Zwarte lijst.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Zwarte lijst.

#1 , 27 mar 2021 11:01

Iedereen heeft weet van de Zwarte lijst van het consumenten krediet.!

Maar bestaat er zo een lijst voor zelfstandigen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 27 mar 2021 11:29

Kan dat niet via graydon opgevraagd worden?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 27 mar 2021 15:11

Beste

Dat bestaat voor natuurlijke personen (al dan niet zelfstandig) voor particuliere kredieten (consumentenkredieten en hypothecaire kredieten).
Er is geen dergelijke lijst voor professionele kredieten. In praktijk zijn de knipperlichten daar talrijker. (Achterstallen op kredieten, onbetaalde RSZ bijdragen of BTW, slechte betalingsreputatie bij factorings bedrijven, ongezond gebruik kaskrediet, frequente betalingsvertragingen, oplopende leveranciers rekeningen....)
Bepaalde firma’s vormen zich een beeld van de kredietwaardigheid op basis van een aantal van die elementen.Grootbanken hebben zelf intern heel wat info.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2021 15:42

Beste

Dat bestaat voor natuurlijke personen (al dan niet zelfstandig) voor particuliere kredieten (consumentenkredieten en hypothecaire kredieten).
Er is geen dergelijke lijst voor professionele kredieten. In praktijk zijn de knipperlichten daar talrijker. (Achterstallen op kredieten, onbetaalde RSZ bijdragen of BTW, slechte betalingsreputatie bij factorings bedrijven, ongezond gebruik kaskrediet, frequente betalingsvertragingen, oplopende leveranciers rekeningen....)
Jaren geleden kon men bij die betrokken diensten lijsten krijgen aangaande achterstallen en schulden, en getroffen overeenkomsten om afbetaling. Maar onder druk van de grote bedrijven is dat afgevoerd omdat dan de werkelijkheid boven water kwam.

Op de site van de NBB kan men wel de neergelegde jaarrekening consulteren. Maar dat zijn dan gegevens van het vorige boekjaar en moet u zelf interpreteren.

Voor particuliere personen is de zwarte lijst volgens mij enkel door de persoon in kwestie in te zien. Wel hebben de banken en de financiële instellingen hier toegang toe. Maar als particulier tegenover andere particulier heb ik mijn twijfels. Inloggegevens.


Bepaalde firma’s vormen zich een beeld van de kredietwaardigheid op basis van een aantal van die elementen.Grootbanken hebben zelf intern heel wat info.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2021 16:56

Ik vraag dit naar aanleiding dat ik op een ander platform zag, dat een horeca man schreef ik heb nu meer dan 9 maanden betalings uitstel gehad en terug 3 maanden en men zei in de bank je staat nu op de zwarte !
Ik had altijd geweten zoals basejumper schreef over de knipper lichten , van daar ik vermoede dat er een zwarte lijst bij gekomen was, dus niet.
Ja voor een deel van de horeca gaat het nu zeer slecht, ik lees van sommige 4 tot 6 kredieten en leasings af betalen en men is op 1 jaar 8 maanden gesloten geweest.

Tegen over andere die het veel beter doen dan anders, veel premies en een zeer drukke afhaal, een vriend zei tegen mij dat hij maand December 8.000€ meer omzet gedaan had dan in 2018 en 11.200€ premies gekregen had !!

Zo zie je maar de ene zaak is de andere niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2021 19:11

Ik vraag dit naar aanleiding dat ik op een ander platform zag, dat een horeca man schreef ik heb nu meer dan 9 maanden betalings uitstel gehad en terug 3 maanden en men zei in de bank je staat nu op de zwarte !
Ik had altijd geweten zoals basejumper schreef over de knipper lichten , van daar ik vermoede dat er een zwarte lijst bij gekomen was, dus niet.
Ja voor een deel van de horeca gaat het nu zeer slecht, ik lees van sommige 4 tot 6 kredieten en leasings af betalen en men is op 1 jaar 8 maanden gesloten geweest.

Tegen over andere die het veel beter doen dan anders, veel premies en een zeer drukke afhaal, een vriend zei tegen mij dat hij maand December 8.000€ meer omzet gedaan had dan in 2018 en 11.200€ premies gekregen had !!

Zo zie je maar de ene zaak is de andere niet .
Inderdaad Lowie de banken, kredietinstellingen, financieringen ... hebben inzage in die lijst. Zeker indien het gaat om nieuwe kredieten of leningen toe te staan ( wettelijke verplichting ).

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2021 20:29


Inderdaad Lowie de banken, kredietinstellingen, financieringen ... hebben inzage in die lijst. Zeker indien het gaat om nieuwe kredieten of leningen toe te staan ( wettelijke verplichting ).
weet ik man, ik heb nu een zeer druk leven hoor met deze horeca !

Een dommer sector bestaat niet ! en ze worden kunst matig in leven gehouden, zeker 2/3 niet maar deze hoor je ook nergens, er zitten daar zaken bij die zeer veel geld hebben verdiend en nog, deze zagen niet en je hoor ze niet !

mocht je weten hoeveel privé vragen ik krijg je word er zot van, WCO, faillissementen, dan meer dan 40 zaken van de raad van state , en ik ben zeer actief ook op de horeca van Nederland en ken nu al een beetje hun wetgeving .

