Domicilie versus schulden

louiske
Topic Starter
Berichten: 6

Domicilie versus schulden

#1 , 26 nov 2008 18:35

Ik ben vroeger zelfstandige geweest. Nu heb ik geen werk/inkomen en geniet NIET van werkloosheidssteun.
Momenteel heb ik geen eigendommen (roerend of onroerend) met enige waarde buiten wat persoonlijke spullen.
Ik zou mijn domicilie bij mijn vriendin willen zetten in de korte toekomst,(waar ik al geruime tijd verblijf), doch wil GEEN ENKEL risico mbt eventuele oude schulden. Momenteel heb ik geen "lopende" schulden en/of gerechtszaken.
VRAAG:
Hoe/op welke manier/procedure kan ik de roerende goederen van mijn vriendin vrijwaren van eventuele toekomstige (oude) schuldenaren/beslagen?
Wat zijn de gevolgen indien ik mijn domicilie in (noord) Spanje zou hebben?

Graag dringend advies aub. (een advocaat/notaris raadplegen is mij te duur)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louiske
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 28 nov 2008 14:32

niemand??

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 29 nov 2008 00:47

Heb je NU geen schulden en verwacht je er of heb je er geen toucourt?
Uit je relaas is het moeilijk uit te maken want je schrijft in raadsels!

Reclame

louiske
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 29 nov 2008 13:36

NU heb ik er geen, maar zoals reeds gesteld ben ik VROEGER zelfstandig geweest en het zou wel eens kunnen dat één of andere instelling/leverancier/klant mij aanklaagt voor vroegere gespresteerde diensten/goederen.
DAN heb ik er terug natuurlijk terug schulden...
Daarom wil ik mijn vriendin ervaoor VRIJWAREN dat ze HAAR goederen openbaar zouden verkopen...

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 29 nov 2008 15:55

Hoelang geleden was jouw zelfstandige activiteit en in welke omstandigheid is deze gestopt? Faillissement of overgelaten?
Het is moeilijk adviseren op basis van gissingen en veronderstellingen en zeker naar de toekomst.
Er zitten naar mijn weten geen waarzeg(sters)gers op dit forum. :wink:

louiske
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 30 nov 2008 07:39

Bedankt voor uw antwoord, doch mijn initiële vraag is :
"hoe kan ik mijn vriendin vrijwaren van EVENTUELE schulden als ik mijn domicilie bij haar ga nemen..."?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2008 09:48

Wanneer iemand schulden heeft mag de schuldeiser er van uitgaan dat alles wat zich bevindt op de plaats waar de schuldenaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters zijn eigendom is, en dus in beslag mag genomen worden voor de schulden. Degene die de eigenaar is moet dan bewijzen dat hij de eigenaar is. Hij/zij kan trachten de gerechtsdeurwaarder hiervan te overtuigen, lukt dat niet dan moet hij/zij een procedure doen voor de beslagrechter.

Men kan dan het bewijs van zijn eigendomsrecht leveren op alle manieren, als de rechter je maar gelooft. Rechters weten ook dat er veel gelogen wordt en dat nogal wat samenwonenden, als er één is die schulden heeft, alles "op naam van de andere zetten", bijvoorbeeld door een inventaris op te maken. De rechters zijn dus zeer wantrouwig. Hij weet ook dat je in die inventaris kan zetten wat je wil.

Als men echt de eigenaar is slaagt men er meestal wel in de rechter te overtuigen. Beste bewijs is facturen met het bewijs met welke gelden dit betaald is, bijvoorbeeld betaling met bancontact via jou rekening. Maar alles is dus goed als bewijs, als je de rechter maar kan overtuigen van je goede trouw.

Je kan een overeenkomst opmaken waarin opgenomen worden welke goederen van wie zijn en deze laten registreren. Maar zelfs dat biedt geen zekerheid. Ik heb al vonnissen gezien waarbij de beslagrechter dergelijke overeenkomst naast zich neerlegt en geen bewijs vindt van het eigendomsrecht.

scorpioen

louiske
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 01 dec 2008 17:01

OK , maar wie en waar kan men deze goederen laten registreren, notaris, deurwaarder...?
Is het dan niet beter/geloofwaardiger deze procedure aan te vatten VOORALEER men gaat samenwonen?
Ik weet dat het strafbaar is van zich 'onvermogend' te laten verklaren, maar als dat nu effectief zo is dat men zo goed als geen bezittingen meer heeft, en men wil gaan samenwonen (zonder samenlevingscontract) wat moet men dan doen om zijn 'nieuwe' partner vrijwaren van eigen (oude) schulden?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#9 , 01 dec 2008 19:47

Op een registratiekantoor kun je een inventaris (dat is een 'opsomming') van jouw en/of haar bezittingen laten registreren.

Het is wel moeilijk om advies te geven voor een situatie die er 'misschien' 'ooit' zou kunnen komen.
Als je twijfels hebt, en jouw vriendin op alle vlakken wil vrijwaren van dit 'zwaard van Damocles', zet jouw adres dan NIET bij haar!
Niemand houdt je tegen om elkaar te blijven ontmoeten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2008 20:47

Er bestaat geen 100 percent sluitend systeem. Wat je kan doen is een overeenkomst afsluiten waarbij je overeenkomst samen te gaan wonen, bepaalt wat van wie is, en dat bij een eventueel einde aan het samenwonen ieder zijn goederen terug kan nemen. Deze overeenkomst kan je laten registreren op het registratiekantoor.

Het belangrijkste blijft echter: bewijs dat de goederen eigendom zijn van de persoon die dit beweert.

scorpioen

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”