deurwaarder inbeslagname voor betaalde! factuur

Jules2506
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

deurwaarder inbeslagname voor betaalde! factuur

#1 , 05 mei 2021 17:27

Hallo, Ik heb een vraagje over inbeslagname met uitvoerbaarheid.
Enige tijd geleden werd ik opgelicht en werd mijn leven een hel.
Ik ben hierdoor alles kwijt, maar daar gaat het nu niet om. Ik kreeg op aanraden van bepaalde instanties de naam van een advocaat, die ik contacteerde ivm wat mij overkomen is. Deze man was erg nukkig en cassant, maar omdat hij mij toegewezen was heb ik mijn vertrouwen in hem gelegd. Deze man heeft op geen enkele van mijn schrijven gereageerd (na het eerste en enige gesprek) en ik heb ook nooit meer iets van hem gehoord.
Nu zijn we zoveel maanden later en krijg ik een brief van de gerechtsdeurwaarder tot het betalen van een belachelijk hoge som geld aan deze advocaat. Blijkt dat hij aanmaningen naar een verkeerd adres stuurde. 6 maand geleden kreeg ik een mail tot het betalen van schuld en heb ik meteen betaald. Nu haalt hij aan dat hij al een proces tot inbeslagname was gestart voor mijn betaling en ik blijkbaar veroordeeld ben, dus die kosten moet betalen. Ik wist van niets, heb meteen betaald toen ik de mail kreeg en heb ook helemaal geen weet van een inbeschuldigingstelling van een rechtbank of uitnodiging tot verdediging, niets. Hij zegt letterlijk in zijn schrijven : ´ik werk normaal niet voor dergelijk kleine bedragen, omdat u mij doorgestuurd was heb ik U op gesprek laten komen. Zoals reeds gezegd kan ik niets voor U doen, maar een consultatie kost geld, mevrouw. U heeft inderdaad het bedrag van 388.72 euro betaald op 11 mei 2020, maar ik diende een aanvraag in bij het gerecht op 9 mei 2020 en bracht u op de hoogte op 10 mei 2020. Helaas bent u op 29 mei 2020 veroordeeld bij verstek tot betalen van gerechtskosten, aanmaningskosten en kosten deurwaarder; u dient te weten dat ik nooit een zaak laat vallen die reeds gestart is, ook al had u in tussentijd betaald. Ik maan u aan alle kosten die heden ten dage oplopen ten bedrage van 4820 euro aan de deurwaarder te betalen, zoals u weet is dit een uitvoerbaar vonnis en kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor u. Ik dien geen gevolg te geven aan uw kennisgeving van wijziging adres, daar ik mij enkel baseer op de rijksregistergegevens. Hoogachtend, ´

Nu wordt er dus overgegaan tot inbeslagname, ik had reeds een achter de rug en heb niets meer, ik woon nu op een gemeubeld kamertje, mjn gezondheid is helemaal om zeep, ik kan dit echt niet meer aan en vertrouw niemand meer. Ik heb nog een oude laptop, internet en een printer en deze heb ik nodig om te overleven (papieren voedselbank, invulformulieren, sollicitaties,...'), als dit mij opnieuw wordt afgenomen is mijn leven voorbij en geraak ik zelfs niet meer aan eten.

Vinden jullie het correct dat een advocaat toch doorgaat met een proces en deurwaarder voor een factuur die voldaan is, terwijl hij pertinent weigerde om correspondentie naar het nieuwe adres (of mailadres) door te sturen, zodat ik van niets wist? In hoeverre kan je iemand volledig kopje onder duwen terwijl het gerecht dit blijft goedkeuren? Waar kan ik aub nog terecht met deze miserie, ocmw werkt samen met deze duivelse man, dus daar wil ik echt niet meer naartoe, ook omdat ik in wallonie woon en geen frans spreek, dus het klaarblijkelijk niet goed genoeg uitgelegd krijg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 06 mei 2021 09:39

Wat moet u nu betalen?
De kosten van het proces ?
Of de kosten van uw advocaat?
Hebt u ooit officieel aan de advocaat uw nieuw adres overgemaakt dus naam - adres straat nr busnr en mail adres?