En zo heb ik mijn bezig nu alles gesloten is een 10.000 leden Nederland en + 33.000 in Belgie , vandaar je hier me minder ziet .

den lowie .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 27 mar 2021 21:35

Beste

Het klopt dat kredietverleners de Centrale voor Kredieten aan Particulieren moeten raadplegen vooraleer ze kredieten aan particulieren verlenen. Bij zelfstandigen beschikken banken (althans banken die veel actief zijn in professionele kredietverlening) over veel info
Ze raadplegen natuurlijk de interne resultatenrekening van de afgelopen 3 jaar. Ze raadplegen RSZ dagvaardingen. Hebben zicht op omzet- en winstevoluties. Er is GEEN zwarte lijst as such maar wel een kredietrating op basis van een groot aantal variabelen. Dat wordt verplicht door ECB die banken ertoe verplicht z in onderliggende krediet risico.s te waarderen. Dus elke Professionele krediet klant heeft een rating die je wat kan vergelijken met een bonus malus in autoverzekeringen. Op 1 ben je een zeer goed risico, op 17 een brokkenpiloot (of virtueel failliet)
Die krediet Ranking is niet identiek bij elke bank. Elke bank hanteert zijn eigen systeem. Daarenboven hangt het risico hier ook sterk af van de zakelijke waarborgen die verstrekt werden en uiteraard verschillen. Als je als bedrijf een hypotheek geeft aan bank A zal je krediet risico kleiner zijn dan een gelijkaardige schuld bij bank B zonder hypotheek...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2021 22:38

basejumper dit is zeer duidelijk !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mar 2021 10:21


Inderdaad Lowie de banken, kredietinstellingen, financieringen ... hebben inzage in die lijst. Zeker indien het gaat om nieuwe kredieten of leningen toe te staan ( wettelijke verplichting ).
weet ik man, ik heb nu een zeer druk leven hoor met deze horeca !

Een dommer sector bestaat niet ! en ze worden kunst matig in leven gehouden, zeker 2/3 niet maar deze hoor je ook nergens, er zitten daar zaken bij die zeer veel geld hebben verdiend en nog, deze zagen niet en je hoor ze niet !

mocht je weten hoeveel privé vragen ik krijg je word er zot van, WCO, faillissementen, dan meer dan 40 zaken van de raad van state , en ik ben zeer actief ook op de horeca van Nederland en ken nu al een beetje hun wetgeving .

En zo heb ik mijn bezig nu alles gesloten is een 10.000 leden Nederland en + 33.000 in Belgie , vandaar je hier me minder ziet .

den lowie .
.
den Lowie,

Ik begrijp uw insteek absoluut. U draagt een zeer zware last op uw schouders. Ik ben ook een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen in die sector; niet dat ik er mij bezig houd zoals u. Jaren geleden had ik reeds ondervonden dat men zich in de administratieve geklungel in die sector OP ZEER DUN GLAD IJS BEVOND. En naar deskundige raad hebben ze geen oren. Niet allemaal, zijn ook eerlijke en ernstige ondernemers bij, die dikwijls de boter van de anderen op hun hoofd krijgen.
Toch respect voor uw blijvende inzet voor deze sector.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 28 mar 2021 10:26

Een dommer sector bestaat niet ! en ze worden kunst matig in leven gehouden, zeker 2/3 niet maar deze hoor je ook nergens, er zitten daar zaken bij die zeer veel geld hebben verdiend en nog, deze zagen niet en je hoor ze niet !

[/quote]
Klopt voor de volle 100 %. Heb er bijna 30 jaar mee gewerkt. Het gezegde: als je niet weet van welk hout pijlen maken, begin dan een café. Het er honderden gekend, mogelijks zelf een groot veelvoud daarvan, waarvan ik me vanaf de eerste dag dat ik hun ontmoette, al afvroeg wat die daar deden. Velen dachten, dat als ze maar voldoende tijd hadden doorgebracht voor de toog, ze het ook wel zouden kunnen achter de toog. Ook mensen die na amper een paar weken, een nieuwe dure wagen kochten, want er zat geld in de schuif. Maar ze hadden er niet aan gedacht dat ze na een paar maanden hun eerste voorschot aan de belastingen moesten betalen, en de facturen van de brouwer, en de RSZ, en, en en ...

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 mar 2021 18:41


Toch respect voor uw blijvende inzet voor deze sector.[/b]
Dank u, ik ben er ook 12 a 14 uren per dag mee bezig, ik beantwoord per dag 30 a 40 PB berichten, het is een sector die ik beroepshalve ook bijna 60 jaar zeer goed ken en zeker de laatst 50 jaar, zeer intensief mee bezig geweest..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mar 2021 18:42


Klopt voor de volle 100 %. Heb er bijna 30 jaar mee gewerkt. Het gezegde: als je niet weet van welk hout pijlen maken, begin dan een café. Het er honderden gekend, mogelijks zelf een groot veelvoud daarvan, waarvan ik me vanaf de eerste dag dat ik hun ontmoette, al afvroeg wat die daar deden. Velen dachten, dat als ze maar voldoende tijd hadden doorgebracht voor de toog, ze het ook wel zouden kunnen achter de toog. Ook mensen die na amper een paar weken, een nieuwe dure wagen kochten, want er zat geld in de schuif. Maar ze hadden er niet aan gedacht dat ze na een paar maanden hun eerste voorschot aan de belastingen moesten betalen, en de facturen van de brouwer, en de RSZ, en, en en ...
Dan ken je ook de problemen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”