Beslag.

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Beslag.

#1 , 22 aug 2021 15:52

Ik vroeg me af of er beslag kan gelegd worden op een woning die je net hebt gekocht waar er een hypotheek op zit? Het bedrag van de hypotheek dat nog open staat is dus hoger dan de waarde van de woning. Alsook of je wagen zomaar in beslag kan worden genomen als je die nodig hebt om naar je werk te geraken? De wagen in kwestie is ook nog maar 2000€ waard. Mijn schuldenaar eist 22000€ waarvan ik er onmiddellijk 15000€ moet betalen, dit geld is er niet. Ik had een afbetalingsplan voorgesteld maar dit wordt geweigerd. Ik wil betalen maar aan menselijke voorwaarden. Kunnen ze loonbeslag doen als je een laag (1300€) inkomen hebt en 4 kinderen ten laste? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2021 17:14

Schuldenaar moet schuldeiser zijn.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 22 aug 2021 17:35

Beste

Een uitvoerend beslag leggen op een woning kan op zich wel maar is voor een schuldeiser niet zo simpel en kostelijk. Gezien de situatie valt er ook niets te halen dus vrij zinloos.
Met dat inkomen is een loonbeslag ook niet aan de orde.
tegelijk : van 'menselijk' gesprek : met dergelijke inkomen een zware hypotheek aangaan terwijl je weet dat er nog een vorige schuldeiser op zijn centen wacht met dergelijk beperkt inkomen is niet OK. Ook je schuldeisers hebben rechten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2021 17:42

Bedankt voor de info, ik had het huis gekocht toen er nog geen schuldeiser was. Schuldeiser was mijn huisbaas.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2021 18:28

U kan best contact opnemen met het CAW of uw plaatselijk OCMW. Ga samen met hun na wat een realistisch voorstel is om uw schulden af te lossen. Zoals hierboven vermeld, uw schuldeiser heeft ook rechten. Het lijkt me weinig haalbaar dat u met een inkomen van 1300 euro per maand met 4 kinderen ten laste, überhaupt een hypothecaire lening kan aflossen. Ik stel me dan ook de vraag of het hier om 1300 euro per maand beschikbaar inkomen gaat na aftrek aflossing hypothecaire lening. Ik stel me ook de vraag hoe u überhaupt een lening hebt kunnen krijgen met dit inkomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2021 18:33

U kan best contact opnemen met het CAW of uw plaatselijk OCMW. Ga samen met hun na wat een realistisch voorstel is om uw schulden af te lossen. Zoals hierboven vermeld, uw schuldeiser heeft ook rechten. Het lijkt me weinig haalbaar dat u met een inkomen van 1300 euro per maand met 4 kinderen ten laste, überhaupt een hypothecaire lening kan aflossen. Ik stel me dan ook de vraag of het hier om 1300 euro per maand beschikbaar inkomen gaat na aftrek aflossing hypothecaire lening. Ik stel me ook de vraag hoe u überhaupt een lening hebt kunnen krijgen met dit inkomen.
Ik heb gemaild naar het caw voor een oplossing. Van de 1300€ moet er nog 420€ af aan de hypotheek. Ik had nooit verwacht dat hij zoveel zou eisen en is volgens mij onterecht maar dit terzijde wil ik wel betalen met een goed afbetalingsplan.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 22 aug 2021 18:37

Kan hier geen beslag gelegd worden op het vruchtgebruik van de woning?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 aug 2021 19:45

. Ik had nooit verwacht dat hij zoveel zou eisen en is volgens mij onterecht
Gezien de schuldeiser uw ex huisbaas was, zal het hier waarschijnlijk over huurschade en huurachterstand gaan. Is deze zaak voor de VR gekomen? Dan wist je toch hoeveel je diende te betalen.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 22 aug 2021 20:07

En is er een vonnis van de vrederechter want zonder vonnis kan de ex huisbaas vragen wat die wil.
OF u moet hebben getekend voor dat bedrag.
In de meeste gevallen zal een vrederechter WEL een afbetaling toestaan. Mogelijk gedeeltelijk som nu te betalen en daarna afbetalen.
Voor de rest zie antwoorden hierboven.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”