Bewindvoering stopzetten of wachten

SarahV13
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering stopzetten of wachten

#1 , 30 mar 2021 13:18

Mijn ouders lagen eind januari beide in coma door Covid-19. Doordat er kans was dat ze dit niet gingen overleven en doordat het herstel sowieso lang kon duren, heb ik bewindvoering moeten aanvragen. Voor beide ben ik aangewezen als de bewindvoerder. Gelukkig hebben zij het beide gehaald. Mijn vader is nog aan het herstellen in het ziekenhuis en mijn moeder is sinds begin maart in het revalidatiecentrum. Mijn moeder maakt er goed vordering en er is kans dat mijn moeder binnenkort terug naar huis mag. Mijn vader was wel degene die alle betalingen voor zijn rekening nam, voor hun beide rekeningen. Mijn moeder zou dan ook liefst hebben dat ik haar rekening verder beheer eens ze thuis is. Maar ik vroeg me af of de bewindvoering in dit geval toch stopgezet kan worden en mijn moeder in de plaats een volmacht kan geven aan mij? Zal de rechtbank zoiets aanvaarden of hebben zij dan liever dat de bewindvoering blijft lopen? Het lijkt mij handiger de bewindvoering te kunnen stoppen doordat mijn moeder haar inkomsten niet erg hoog liggen, wat maakt dat ik dan met tijd ook een machtiging zal moeten vragen om te mogen overschrijven van de spaarrekening naar de zichtrekening, doordat de uitgaven per maand waarschijnlijk groter zullen zijn dan de inkomsten.

Indien de bewindvoering best blijft lopen, had ik graag geweten of ik dan alle rekeningen e.d. moet gaan bijhouden van wat ik aankoop op vraag van m'n moeder? Ik heb het dan vb op aankopen bij de supermarkt of indien zij online iets zou willen aankopen. Ik weet niet in hoeverre de rechtbank hier allemaal bewijsstukken van nodig heeft?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 30 mar 2021 13:57

Al eens gedacht aan een zorgvolmacht ?

artemis
Berichten: 3293

#3 , 30 mar 2021 17:10

In jouw geval zou ik de bewindvoering laten stoppen, makkelijkst van beide ouders tesamen als vader ook beter is. Ze zijn immers niet terminaal ziek of onbekwaam, hun beider ziekte is een tijdelijke situatie.
Als eerste stap zijn bankvolmachten het handigst en het snelst geregeld. De vrederechter hoeft zelfs niet te weten hoe jullie het daarna gaan regelen.
Ben je enig kind? Want er moet anders een groot vertrouwen zijn tussen broers en zussen.

Een zorgvolmacht is op termijn idd de beste oplossing maar dat vraagt toch wat tijd om in elkaar te steken. Daarom is een bankvolmacht al een goede eerste oplossing voor de dagelijkse praktijk. Hoe dan ook moeten je ouders dan eerst onder de bewindvoering uit zijn.

Op je laatste vraag: ja, je moet intussen een boekhouding voeren over alle transacties die je nu voor je ouders doet met bewijsstukken, facturen, kassatickets enz. Je zal toch ook een begininventaris van de rekeningen hebben moeten doorgeven?
Je kan hen wel zakgeld geven en dat vrij (laten) besteden, zonder bewijsstukken. Of een zakgeldrekening openen op de bank met kaart, maar dat lijkt me erg omslachtig om nu nog te doen vermits me lijkt dat dit geen bewindvoering van lange termijn gaat zijn.

Dit vanuit mijn eigen praktijkervaring. Ik ben geen jurist.
Ik wens je ouders snel beterschap.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 30 mar 2021 19:27

Klopt na overlijden van een ouders hebben we enkele jaren later aan andere ouder gevraagd en gekregen dat al de kinderen een volmacht kregen. Ieder van ons had een bepaalde taak (een kind dagelijkse betalingen - op einde was facturatieadres al aangepast - ander de medische zaken en derde het algemeen overzicht )

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 mar 2021 15:59

Als de reden voor de bewindvoering vervalt, is het normaal dat ook de bewindvoering vervalt ... tenzij er een andere reden voor bewindvoering ontstaat (bvb wel uit ziekenhuis, maar niet helemaal OK).

Normaal dien je als bewindvoerder een beginstaat op te maken met de bezittingen van de beschermde persoon.
En nadien jaarlijks op te stellen, of bij einde bewindvoering.

Je dient inderdaad de bewijsstukken bij te houden .
Maak het je gemakkelijk en betaal zoveel mogelijk met bankkaart of via overschrijving - dat is ineens geregistreerd dan.


Tip: deel de onkosten in zoals je ze ook op het formulier van de bewindvoering zal moeten invullen

artemis
Berichten: 3293

#6 , 31 mar 2021 19:30

Klopt en volledig akkoord Inazuma, maar het wordt soms absurd.

Maak het je gemakkelijk en betaal zoveel mogelijk met bankkaart of via overschrijving - dat is ineens geregistreerd dan.
Dat heb ik ook gedaan als tijdelijk bewindvoerder van partner maar je moet toch elke transactie naar een rubriek toeschuiven, zelfs 0,01€ bankinterest. Dat is veel werk.
De rubriek zakgeld kan helpen en marge geven om kleine onbenullige uitgaven mee te doen en ze minder omslachtig te maken voor de bewindvoerder. En dat zakgeld kan gerust enkele honderd euro per maand bedragen als de beschermde persoon genoeg reserve heeft. Daarmee doet de beschermde persoon wat die wil. Denk aan ijsjes kopen voor de kleinkinderen, eens een rondje trakteren, de kapper cash moeten betalen en de pedicure ook, en tal van andere voorbeelden uit het leven gegrepen... Zelfs al doet de familiale bewindvoerder dit in de praktijk met de portemonnee van de beschermde persoon. Dat is vertrouwen en daarom ben je aangesteld.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”