Terugvorderen geld lening van ex-vriend

Pascale81.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen geld lening van ex-vriend

#1 , 01 apr 2021 07:26

Hallo,

Ik zal dit proberen zo kort mogelijk te houden.

Mijn ex-vriend en ik zijn sinds december 2019 al uit elkaar. We hadden tijdens onze relatie samen een persoonlijke lening afgesloten om een rekening te betalen voor zijn verkeersboete. (4000 euro). Dit was nog van voor we elkaar ontmoet hadden. Ook hebben we een auto gekocht met een autofinanciëring. Ook daar heb ik in meegetekend. Alles liep dan ook vlot in onze relatie.

Echter volgde er in december 2019 een relatiebreuk. Ik had mijn eigen wagen en hij ging de nieuwe wagen overnemen op zijn naam en ging de lening daarvoor ook overzetten op zijn naam. Zogezegd zo gedaan (dacht ik). Een paar maand geleden komt het uit dat hij zich nu diep in de schulden heeft gewerkt en dat hij de autolening niet meer betaalde. Die stond dus nog op beide namen blijkbaar. (hoe dom kon ik zijn om daar geen bewijzen van te vragen). Ondertussen ben ik al te weten gekomen dat mijn ex in een CSR is gestapt en dat de auto in beslag genomen is en verkocht.
Resultaat: een afrekening van nog 4500 euro die nu naar mij gaat, met de daar bijkomende interesten bij. Ik moet nu zogezegd betalen voor een auto die ik ten eerste al meer dan een jaar niet heb, die ook niet op mijn ingeschreven stond, maar wel omdat mijn handtekening op de lening stond.

Ook voor de persoonlijke lening (voor zijn schulden), betaal ik al meer dan een jaar helemaal alleen 100 euro per maand af.
Ik ben alleenstaande mama met 2 kids en ik huur een appartement. Je kan je al voorstellen dat dit voor mij niet haalbaar is.

Ondertussen is mijn vriend lekker beschermd door zijn CSR.
Ikzelf wil niet in een csr. Ik kan wel de leningen afbetalen, maar ik wil dan ook geld terugvorderen van hem dat ik teveel betaald heb.
Of zijn er andere manieren, waardoor ik ergens vrijgesteld kan worden of weet ik veel?

Ik heb ondertussen een nieuwe vriend en we willen samen iets opbouwen, maar door het feit dat ik gebonden ben aan mijn ex via de leningen, kan ik niets nieuws beginnen. Mijn ex-vriend heeft er voor gezorgd dat ik op de zwarte lijst sta door die auto. Niemand heeft mij ooit verwittigd dat er niet meer betaald werd. Anders kon ik mss nog tijdig ingrijpen!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2021 11:29

Ik vrees dat je daar nu niks gaat kunnen aan doen, enkel zijn schuldbemiddelaar je rekening naar toe sturen, misschien krijg je dit na een paar jaar terug ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 apr 2021 12:52

Inschrijving van een voertuig is geen bewijs van eigendom.
Factuur en wie betaald (dus van waar komt het geld wel) en op wiens naam staat de factuur?
Edoch blijkt het geld te komen van de bank en gezien met twee getekend bent u dus voor de bank medeschuldenaar.
En u was geen schuldeiser tov hem dus weet de schuldbemiddelaar van de CSR ook niet dat u nu nog geld van hem moet hebben. Mogelijk kan u deze eens contacteren maar kans is klein.

Reclame

Pascale81.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2021 16:06

ik heb zijn schuldbemiddelaar gecontacteerd en moest een dossier neerleggen bij de griffie van de arbeidsrechtbank. Hij noemde dit kosteloze borg tav mijn vermogen of zo?
Nu, ik heb zaterdag een afspraak met een advocaat en zal eens horen of hij nog iets boven water kan toveren. Maar ik heb er ook geen goed vooruitzicht in.
Mijn budgetbegeleidster zegt dan dat hij verplicht is om de helft van de lening terug te betalen aan mij. Hij heeft nu een schuld tegenover mij.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”