lening aan een andere persoon

stevennoppe
Topic Starter
Berichten: 24

lening aan een andere persoon

#1 , 19 jan 2009 11:13

Ik weet niet zeker of dit hier moet, anders verplaats dit maar naar een ander forum.

Als ik iemand geld wil lenen, wat moet ik doen om in orde te zijn?

Is enkel een blad met de nodige info en getekend door beide ok, of moet ik dit evt. laten doen door een notaris? Of andere mogelijkheden?


dank bij voorbaat


mvg

Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34
Berichten: 334

#2 , 19 jan 2009 21:18

Om bewijs van lening te hebben, maakt je best een contract op. Bovenaan het contract vermeld je dat het om een leningsovereenkomst gaat. Ook je naam en adres vermelden, de naam en het adres van de ontlener, en de datum. Aangeven welk bedrag er precies werd geleend, wanneer en hoe er moet terug betaald worden, hoeveel interest er verschuldigd is. Is de ontlener gehuwd, laat dan de echtgeno(o)t(e) het contract mee ondertekenen. De partner is dan mee gebonden om de lening terug te betalen, en kan hij of zij achteraf de lening niet in vraag stellen. Het geld overschrijven, zo hebt u en bewijs dat je het geld ook echt overhandigd hebt. Je kunt het contract ook laten registreren op het registratiekantoor, ofwel schrijf je het het geld over en verwijs in het contract naar de datum van de betaling.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#3 , 20 jan 2009 23:12

Ik zou er eventueel een kopie van hun pas nemen om bij de overeenkomst te doen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”