Terugvorderen ontleend bedrag

iwhn
Topic Starter
Berichten: 3

Terugvorderen ontleend bedrag

#1 , 14 okt 2008 10:22

Geachte,

Graag zou ik willen weten of ik eventueel juridische stappen kan ondernemen ivm. een terugvordering van een ontleend bedrag. Ik zal de situatie even schetsen: ik ontleende aan m'n vorige vriendin een bedrag van 2300 euro om de aankoop van een nieuwe keuken volledig te kunnen bekostigen. Ik betaalde daarbovenop ook nog een voorschot van 250 euro bij de aankoop ervan, dus in totaal een bedrag van 2550 euro. We kwamen overeen (mondeling :( ) dat zij mij het bedrag sowieso zou terugbetalen. Intussen zijn we al een hele poos geen koppel meer en betaalt zij mij maandelijks 10 euro (gezien haar financiële situatie o.a. de aankoop van een huis + renovatiekosten hiervan, lukt het haar naar eigen zeggen niet om mij meer terug te betalen). Meermaals liet ik haar al weten dat het ridicule bedrag van 10 euro/maand onvoldoende is en dat ik liefst alles zo snel mogelijk terug wil (ook al omdat ik zelf een woning gekocht heb en de centen dus meer dan welkom zijn) of tenminste een hoger maandelijkse terugbetaling. Zij blijft echter bij haar standpunt en wil mij slechts 10 euro/maand terugbetalen. Aangezien de situatie blijft aanslepen en er geen snelle oplossing lijkt aan te komen, stel ik jullie dan ook de vraag wat ik kan doen.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 14 okt 2008 10:42

TIEN euro?

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 14 okt 2008 11:06

Aangezien je het bedrag mondeling hebt ontleend, mag je nog in de handen klappen, dat je nog 10 € per maand krijgt. Vermits er geen geschreven document opgesteld is, heb je geen poot om op te staan. Je kan enkel rekenen op de loyaliteit van je ex-vriendin.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 14 okt 2008 11:09

Bwa, je hebt een maandelijkse storting van 10 € en waarschijnlijk ook een factuur op naam en een voorschotdocument.

Ik zou niet teveel panikeren. Een authentieke of onderhandse akte is er mss niet, maar waarschijnlijk wel genoeg begin van bewijs.

U kan zich wenden tot de rechtbank van eertse aanleg.
U dient evenwel eerst een aangetekend schrijven te richten naar uw ex-vrienin met de eis om het bedrag onmiddellijk en integraal terug te betalen, blijft ze daarto in gebreke kan u juridische stappen ondernemen.

iwhn
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 okt 2008 11:11

Bwa, je hebt een maandelijkse storting van 10 € en waarschijnlijk ook een factuur op naam en een voorschotdocument.

Ik zou niet teveel panikeren. Een authentieke of onderhandse akte is er mss niet, maar waarschijnlijk wel genoeg begin van bewijs.

U kan zich wenden tot de rechtbank van eertse aanleg.
U dient evenwel eerst een aangetekend schrijven te richten naar uw ex-vrienin met de eis om het bedrag onmiddellijk en integraal terug te betalen, blijft ze daarto in gebreke kan u juridische stappen ondernemen.
Ik heb inderdaad zowel het voorschot van 250 euro en het bedrag van 2300 euro overgeschreven op rekening van de keukenzaak en daarvan dus ook een bewijs.

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 14 okt 2008 11:20

Aangezien je toch nog een bewijs hebt van betaling, dan zou ik eerst laten bemiddelen door het vredegerecht. Dit kost je minder. Als je een vrederechter hebt met haar op zijn tanden, zou dit wel kunnen lukken.
Het bedrag is bovendien laag genoeg om dit voor de vrederechter te laten komen.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#7 , 15 okt 2008 14:24

Het bedrag is bovendien laag genoeg om dit voor de vrederechter te laten komen.
???

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 15 okt 2008 14:51

@ ihwn

Sorry dat ik een fout maakte. Ik was er vast van overtuigd dat de vrederechter tussenkwam voor bedragen tot 2 700 €.

In de website van het vredegerecht vond ik volgende uitspraak:

De vrederechter neemt ingevolge zijn algemene bevoegdheid kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag de 1.860,- euro niet te boven gaat.

Je kan misschien toch bij hem aankloppen en om verzoening vragen.

sylvia52
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#9 , 16 okt 2008 11:48

Hierop aansluitend heb ik ook een vraagje over een bijna gelijkaardig probleem. :(
Ik heb een "vriend" financieel geholpen, niet met een lening maar elke maand bijgesprongen voor zijn afbetalingen en schulden enz. Er was ook de belofte alles terug te betalen. Niet dus, zelfs niet met 10€ ! Gelukkig heb ik alle uitgaven opgeschreven en heb ook uittreksels van vele stortingen die ik gedaan heb via mijn rekening naar zijn schuldeisers. Vorige week heb ik een geschreven schuldbekentenis van hem gekregen voor de som van 22.000 € (!) en een akkoord dat ik 3% intrest vraag.
Welke stappen kan IK ondernemen zodat hij aan een degelijke afbetaling begint ??? Waarschijnlijk hem ook eerst een aangetekende brief sturen ? En tot wie moet ik mij verder wenden ? Kan ik bij mijn familiale verzekering beroep doen op de clausule "gerechtsbijstand" ?
Bedankt voor enige reactie.

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 16 okt 2008 13:16

De familiale verzekering zal hier niet tussenkomen. Deze rechtsbijstand dient enkel bij schade aan je auto, huis, lichamelijke letsels veroorzaakt door een ongeval.

sylvia52
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#11 , 16 okt 2008 16:44

Dat weten we dan ook weeral. Bedankt voor uw reactie.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”