Deurwaarder bij schuldbemiddeling?

gambino12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Deurwaarder bij schuldbemiddeling?

#1 , 21 jan 2021 03:26

Hallo om een lang verhaal kort te houden...
Mijn vader en stiefmoeder zitten in schuldbemiddeling , zij hadden een afbetaalplan om hun belastingen af te betalen.
Nu blijkt dat mijn stiefmoeder zich niet aan dit afbetaalplan heeft gehouden en nu eisen ze de volledige som op...
Kan een deurwaarder nog beslag leggen terwijl je in schuldbemiddeling bent , overal lees ik dat dit niet mogelijk zou zijn maar aangezien het de belastingen zijn kan het misschien toch ?
Ik zou dit graag met zekerheid willen weten omdat er nog veel spullen van mij bij hun staan.

Bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2021 07:45

Schuldbemiddeling beschermt natuurlijk alleen tegen inbeslagname als ze zich aan het afbetalingsplan houden. Ik vermoed dat de volledig schuld nu in 1 keer opeisbaar is.

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#3 , 21 jan 2021 08:49

Een collectieve schuldenregeling (ook ‘schuldbemiddeling’ genoemd) is een gerechtelijke procedure waarbij gepoogd wordt in de mate van het mogelijke de schuldenlast af te betalen terwijl de betrokkene alsnog een menswaardig leven kan leiden. De betrachting is dat men op het einde van de rit opnieuw schuldenvrij zou zijn.

Alle schulden daterend van voor de beschikking toelaatbaarheid dienen door de resp. schuldeisers te worden aangegeven bij de schuldbemiddelaar. In beginsel is de uitvoering hiervoor geschorst (enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten). Voor schulden van ná de beschikking toelaatbaarheid kunnen de schuldeisers wél blijven uitvoeren.

Het al dan niet naleven van een minnelijke aanzuiveringsregeling opgemaakt door de schuldbemiddelaar, wijzigt niets aan de uitvoeringsmogelijkheden van de resp. schuldeisers. Het kan "enkel" tot gevolg hebben dat deze schuldenregeling zou worden herroepen (of beëindigd).
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Reclame

gambino12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2021 15:06

Dus als ik het goed begrijp , kunnen ze nog steeds een gerechtsdeurwaarder op je afsturen om alles te komen opschrijven en in beslag te nemen?
Sorry ik ben maar een leek , heb nog nooit schulden gehad en hoop dit ook nooit te moeten meemaken...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”