OCMW in gebreke laten stellen?

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

OCMW in gebreke laten stellen?

#1 , 10 jun 2021 10:12

Ik heb een vraag.

Jarenlang was ik verplicht klant bij het OCMW.
Toen ik 17 was werd ik dakloos, dus had ik niet veel andere keuzes dan bij het OCMW te gaan aankloppen.
Fast forward 7 jaar en plots heb ik ruim 12000 euro schulden. Terwijl ik 7 jaar daarvoor geen schulden had. Terwijl ik werkte. Terwijl er altijd genoeg aanwezig was om zeker alles te betalen. En toch werd dit niet gedaan.

De dag dat ik hier achter kwam ben ik naar het OCMW gegaan en heb ik me kwaad gemaakt.
Hun reactie was mij te schorsen, sindsdien sta ik zelf ik voor mijn eigen budget.

Nu heb ik van die 12000 euro schulden ruim 7000 afbetaald. Maar begon ik me recent enkel vragen te stellen.
Ik begon te merken dat, sinds corona, schuldeisers een stuk aggressiever geworden zijn in hun communicatie. Beledigend ook.
Dus is de vraag "Hey, dit is niet mijn schuld, maar het OCMW. Kan ik ze daar geen verantwoordelijkheid voor laten nemen? Waarom moet ik de gevolgen dragen van hun beslissingen?"

Dus, kan ik dat?
En waarom moet ik die verantwoordelijkheid dragen?

Er was altijd genoeg geld aanwezig om alle vaste kosten te betalen en leefgeld te geven.
Maar op 1 of andere manier werd dat niet gedaan, want ik zat ook vaak zonder leefgeld, en nog vaker werd het leefgeld zelfs te laat gestort omdat met het was "vergeten" te storten.

Maar ondertussen leef ik wel nog steeds in armoede. Vaak zit ik dagenlang zonder eten. Ik slaap al sinds januari op de grond, ik heb zelfs niet eens een stoel om op te zitten, zoveel doe ik op aan schuldeisers. Zo zwaar beïnvloed het falen van het OCMW mijn leven, mijn toekomst.
Krijg ik dreigingen van nieuwe schuldeisers die plots uit de grond springen met schulden die dateren van die periode. En allemaal wijzen ze met de vinger naar mij. Word ik bekeken als wanbetaler, terwijl ikzelf nog niet 1 rekening gemist heb en nog niet 1 euro aan schulden heb gemaakt.

Ik begrijp niet dat dit zomaar kan.

Dat het OCMW jou zo diep in de schulden kan steken, volledig bewust zijnde van wat men doet, en vervolgens gaat men jou op staande voet schorsen wanneer je hier vragen over gaat stellen. Waardoor jij alle schuld en verantwoordelijkheid voor hun falen moet gaan dragen.

En dit is legaal?

Want dit lijkt me de grootste scam die België heeft.

Kan ik hier serieus niks tegen beginnen?

Dus het OCMW is het Disney van België, mag ik daaruit begrijpen? Ontastbaar, m.a.w.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 jun 2021 12:25

Kan je hier even vermelden wie de voornaamste schuldeisers waren?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2021 12:40

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 10 jun 2021 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 10 jun 2021 13:28

Er werden enkele onnodige beledigingen verwijderd, maar voor de volledigheid moet de vorige post van TS er wel naast gelegd worden:

viewtopic.php?f=13&t=115955&p=647870#p647870


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2021 15:58

Zeker het volledig topic lezen waar Leen naar verwijst. Dit geeft een beter beeld van wat er allemaal is fout gelopen. Dit topic werd destijds afgesloten. Ik raad TS zeker aan om deze topics zelf nog eens opnieuw te lezen. U kan uiteraard een nieuwe vraag om hulp inleiden bij het bevoegde O.C.M.W.. Indien het antwoord van het OCMW, de beslissing u niet aanstaat, kan u altijd een hoger beroep inleiden. De basis van iedere hulpverlening valt of staat met de wil om geholpen te worden en hiervoor de nodige afspraken na te komen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Stars&Stripes
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2021 11:31

Ik ben geneigd TS te geloven, zijn geval is zeker niet uniek.

Voor wie het nog niet meegemaakt heeft, is het heel moeilijk een voorstelling te maken hoe het is om aan de grond te zitten. In wat voor straatje je dan belandt, iedere keer je hoofd maar uit de modder trekken om dan opnieuw kopje onder te gaan. Helaas zijn er mensen die van zo'n miserie profiteren om er zelf beter van te worden, meer en meer van die mensen 'werken' voor één van de talrijke overheidsinstellingen onder het mom van 'hulp bieden'. Een beetje terughoudendheid met oordelen is zeker op zijn plaats, en prijs u gelukkig dat u deze situatie niet kent.

