Collectieve schuldbemiddeling

Yvezzke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldbemiddeling

#1 , 03 feb 2021 06:33

Disclaimer: deze vraag is in naam van een kennis van mij.

Situatie:
Kennis heeft een korte relatie gehad in het verleden, haar partner heeft voor om en bij 15.000€ aan schulden gemaakt met haar bankkaart een identiteitskaart.
Deze persoon opzoeken is onmogelijk, de zoekmachines geven geen bruikbaar resultaat. Hij verstopte de aanmaningen en een overvloed aan aangetekende zendingen. Mijn kennis heeft nooit geweten van zijn praktijken, tot het te laat was. Hij zou wel al veroordeeld zijn voor oplichting na zijn relatie met mijn kennis, in andere dossiers. Geen adresgegevens bekend, persoon is gekend bij politie en parket, maar deze vinden hem zelf niet.

Dus mijn kennis zit nu in collectieve schuldbemiddeling, onder supervisie van een advocaat, aangesteld door de rechtbank.
Totale schuldenlast is ruwweg 5.500€, gespreid over zeven jaar. Er zijn nu reeds 2 jaren voorbij. De advocaat eist per maand 100€ op, de helft voor zijn werkingskosten en de helft voor de schuldeisers, dit zijn er 2 in aantal. Midden 2019 eist hij een veel groter bedrag in één som op, iets van een 5.350€.
Ik denk dan, 24x50€ = 1200€ + 5.350€ = 6.550€. Dan zou men denken, de schuld is afbetaald?

Mijn kennis ging in ieder geval vandaag om verdere info vragen bij de bewuste advocaat.
ik ga ook eens verzoeken om mij alle documenten in te laten kijken, kwestie van een goed beeld te kunnen schetsen.
Qua wetgeving omtrent collectieve schuldbemiddeling, weinig te vinden dat verstaan is.

Daarom, kan er mij iemand hier dit systeem toelichten?
En is er bijsturing nodig in mijn denkpatroon, zoals beschreven in paragraaf 2?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 04 feb 2021 19:36

Wie gaat nu in Csr voor 5500 euro?
Google eens op CSR, je vindt veel correcte info.


Heeft jouw kennis een inkomen? Kan ze zelf 200 euro per maand missen? Dan is ze sneller van de schulden af, zonder de mentale last..

Yvezzke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2021 17:36

Totale schuld bedraagt over de 15.000€, maar de schuldeisers zijn tevreden met 6.873€.
Al haar spaargeld heeft hij verbrast, en daarboven nog schulden gemaakt.
Verblind als ze was heeft ze hem alles laten uitgeven, hij maakte misbruik van haar vertrouwen.
Nooit heeft ze zelf één document gezien, gaande van facturen tot aangetekende zendingen.
Zij heeft een inkomen ja, stempelgeld, rond de 1.000€/maand. Ze is er nu 64, dit jaar gaat ze op pensioen.
Er gaat nu elke maand 100€ naar de advocaat, de helft voor de afbetaling van de schuld en de andere naar de werkingskosten van de advocaat. In Het verleden is ze al tweemaal een redelijk groot bedrag ontnomen geweest door de schuldeisers. Maar daar is nooit een bewijs van aan haar geleverd wie juist dat geld opgeëist heeft. Zelfs de advocaat weet het niet (of dat beweert hij toch). Nu gaat ze wel van de bewuste advocaat in de komende dagen een deftig overzicht krijgen.
Na lang zoeken heb ik het adres van de oplichter gevonden. Met deze info is ze terug naar de Politie gegaan.
De Politie heeft geconstateerd dat hij op dat adres woont. De Politie zegt dat de oplichter in 2016 verhoord geweest is, en dat daarna de zaak geseponeerd is, ik neem aan omwille van te weinig bewijs. Nooit is ze van dit arrest op de hoogte gebracht, geen brief of iets dergelijks, gewoon niks. Ze kan de zaak laten heropenen, maar wil zich daar niet meer moe in maken. Rond 2015 zou de oplichter ook reeds veroordeeld zijn geweest voor dergelijke feiten. Dit was aan het begin van hun relatie. Daar heeft hij ook ferm over gelogen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”