bewindvoering

leenoppen7@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bewindvoering

#1 , 04 mar 2021 00:23

Beste,

Ik ben een jonge papa van 37 jaar en sta al 17 jaar (vrijwillig) onder bewind naar aanleiding van diagnostisch getouwtrek door dokters vanwege lichte mentale problemen.

Waarom wil niemand mij helpen dit af te laten schaffen?

juridisch lijkt het wel onmogelijk te zijn aangezien ik geen recht meer heb op een gratis advocaat...

graag advies

mvg,


X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 06 mar 2021 12:07

Beste

daar heeft u geen advocaat voor nodig. U kan zelf een verzoekschrift tot afschaffing voorlopige bewindvoering opmaken en dat indienen bij de bevoegde vrederechter.
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/de/node/583
Op bijgaande website zal u een typedocument terzake terugvinden.
In voorkomend geval zal u opgeroepen worden om uw argumentatie te aanhoren waarop de rechter een beslissing zal nemen.
belangrijk ter voorbereiding : wat zijn de gronden op basis van dewelke een voorlopig bewind werd ingesteld en gehandhaafd? En is die basis intussen gewijzigd woordoor een opheffing er van mogelijk wordt?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2021 13:19

Ik raad u aan om contact op te nemen met de zorgcoördinator binnen het ocmw van uw gemeente. Contact met het CAW is ook mogelijk. Samen kunnen jullie dan zoeken naar de voor u meest geschikte oplossing.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 06 mar 2021 14:03

Je zal ook een arts nodig hebben die in een omstandige medische verklaring wil omschrijven dat je bekwaam bent om je goederen te beheren en om beslissingen te nemen voor je persoon.

Is er een vertrouwenspersoon?

leenoppen7@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2021 00:56

Ik heb op aanraden aldus geschreven naar het Vredegerecht en heb hierbij een formulier ingevuld zoals vermeld op de site. Ik heb alsook vermeld dat ik voorlopig nog geen medisch attest in mijn bezit heb, omdat mijn psychiater me naar de huisdokter stuurt en de huisdokter naar de psychiater.

Ik heb afgelopen jaar 3 keer bij hen gevraagd en zelfde reactie.

Eveneens heb ik op het formulier mijn uitleg gedaan wat het verschil is tussen de situatie van vroeger en nu.

Wat de grond tot aanstelling betreft, moet ik even kwijt dat mijn familie dit heeft aangevraagd in het prille begin, met als drogreden dat ik de erfenis van mijn vader zou hebben verspild, dat wat absoluut niet waar is.

Zou het verstandig zijn om een pro-deo in te schakelen voor deze aanvraag tot afschaffing of moet ik erop vertrouwen dat de huidige bewindvoerder me zal lossen bij de rechter?

Ik zal nog een poging ondernemen voor dat medisch attest bij een andere dokter op aanraden van een vriend/collega

Dankjewel voor reeds gegeven advies

mvg

leenoppen7@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2021 14:58

Vandaag belde ik met mijn bewindvoerder om haar op de hoogte te stellen dat ik een einde wil maken dus aan de maatregel van de bewindvoering. Ik heb haar nader verklaard dat ik de maatregel niet eerlijk vind toegepast op mijn persoon, aldus hier mijn bevinding, dit aangezien ik niet meer kan overschrijven op de bank, geen lening meer kan aangaan evenals de papiermolen steeds te moeten aanvragen via haar ambt, steeds achter toestemming moet vragen bij alles wat ik bovenop mijn leefgeld wil (ook al is dit om kledij te kopen) en nog tal van andere zaken waar ik clearance voor nodig heb.

Daarenboven laat ze rekeningen te lang liggen zodat deze worden doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarder waardoor ik in de penarie aan het geraken ben.

Haar reactie als volgt, zeer aangevallen en ontdaan: "'maar meneer, u heeft al gekregen in het verleden wat u wou en ik vind dit onbeschoft van U zo te reageren terwijl ik alle moeite van de wereld...''
trouwens Ik heb al Uw rekeningen laten openstaan bij Zalando en Bol.com, etc ..
Want ik had de kans om deze te blokkeren en dat heb ik niet gedaan.
(alsof het hier om enige relevantie gaat met de bewindvoering)

''Maar goed ik ga dit zeker noteren en u zult mij zeker wel horen op de rechtbank!''