Waarover gaat dit ... ook uit uw vorige berichten kan ik niet opmaken door wie u opgelicht bent?
Hebt u voor die oplichting ooit een aangifte ingediend bij politie?
Als er hier geen info wordt over gegeven is het voor ons ook moeilijk om ook maar iets zinnig te zeggen.
OCMW kan enkel helpen als u wil geholpen worden ..een www.caw.be kan u helpen als ze over de juiste info beschikken waar gaat het juist over wat hebt u gedaan of niet gedaan.
Eenmaal veroordeeld in beroep is er inderdaad normaal alleen nog cassatie (over de procedure) mogelijk.

Jules2506
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2021 12:06

Hallo, dank je wel voor de reactie.
Ik moet inderdaad de kosten van de advocaat betalen (terwijl mij van het ocmw uit verzekerd was dat dit pro deo was), de kosten van het geding en deurwaarder. De advocaat had alle adresgegevens, maar bleef steevast brieven naar het oude adres sturen, het ging er net over dat ik het pand verlaten had. Ook wanneer alles bij de gemeente al in orde was, ik had hier helemaal geen weet van wat hij bedisselde.
Het gaat er mij over dat ik de factuur betaald heb, hoe kan je dan toch nog veroordeeld worden? Zo is het wel gemakkelijk om iemand kloppen van de hamer te blijven geven, ik versta niet hoe dit mogelijk is. Het heeft hoogstens elkaar een week gekruist allemaal. Ik heb meteen betaald toen ik de email kreeg en heb hem aangeschreven dat ik nooit enige correspondentie gekregen heb, dat ik uit de lucht viel.

De oplichtingszaak is erg ingewikkeld en komt bijna nooit voor, niemand wil erbij helpen, veroordeeld is veroordeeld en naar cassatie stappen is financieel niet mogelijk. ik praat hier niet graag over op een forum omdat je nooit weet wie er meeleest. Kort gezegd is een huisbaas er met al mijn geld vandoor (25000 euro die ik op voorhand diende te betalen voor een huurperiode van een jaar), heeft verbouwingswerken gestart nadat ik de sleutels had afgegeven (vervroegd vertrek) en ben ik veroordeeld door de rechtbank voor uitvoering van het huurcontract en al mijn geld kwijt. Sinds de huisbaas dat uitvoerbaar vonnis in handen heeft (nu 3 jaar) schuift hij alle kosten van de verbouwingswerken in mijn handen (ongeveer 60000 euro) en heb ik tot nu toe 11 deurwaarders over de vloer gekregen van al deze aannemers voor de periode dat ik nog verantwordelijk ben geacht. (te weten dat ik moest verhuizen voor mijn werk naar de andere kant van het land). Elke advocaat die ik raadpleeg zegt niets tegen deze veroordeling te kunnen doen. Ik word door de rechtbank verantwoordelijk geacht voor het onderhoud van het pand tot einde contract. Ook het ocmw ziet geen oplossing vanwege de uitvoerbaarheid van het vonnis, zij stellen enkel schuldbemiddeling voor. Maar ik wil niet opdraaien voor deze onmenselijke bedragen, ik had geen sleutels van de woning en er zijn talloze bewijzen. Voor de rechter maakt dit niet uit, ik had de sleutels maar moeten terugeisen en hij heeft geen rekening willen houden met de bewijzen van werk. Ik ben dus al het huurgeld kwijt, de waarborg en dan al de facturen en deurwaarders van de werken, het loopt op tot over de 100000 euro. (bv de electriciteit zou ik als alleenstaande 6000 euro verbruikt hebben op de 5 maand dat ik er gewoond heb)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 06 mei 2021 18:58

Rechter in eerste aanleg en in beroep kijken inderdaad alleen naar het huurcontract en alles wat op papier staat.
Een pro deo advocaat wordt aangesteld via bureau gerechtelijke bijstand en niet via OCMW.
https://www.prodeoadvocaat.vlaanderen/P ... re-pro-deo
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
http://advocaat.be/DipladWebsite/media/ ... 010416.pdf

In schuldbemiddeling (collectieve schuldenregeling) gaan is waarschijnlijk de meest veilige wijze voor u om door de schuldenberg te komen.
Vraag dat na bij een www.caw.be en bij de sociale dienst van uw OCMW.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ollectieve
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... _2012.html

Jules2506
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2021 20:14

Alvast bedankt voor het advies.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”