mail van incassobureau

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

mail van incassobureau

#1 , 01 apr 2021 08:25

beste,

vandaag krijg ik een mail van een incassobureau voor een schuld van van 24/02/20214 te betalen. het gaat over een factuur tussen B2C en over gewone handelsgoederen. Ik vermoed dat ik het incassobureau gewoon kan laten weten dat deze schuld verjaard is?

Ik heb namelijk vorig jaar via OCMW budgetbeheer gehad en het OCMW heeft toen aan dit incassobureau gevraagd of ze openstaande vorderingen op mijn naam hadden. alle openstaande vorderingen zijn toen ook ineens betaald geweest.

Moet ik nog iets verder ondernemen?

Bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2021 09:46

Verjaring ?
meeste zaken verjaren pas na 10 jaar dus je zal moeten nakijken over welke goederen het gaat .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 01 apr 2021 10:45

Verjaring ?
meeste zaken verjaren pas na 10 jaar dus je zal moeten nakijken over welke goederen het gaat .
Het gaat hier over verkoop van enkele flessen wijn. Ik heb met betreffend bedrijf contact gehad en de laatste brief die ze gestuurd hebben is in 2017 geweest. naar het oude adres waar ik sinds de zomer van 2014 niet meer woon.

dit staat op de site van de overheid:

Hoe roept u de verjaring in?
Een schuld die verjaard is moet u niet meer betalen.

Wat betekent dat eigenlijk?

Wat u moet weten
Een van de wijzen waarop de verplichting tot betaling wordt tenietgedaan is de verjaring (art 2219 e.v. Burgerlijk Wetboek).

De verjaring heeft als doelstelling rechtszekerheid te waarborgen bij zowel schuldeiser als schuldenaar.

Bij de zogenaamde bevrijdende verjaring is de schuldenaar bevrijd van de betalingsverplichting na afloop van een bepaalde wettelijke termijn. Na verloop van de verjaringstermijn moet de schuld niet meer betaald worden als de schuldenaar zich op de verjaring kan beroepen.
De verjaring is niet automatisch: zij moet gevorderd worden voor de rechter als de schuldeiser de verjaring betwist.

Soorten verjaringstermijnen
Algemene termijnen:
Alle burgerlijke rechtsvorderingen verjaren na 10 jaar, en alle zakelijke rechtsvorderingen (bijvoorbeeld eigendom op vastgoed) verjaren na verloop van 30 jaar.

Enkele bijzondere termijnen:
vorderingen van schadevergoedingen: 5 jaar

de verkoop van dagelijkse goederen door een handelaar aan een particulier: 1 jaar ik vermoed dat dit van toepassing is?

periodieke afrekeningen van gas, water, elektriciteit en telecomdiensten: 5 jaar

hotel en restaurantrekeningen: 6 maanden

ereloon van een gerechtsdeurwaarder: 1 jaar

erelonen van een advocaat en deskundigen: 5 jaar

vorderingen van dokters en ziekenhuizen: 2 jaar

fiscale vorderingen zoals btw en belastingen: 5 jaar



Stuiting van de verjaring
Er komt een einde aan de lopende verjaringstermijn. Er begint dus een nieuwe verjaringstermijn te lopen.

het ondertekenen van een schuldbekentenis, een betekening van een gerechtsdeurwaarder of een dagvaarding voor de rechter, stopt de lopende verjaringstermijn en er begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen.
Als de verkoper of aannemer een aangetekende brief verstuurt, loopt de verjaringstermijn gewoon door.

Schorsing van de verjaring
De reeds begonnen verjaringstermijn loopt verder na een periode van onderbreking.

Zo wordt de verjaring geschorst als u voor de regeling van uw geschil een beroep doet op een ‘gekwalificeerde entiteit’ voor de alternatieve geschillenregeling of een door de FOD Justitie erkende bemiddelaar.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2021 11:22

Voorlopig doe je niks en zeg je niks.

Zij moeten met een aangetekende zending je aanmanen en dan schrijf je aangetekend dat u van oordeel bent dat alles betaald is, en zo niet je de verjaring inroept.
Je tekent dit en verzend het, en je zal er niks meer van horen.

Ik denk dat u zelfs geen aangetekende zending zal krijgen, als ze zelf weten dat er een verjaring kan dan gaan ze geen kosten maken, en een mail dit kost hun niks .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2021 17:54

GB2702 schrijft:
> de verkoop van dagelijkse goederen door een handelaar aan een particulier: 1 jaar
ik vermoed dat dit van toepassing is?


Die eenjarige verjaringstermijn geldt niet wanneer er een verbintenis in geschrift voorligt.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2021 16:43

De cruciale vraag in deze:

- werden de goederen geleverd?
- waarom werd de openstaande factuur niet betaald? Was u niet tevreden nadat u alle flessen had leeggedronken?
- heeft u uw adreswijzigingen meegedeeld en was u er zich van bewust dat u nog een openstaande factuur had?
-
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#7 , 02 apr 2021 18:21

De cruciale vraag in deze:

- werden de goederen geleverd?
- waarom werd de openstaande factuur niet betaald? Was u niet tevreden nadat u alle flessen had leeggedronken?
- heeft u uw adreswijzigingen meegedeeld en was u er zich van bewust dat u nog een openstaande factuur had?
-
- Goederen zijn inderdaad geleverd.
- ik weet niet of de factuur niet betaald is. Kan dit niet meer nakijken want het rekeningnummer dat ik toen had bestaat niet meer.
- heb mijn adreswijziging niet doorgegeven, moet je toch niet doen aan bedrijven waar je eenmalig een bestelling geplaatst hebt. Zou nog wat werk zijn en was me ook niet bewust van een openstaande factuur. Ze hebben zelf gezegd dat ze ze een herinnering hebben gestuurd in 2016 en in 2017 nadat ik daar dus al niet meer woonde sinds de zomer van 2014. Dus ze zijn zelf ook vrij laat om te reageren dat er nog iets open stond.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 apr 2021 20:02

Bankuittreksel moet je best toch enige tijd bijhouden ter controle. Als je niet kan bewijzen of het al of niet betaald is, zal je opnieuw moeten betalen, wil je nog hogere kosten voorkomen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”