''En zonder geldig medisch attest gaat U zeker niet vanonder Uw bewind geraken want U bent simpelweg helemaal niet in staat om uw goederen te beheren en de rechter zal zulks voorstel nooit goedkeuren!''

Ik zeg haar voor een tweede keer dat ik een attest nodig heb voor een pro-deo en zij weigert er een op te sturen naar mijn domicilie-adres, zij claimt dat de pro-deo haar eerst moet contacteren terwijl ze me anders zeggen aan de balie van de orde der advocaten.

Sorry maar ik ben dit discours echt wel bleuste en beu den brave onderdaan te spelen en enkel de restjes toegespeeld krijg terwijl ik papa ben van een meisje van 8.

Dat terwijl ik zie dat de ene persoon na de andere het fiat verleent krijg van ex-mede patiënten die alles van zichzelf mogen bijhouden omdat ze wel in aanmerking geraakten voor het medisch attest, ook al waren het suïcidale verslaafden die hun eigen gezondheid schaad(d)en.


Enig advies !?

artemis
Berichten: 3294

#7 , 09 mar 2021 17:45

Ik heb op aanraden aldus geschreven naar het Vredegerecht en heb hierbij een formulier ingevuld zoals vermeld op de site. Ik heb alsook vermeld dat ik voorlopig nog geen medisch attest in mijn bezit heb, omdat mijn psychiater me naar de huisdokter stuurt en de huisdokter naar de psychiater.

Ik heb afgelopen jaar 3 keer bij hen gevraagd en zelfde reactie.
Zonder omstandige medische verklaring heeft de aanvraag weinig zin. Kan zelfs contraproductief zijn naar de toekomst/een volgende poging toe.
Het maakt niet uit welk type arts de verklaring opstelt maar vanzelfsprekend moet het een arts zijn die je geruime tijd gevolgd heeft en die een goed zicht heeft op je functioneren als persoon. Dat huisarts en psychiater je naar de andere blijven doorsturen wat dit betreft is misschien omdat geen van beiden een dergelijke verklaring op papier wil zetten? Maar uiteindelijk blijft het de vrederechter die de beslissing neemt, niet de arts...

Naar een nieuwe arts gaan? Na 1 consult gaat die niet erg wijs zijn over je bekwaamheid. Er moet toch minstens een bepaalde band zijn tussen de arts en de beschermde persoon. Er moet een bepaalde behandelingsperiode over gegaan zijn.

Of het inschakelen van een pro-deo je gaat helpen kan ik mij totaal niet uitspreken, maar ook die gaat dezelfde vragen stellen.

Je hebt niet geantwoord of er een vertrouwenspersoon aangesteld is. Als die er is en mee zijn/haar schouders onder de aanvraag wil zetten kan dat zeker ook helpen. Maar die omstandige (en gunstige) medische verklaring heb je zeker nodig. Je noemt dat foutief ‘een attest’ maar dat is het niet. Het moet veel omstandiger zijn dan 1 of 2 zinnetjes.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 mar 2021 18:33

Daarenboven laat ze rekeningen te lang liggen zodat deze worden doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarder waardoor ik in de penarie aan het geraken ben.
Zeer sterk argument als je het hard kan maken

Zou overigens niet voor het eerst zijn dat een bewindvoerder problemen veroorzaakt ipv oplost ...

De kosten voor bewindvoering lopen ook vlotjes op, en daar heeft u in wezen niets aan om mee te leven natuurlijk.
Ik zeg haar voor een tweede keer dat ik een attest nodig heb voor een pro-deo en zij weigert er een op te sturen naar mijn domicilie-adres, zij claimt dat de pro-deo haar eerst moet contacteren terwijl ze me anders zeggen aan de balie van de orde der advocaten.
Als u zonder advocaat naar rechtbank moet gaan, zeker aanhalen dat bewindvoerder op deze manier probeert te verhinderen dat u onder bewind uit geraakt.

Bewind is niet noodzakelijk een "eeuwige" toestand .
Bij aftakelings-ziektes is er uiteraard geen verbetering mogelijk en zal bewind blijven lopen tot overlijden.
Maar het doel van bewind is indien mogelijk de beschermde persoon weer zelf zijn boontjes te laten / leren doppen ...

Niet om de bewindvoerder te blijven sponsoren tot het einde der dagen ...

leenoppen7@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mar 2021 00:20

Ik ben niet onder de indruk van wat je daar zegt over het verdere verloop van de bewindvoering.

