Collectieve schuldenregeling leefgeld

LaenenK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldenregeling leefgeld

#1 , 10 mar 2021 12:30

Ik heb momenteel een 100000 euro schulden door een zware drugsverslaving die ik heb gehad. Ik ben nu opgenomen in een instelling, maar kan binnenkort terug de maatschappij in. Ik ga dan ook in een collectieve schuldenregeling stappen, want ik wil zo veel mogelijk terug betalen.

Nu is mijn vraag hoe het leefgeld hierbij bepaald wordt. Bij opzoekingswerk kom ik 2 versies tegen.

-1 Het is minimaal gelijk aan het leefloon
-2 Het is minimaal gelijk aan de niet voor beslag vatbare bedragen van het inkomen

Kan iemand mij vertellen welke van deze 2 opties het is?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2021 12:54

In Werkelijkheid krijg je meestal veel minder dan het leefloon.

Mensen met 300 a 500€ per maand vind je het meest.

Ik zou er toch eens zeer goed over nadenken eer je deze stap zet en ook je schuldbemiddelaar is een zeer dure gast, die ook van je loon zal getrokken worden.

Denk er over na om niks te doen en ze loonbeslag laten doen dan heb je veel meer over .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 10 mar 2021 13:17

Niet altijd want dan komt elke GDW afzonderlijk evenzo met kosten.
Ga met een www.caw.be praten en met de sociale dienst van het OCMW van de gemeente waar u ingeschreven bent.
Normaal is het de arbeidsrechtbank die een CRS in vonnis opstelt.
Ook het OCMW is bevoegd om als bemiddelaar op te treden. Zij kunnen ook aan budgetbeheer doen wat iets anders is.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”