Loonbeslag

Jostie311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Loonbeslag

#1 , 19 apr 2021 13:32

Beste allemaal,
Ik zit met een betaalachterstand van de Mastercard bij mijn bank. Ik kreeg onlangs, na meerdere herinneringen een brief van Fiducre met de welke dat dit bedrag binnen 2 weken volledig moest voldaan zijn. Omdat ik dit onmogelijk kan, heb ik hen aangeschreven en om een afbetalingsplan gevraagd. Mijn eerste aflossing moest gebeuren op 12 april 2021. Dit heb ik ook zo gedaan.
Op 15 april 2021 krijg ik een brief van mijn mutualiteit (ik krijg een invaliditeitsuitkering) die bij hen opgesteld werd op 8 april 2021. In deze brief staat er dat Fiducre met hen contact opgenomen heeft, en dat er loonbeslag word gelegd. Dus dat er de mogelijkheid is dat ik vanaf volgende maand minder uitkering krijg.
Nu is mijn vraag of zij dit zomaar kunnen, ondanks dat ik een afbetalingsplan met hen ben overeengekomen? Hoeveel kunnen zij van mijn uitkering opeisen?
Let op, ik wil mijn achterstallige schuld zo vlug mogelijk aflossen, maar schrok een beetje toen ik die brief kreeg van loonbeslag.
Hopelijk kan er hier iemand mij verder op weg helpen of info geven.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2021 16:08

Ja dit kunnen ze maar moeten wel de regels volgen zie deze link

https://www.aclvb.be/nl/loonbeslag#besl ... itkeringen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 19 apr 2021 16:13

Als ze uw afbetalingsplan aanvaard hebben en u zich daar aan houdt, mogen ze in principe geen loonbeslag meer doen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 apr 2021 16:28

Het lijkt misschien een detail, maar....

U moest een eerste betaling doen tegen 12 april. U was akkoord.

Als dan 's morgens de betaling nog niet binnen is, is het toch normaal dat de procedure voor loonbeslag in gang gezet werd ?

Wanneer hebt u de betaling effectief uitgevoerd?

Jostie311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2021 14:34

@bosprocureur

Mijn eerste aflossing is gebeurd op 8 april en is die dag ook effectief van mijn rekening gegaan. Dus dit was op donderdag. Mijn eerste aflossing moest op 12 april op hun rekening staan.
Het afbetalingsplan werd aangevraagd de laatste week van maart, maar op 8 april is er bij de mutualiteit pas een brief opgesteld ivm het loonbeslag. Behalve deze brief van de mutualiteit heb ik geen verdere correspondentie gekregen van eender wie ivm het loonbeslag.

Kan ik ook ergens terug vinden hoeveel beslag ze precies doen op het inkomen?

Jostie311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2021 14:41

Ja dit kunnen ze maar moeten wel de regels volgen zie deze link

https://www.aclvb.be/nl/loonbeslag#besl ... itkeringen
Bedankt om de tabel even door te geven. Dus als ik het goed begrijp kunnen ze het bedrag die boven 1490€ ligt inhouden? En moet je sowieso nog 1490€ over houden? Bij de andere bedragen is het het bedrag in de laatste kolom die ze inhouden?

Jostie311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2021 14:44

Als ze uw afbetalingsplan aanvaard hebben en u zich daar aan houdt, mogen ze in principe geen loonbeslag meer doen.
Ja, daar zaten ook mijn twijfels. Ik dacht omdat we een plan overeengekomen waren dat loonbeslag niet mocht. Mijn eerste aflossing is op tijd gebeurd, en de brief bij de mutualiteit werd opgesteld tussen de overeenkomst van het plan en de datum wanneer mijn 1ste aflossing op hun rekening moest staan...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”