Verzet tegen terugbetaling

EddyDeWallyvis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verzet tegen terugbetaling

#1 , 27 feb 2021 08:13

Beste,

Ik heb een lopende schuld met afbetalingsplan bij een incassobureau.
Nu heeft dit incassobureau zich tegen een belastingteruggave in mijn voordeel verzet zonder mij hier over in te lichten. Het is de FOD inning en invordering die mij een paar dagen hier heeft over ingelicht. Deze gaat het bedrag ook overmaken op de rekening van de privé-schuldeiser.

Kan ik hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2021 12:29

Vermoedelijk gaat het om een overdracht van loon die u ondertekend hebt.

U kan dan aan uw schuldenaar (= de belastingen), laten weten dat u zich verzet tegen de uitvoering van de overdracht. De "derde" moet dan een procedure beginnen voor de vrederechter en ondertussen kan de overdracht niet worden uitgevoerd.

Zie 12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

Art. 28. Bij gebreke van verzet door de overdrager (dat ben u) overeenkomstig artikel 29 heeft de overdracht gevolg, nadat de overnemer (de bank):
1° aan de overdrager kennis heeft gegeven van zijn voornemen de overdracht uit te voeren;
2° aan de gecedeerde schuldenaar (de belastingen) een afschrift van de onder 1° bedoelde kennisgeving heeft gezonden;
3° na het verstrijken van de termijn van verzet, aan de gecedeerde schuldenaar een eensluidend verklaard afschrift van de akte van overdracht heeft gezonden

Art. 29.Binnen tien dagen na de verzending van de in artikel 28, 1°, bedoelde kennisgeving kan de overdrager (dat bent u) zich verzetten tegen het voornemen tot uitvoering van de overdracht, mits hij daarvan kennis geeft aan de gecedeerde schuldenaar (de belastingen).

Binnen vijf dagen na de verzending van de brief van de overdrager moet de gecedeerde schuldenaar de overnemer daarvan in kennis stellen.
In geval van verzet mag de gecedeerde schuldenaar niets inhouden van het loon ter uitvoering van de overdracht, zolang deze niet bekrachtigd is overeenkomstig artikel 31.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

EddyDeWallyvis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2021 14:55

Vermoedelijk gaat het om een overdracht van loon die u ondertekend hebt.
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

Bij mijn weten en na het checken van mijn paperassen, kan ik niets vinden waar ik toestemming met handtekening heb gegeven voor overdracht van loon of een gerechtelijk vonnis. Buiten wat brieven met toelichting van mijn schuld en e-mails ivm. een afbetalingsregeling, heb ik niets anders gevonden en al zeker niet iets met mijn handtekening onder.
Als ik contact opneem met het incassobureau met vraag als zij mij deze toestemming en/of vonnis willen voorleggen, moeten zij dit dan doen?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2021 20:04

Schrijft aangetekend aan de FOD + incasso dat u zich verzet tegen een uitbetaling aan het incassobureau, dat u niet weet op welke grond de inhouding zou geschieden en vraag dat ze u kopie van alle stukken opsturen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 27 feb 2021 21:19

Inderdaad beiden aanschrijven, maar denk dat veruit grootste verantwoordelijkheid ligt bij de FOD

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”