Aan TS, u heeft geen andere keuze dan uw hoofd éénmaal meer uit de modder te trekken dan u kopje onder gaat. Dat is de harde realiteit, maar als ik uw posts zo lees bent u goed op weg. U moet zich zo snel mogelijk en permanent van die parasieten (het OCMW in uw geval) verwijderen, of ze blijven u leegzuigen zowel financieel als mentaal. Ook dat doet u reeds als ik uw posts goed begrijp. Het is een zure appel dat u zelf gaat moeten instaan voor het afbetalen van de nog openstaande schulden en dat dit met extra kosten gepaard gaat gaan omwille van de onwil van het OCMW. Maar op hun hulp hoeft u toch niet te rekenen, ze duwen u gewoon dieper om er zelf hun voordeel mee te doen. Eenmaal u er materieel bovenop bent, kan het mentale helings-proces beginnen, want dat is er ook, onderschat de impact van zo'n situatie niet eenmaal u eruit bent. Anderzijds wil ik het niet erger doen klinken dan het is, maar het stilzwijgen heeft ook geen zin. Wanneer dat achter de rug is kan u de balans opmaken waar u staat, of het voor u persoonlijk de moeite is het OCMW (of die medewerker persoonlijk) in gebreke te stellen en de geleden schade op hun proberen te verhalen.

Ik denk zeker dat, wanneer de tijd over enkele jaren daar is, u een zaak kan starten om uw gelijk te halen en een deel van de door u geleden schade te compenseren. Misschien wil u tegen dan het verleden laten rusten en genieten van het leven dat u opgebouwd heeft, misschien niet. Anderzijds moet u zich goed realiseren dat dit mensen zijn die letterlijk met diefstal op klaarlichte dag wegkomen. Waar ik mee bedoel dat het overduidelijk is dat er wat geld van een sukkelaar in de eigen zak gestoken is, maar dat hier geen gevolg aan gegeven wordt omdat het feit niet zwaarwichtig genoeg is, omdat men sowieso al overwerkt is, om één van die andere talrijke redenen waarom er niet vervolgd wordt...

Ik wens u succes en sterkte, en de wetenschap dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel, hoe slecht het er op een gegeven moment ook uit mag zien.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 12 jun 2021 12:56

Euh...

Behoorlijk zware beschuldigingen hierboven :shock:

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 12 jun 2021 13:03

Loze beweringen.....
Ik denk dat die mensen psychologische of psychiatrische hulp nodig hebben ipv hun onvoorwaardelijk geld te blijven toesteken.
M.a.w. niet de symptomen blijven bestrijden maar het probleem bij de oorzaak aanpakken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2021 13:09

Op basis van wat zou topicsteller het OCMW in gebreke kunnen stellen voor diefstal? Als een van de medewerkers fraude pleegt en zaken naar zijn eigen bankrekening zou afleiden..dan kan men aangifte bij politie doen. Dus zomaar OCMW of medewerkers beschuldigen van diefstal is niet direct de juiste weg. Aangifte bij politie doen wel of rechtstreeks bij Procureur des Konings of een burgerlijke partijstelling bij Onderzoeksrechter zijn de juiste juridische stappen. Hou er wel rekening mee dat een OCMW een maatschappelijke opdracht heeft om mensen te helpen die hulp willen. Wat collectieve schuldbemiddeling betreft daar is de arbeidsrechtbank bevoegd voor. En we hebben hier enkel maar de verklaring van TS en in uw verhaal van u. Hebt u bewijzen van wat u schrijft??? - Zie ook de reacties die hierboven al zijn geschreven - Dus graag juridische feiten . U mag die altijd doorsturen naar mijn contactadres (contact nemen met zie tekstballon rechts van dit bericht- JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jun 2021 14:32

Ik zou een kanttekening willen maken bij het antwoord van jureca.be. Lezing van de topics geven mij eerder de indruk dat het hier om budgetbegeleiding gaat en niet om een SCR, collectieve schuldenregeling. De arbeidsrechtbank komt dan ook pas kijken als het gaat om een hoger beroep tegen de beslissing van het O.C.M.W. waarin een hulpvraag wordt afgewezen. In mijn carrière heb ik nooit meegemaakt dat een maatschappelijk werker van een ocmw werd aangesteld in een CSR. Meestal is dit een advocaat. Budgetbeheer is gratis terwijl een schuldbemiddelaar kosten aanrekent. Laat ons niet vergeten dat maatschappelijk werkers van een OCMW een beroepseed afleggen. De beschuldigingen die hierboven geuit worden zijn m.i. dan ook puur uit onmacht en frustratie. Ik raad TS aan hierin zeker niet mee te gaan, het zou hem enkel maar verder in de problemen duwen. Ik raad TS dan ook aan om contact op te nemen met het CAW indien hij het vertrouwen in het OCMW kwijt is. Het CAW kan dan samen met TS proberen dit kluwen te ontwarren en desgevallend in samenwerking met het OCMW tot een oplossing komen. Het CAW kan zich, net als het OCMW trouwens, een objectiever beeld vormen van de situatie. Zij bezitten immers de nodige ervaring en expertise in dit soort aangelegenheden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2021 14:54

Zal na nalezing idd vermoedelijk schuldbemiddeling zijn. En de correcte antwoorden zijn gegeven door LeenW en Marcus Aurelius wat betreft het sociale luik. Wat het juridische luik betreft zie mijn bovenstaand antwoord.
JurecaBE moderator

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”