Woonbonus bij het overstappen naar een andere bank

Thomas Holv
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Woonbonus bij het overstappen naar een andere bank

#1 , 15 jan 2021 23:27

We kregen een beter kredietvoorstel van een andere bank dan mijn oorspronkelijke thuisbank (die mij de oorspronkelijke lening toekende van de huidige woning) . De nieuwe bank, met het vele betere voorstel, zou mijn oude lening herfinancieren. De woonbonus blijft dan gelden voor de resterende lening. In dit geval nog 12 jaar.

Maar er zit ook een andere kant aan die ik niet zo goed begrijp. Vandaar mijn vraag wat dit zinnetje betekent:

Maar: het voordeel van de woonbonus geldt enkel en alleen als de herfinanciering betrekking heeft op het openstaand saldo van de oude lening. Leent u meer dan het saldo dat nog openstaat? Dan wordt het bijkomend geleend bedrag beschouwd als een nieuwe lening. En voor die nieuwe lening zal de woonbonus enkel gelden als de hypothecaire leningsakte dateert van vóór 1 januari 2020 (tenzij u niet bij de notaris langs moet, dan geldt de datum van aanvaarding van het kredietaanbod).

Dankjewel voor een beetje uitleg.

groet
Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 16 jan 2021 12:04

Beste

Vrij duidelijk. Een herfinanciering wordt niet beschouwd als een nieuw krediet. En door een herfinanciering behoudt u de initiële fiscaliteit die van toepassing was op de oorspronkelijke lening; u kan door een herfinanciering geen bijkomend nieuw voordeel krijgen of verlengen.
Het valt voor dat men bij een herfinanciering niet enkel de openstaande schuld leent maar ook soms bijkomende kosten (hypotheekkosten/verbouwingen enz)
Indien het nieuw geleende bedrag hoger is dan de openstaande schuld zal het verschil NIET in aanmerking komen voor de woonbonus en zal uw aftrek beperkt worden tot de aflossing voor de openstaande schuld.
Uitzondering voor de herfinancieringen die plaats vonden voor 1 januari 2020 en waar een stukje bijkomend geleend werd. In voorkomend geval kon dan de bijkomende lening wel genieten van voorwaarden woonbonus indien korf woonbonus nog niet opgevuld was en indien uitgavan in aanmerking kwamen voor woonbonus.
In uw geval : herfinancieringen na 1/1/2020 zal de woonbonus altijd beperkt blijven tot openstaand saldo én tot de termijn waarop u nog recht heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Holv
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2021 14:00

Dankjewel voor uw antwoord.

Maar het komt er op neer:

We doen er geen nadeel bij zolang het bedrag dat we lenen niet hoger ligt. Dus van bank veranderen heeft geen invloed op de woonbonus?

In ons geval doen we inderdaad een bijkomende lening (waarvoor we geen woonbonus kunnen genieten).

Maar wat heeft mijn huidige bank dan meer te bieden dan die nieuwe? U ziet, ik snap het nog steeds niet zo goed. Excuus. Hopelijk kunt u me nogmaals wegwijs maken. :-)

vriendelijke groet!

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 18 jan 2021 20:01

Beste

Dat klopt. U doet daar geen nadeel bij.
Het enige. Wat u moet doen is de berekening correct maken. Rekening houden met alle kostelementen.
Of uw huidige bank meer te bieden heeft weet ik niet. Niets belet u bij uw huidige bank te onderhandelen met de offerte van de nieuwe bank. Afhankelijk van uw dossier kan er mogelijk een commerciële tegemoetkoming gebeuren waardoor een overstap niet nodig is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”