Het laat slechts een schimmige indruk na als ik mijn kat laat sturen, want een wettelijk vertrouwenspersoon heb ik niet aan de hand.

Dus liever executie ter plaatse, zou ik zo denken

Als ze er over willen blijven grappen en grollen over de Meester en zijn vazal, lijkt het me slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens ze zichzelf door de voet schieten met al dat voorrang te geven aan volslagen onbekwame idioten die ondertussen waarschijnlijk terug aan de grond staan wat hun financiën betreft.

Pas op, ik zeg niet dat het Vredegerecht mij iets schuldig is van uitleg wat andermans zaken betreft, maar jaloers zullen ze me niet maken, want ik ben een trotse papa van een echt toffe en leergierige meid die dankzij een jeugdrechter wel kans heeft op een toekomst zonder al dat gezever over vrouwen met psychische problemen en verslavingsproblematieken.

Al geven ze me een bolwassing ginder, mijn geld kunnen ze bijhouden tot ik erbij doodval maar als mijn zus er achterkomt dat als mijn dochter niets van me erft als de dag daat is, krijgt het mss nog een staartje.

Ziet er allemaal wel mooi uit op papier die cijfertjes voor hun, ik geloof ze voor geen meter dat ze eerbied gaan kunnen creëren hiermee, en wat nog? Democratie is al lang dood en rechtvaardigheid is enkel voor diegenen die zich dat kunnen permitteren, ongewild maken ze van mijn vissersbootje een klucht en noemen ze het een jacht uit op wraak, mocht het in mijn handen terechtkomen zouden ze het zich zeker beklagen.

Awel, proficiat dat ze tegenwoordig met zoveel zijn en dat ze kunnen decrypteren op geavanceerde tech, dan kunnen ze dat samen met het gespuis nog eens onder de boeg gooien teneinde geen moraal meer voor me te kunnen betekenen.

leenoppen7@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mar 2021 00:25

"wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil"

Dus met andere woorden het systeem is ziek omdat ze te koppig zijn om te lezen om overdag te lezen i.p.v. het plebs dat nog wat mayonaise in hun kopke heeft te laten samenwerken.

awel ze hebben gelijk, hoop doet sterven

Ellie2019
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 apr 2021 00:16

Mijn ervaring met bewindvoering is dat je er gemakkelijker in raakt dan eruit. Je hebt een uitvoerig medisch verslag nodig van je behandelend arts om vast te laten stellen dat je een eigen rechtspersoon bent en niet meer afhankelijk bent van bewindvoering. Mij heeft het duizenden euro’s gekost aan de advocatuur en talloze zittingen bij het Vredegerecht en mijn psychiater maar schrijven. Bewindvoerders laten u niet zo maar gaan: zeker als alles goed verloopt, ben je een gemakkelijke broodwinning. Nu er gelukkig vanaf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 apr 2021 11:15

Mag ik jullie erop wijzen dat
- de vrederechter de bewindvoering opheft en niet de beschermde persoon
- de bewindvoering werd ingevoerd om de beschermde persoon bij te staan. Een bewindvoerder wordt niet zomaar aangesteld. Er moet een gegronde reden zijn.
- indien de bewindvoerder zijn plichten niet nakomt dat kan u altijd contact opnemen met de vrederechter om dit aan de kaak te stellen. Dit gebeurt inderdaad beter via een vertrouwenspersoon.
- de vrederechter eerder geneigd zal zijn om een nieuwe bewindvoerder aan te stellen tenzij u hem kan overtuigen dat u best kan functioneren zonder bewindvoering.

Maar al te vaak worden bewindvoerder op dit forum als de boosdoeners afgeschilderd terwijl in de meeste gevallen de bewindvoerders (vooral de familiale, maar ook de professionele) hun werk wel goed doen en al heel wat onheil hebben helpen voorkomen.
Jammer.

Ik zou u in deze dan ook eerder aanraden om naar een vertrouwenspersoon op zoek te gaan die u kan bijstaan om de bewindvoerder indien nodig bij te sturen en uw woordvoerder kan zijn bij uw stappen naar de vrederechter.

Een vertrouwenspersoon kan ook een hulp zijn bij de geleidelijke overgang naar het opheffen van de bewindvoering.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”