Ik heb op aanraden aldus geschreven naar het Vredegerecht en heb hierbij een formulier ingevuld zoals vermeld op de site. Ik heb alsook vermeld dat ik voorlopig nog geen medisch attest in mijn bezit heb, omdat mijn psychiater me naar de huisdokter stuurt en de huisdokter naar de psychiater.
Ik heb afgelopen jaar 3 keer bij hen gevraagd en zelfde reactie.
Zonder omstandige medische verklaring heeft de aanvraag weinig zin. Kan zelfs contraproductief zijn naar de toekomst/een volgende poging toe.
Het maakt niet uit welk type arts de verklaring opstelt maar vanzelfsprekend moet het een arts zijn die je geruime tijd gevolgd heeft en die een goed zicht heeft op je functioneren als persoon. Dat huisarts en psychiater je naar de andere blijven doorsturen wat dit betreft is misschien omdat geen van beiden een dergelijke verklaring op papier wil zetten? Maar uiteindelijk blijft het de vrederechter die de beslissing neemt, niet de arts...
Naar een nieuwe arts gaan? Na 1 consult gaat die niet erg wijs zijn over je bekwaamheid. Er moet toch minstens een bepaalde band zijn tussen de arts en de beschermde persoon. Er moet een bepaalde behandelingsperiode over gegaan zijn.
Of het inschakelen van een pro-deo je gaat helpen kan ik mij totaal niet uitspreken, maar ook die gaat dezelfde vragen stellen.
Je hebt niet geantwoord of er een vertrouwenspersoon aangesteld is. Als die er is en mee zijn/haar schouders onder de aanvraag wil zetten kan dat zeker ook helpen. Maar die omstandige (en gunstige) medische verklaring heb je zeker nodig. Je noemt dat foutief ‘een attest’ maar dat is het niet. Het moet veel omstandiger zijn dan 1 of 2 zinnetjes.