Reorganisatie & schuldbemiddeling

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Reorganisatie & schuldbemiddeling

#1 , 27 mei 2021 18:23

Beste,


In 2021 eind april vonnis gekregen dat onze vechtscheiding rond is (er is wel nog geen inboedelbedeling gebeurd en de vonnis moet nog worden betekend) en waren getrouwd zonder contract.

Mijn ex-vrouw heeft een eenmanszaak opgericht in 2017 tijdens ons huwelijk , haar bedrijf draaide echt somber en ze verwisselde vaak van onderwerpen of richtingen. Dus werd ons gezin met 2 kinderen vooral staande gehouden met enkel mijn loon en heb ik amper of nooit iets vanuit die bedrijf verworven ook nooit enige inzicht gehad op de zakelijke rekeningen.

Wanneer ze vertrok , begon haar financiële problemen het ene lijk na de andere viel uit de kast. Ze melde mij deze week dat haar eenmanszaak een tal van schuldeisers heeft het totaal bedrag word geraamd volgens haar tegen de 25.000€ en liet mij weten dat ze een reorganisatie heeft aangevraagd om zich te beschermen tegen haar schuldeisers , ze ook haar zaak verder zetten onder schuldbemiddeling.

Ik heb hier een wrang gevoel bij dat dit mij naar een slachtbank gaat brengen en dat de schuldeisers die tot op heden enkel op haar adres hebben verschenen zich zullen richten ten opzichte van mij. Is er een manier om mij te beschermen? Want na 1 jaar hard sparen heb ik van 1.000€ die nog op mijn rekening stond toen ze vertrok mij opgebouwd tot 11.000€ ik weet niet wie haar schuldeisers zijn gezien die gelinkt zijn aan haar eenmanszaak. Waar kan ik terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 27 mei 2021 18:28

Eenmanszaak en geen huwelijkscontract is een zeer gevaarlijke keuze. Retroactief kan u zich niet beschermen, alles van tijdens het huwelijk kan onbeperkt bij u verhaald worden. Enkel uw eigen vermogen is veilig.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2021 18:36

Eenmanszaak en geen huwelijkscontract is een zeer gevaarlijke keuze. Retroactief kan u zich niet beschermen, alles van tijdens het huwelijk kan onbeperkt bij u verhaald worden. Enkel uw eigen vermogen is veilig.
Dus zelfs al behoud ze haar eenmanszaak, kunnen ze alles komen halen bij mij? Ik moet er wel bijzeggen dat ik een EOT heb die getekend is door beide partijen waarin staat dat ik afstand doe van alle activa en passiva , deze heeft ze via een dagvaarding teniet gedaan , maar eveneens bij een akkoordconclusie op de rechtbank stond er daarin ook dat ik afstand deed van alle activa/passiva eveneens getekend zelfs door haar advocaat. Dus daar kan ik ook niks mee doen of wel?

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 27 mei 2021 18:45

Schulden en bezit staan in feite los van elkaar. Hier staat het vrij goed uitgelegd:

https://www.notaris.be/faq/opstarten-on ... echtgenoot

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2021 18:59

Schulden en bezit staan in feite los van elkaar. Hier staat het vrij goed uitgelegd:

https://www.notaris.be/faq/opstarten-on ... echtgenoot
"A. Schulden aangegaan voor zijn beroep.

Dit soort schulden zijn in regel gemeenschappelijke schulden, maar de schulden door een van de echtgenoten aangegaan bij de uitoefening van zijn beroep zijn enkel verhaalbaar op het eigen vermogen van de echtgenoot die de schuld heeft aangegaan en op het gemeenschappelijk vermogen. Dus niet op het eigen vermogen van de andere echtgenoot".

Dus principieel kunnen ze enkel meubels enz... aanslaan die destijds is aangekocht geweest via het gemeenschappelijke rekening maar niet die 11.000€ die ik heb gespaard kunnen ze niet opeisen als ik weiger van te betalen?

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 27 mei 2021 19:06

Hangt ervan af waar die 11.000 vandaan komt, een erfenis is uw eigen vermogen, maar uw loon van tijdens het huwelijk zou gemeenschappelijk zijn.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2021 19:11

Hangt ervan af waar die 11.000 vandaan komt, een erfenis is uw eigen vermogen, maar uw loon van tijdens het huwelijk zou gemeenschappelijk zijn.
Die 11.000€ is loon van de afgelopen 12 maanden die heb ik gespaard toen we niet samen meer woonden en feitelijk gescheiden waren van tafel en bed , nadat ze haar domicilie heeft verzet en ons rekening heeft ontkoppeld van elkaar.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”