vroegere schulden

nansk
Topic Starter
Berichten: 1

vroegere schulden

#1 , 23 nov 2008 14:26

Hoi,

Mijn vriend heeft zijn tuinbouwbedrijf in 1997 moeten stopzetten wegens financiële moeilijkheden. Hij heeft nu nog een schuld uitstaan bij het VLIF. Ik sta er volledig van los. Sinds dit jaar hebben wij een huisje gebouwd. De grond staat op mijn naam, na raad van de notaris heeft hij recht van opstal gekregen zodat het huis niet alleen van mij is. De hypotheek staat onze beider namen.
Het VLIF vraagt nu een terugbetaling van de schuld, maar aangezien de interesten per maand alleen al niet terug te betalen zijn, is het een straatje zonder eind. We zijn wel bereid om een gedeelte van het bedrag terug te betalen, maar het volledige bedrag is niet mogelijk.
Nu zijn er de volgende vragen:
- Kunnen ze de grond en het huis in beslag nemen? Moeten we maatregelen nemen?
- Bestaat er een wettelijke regeling voor een gedeeltelijke terugbetaling?
- Kunnnen deze schulden kwijtgescholden worden?

Alvast bedankt, Peter en Nancy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 nov 2008 10:04

‘zodat het huis niet alleen van mij is’ houdt in dat het huis voor de helft eigendom is van uw vriend.

De schuldeiser van uw vriend(=VLIF=Vlaams Landbouwinvesteringsfonds) kan mits te beschikken over een uitvoerbare titel(=notariële akte of vonnis) uitvoerend beslag leggen op de goederen van uw vriend,inbegrepen diens helft van het huis(zonder grond).

De terugbetalingsregeling is deze van het contract waarvoor geldt : “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”