Problemen OCMW

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Problemen OCMW

#1 , 07 jan 2021 16:34

Hallo,

Ik ga gewoon meteen beginnen.

Ik ben net 11 maanden dakloos geweest, na een ontslag kon ik de huur niet meer volledig betalen. Via het OCMW ben ik in een crisiswoning terecht gekomen. Het was verplicht in budgetbeheer te gaan. Dit was tegen mijn zin.

3 maanden later hadden ze al mijn spaargeld opgebruikt.

Nu heb ik mijn eigen plek.
Ik wil budgetbeheer stopzetten, maar omdat de huur voor de crisiswoning pas betaald word de 15e van de volgende maand, zat ik met overlapping van twee huren en maar genoeg geld om 1 te betalen.

Dus stel ik het OCMW voor om de huur van de crisiswoning op afbetaling te doen zodat ik niet meteen met huurachterstal begin.
Men weigerd dit. Stelt me een ultimatum voor dat luidt:
De huur afbetalen is ok. Maar dan moet ik in budgetbeheer blijven tot het afbetaald is, anders geen afbetalingsplan en word mijn resterende inkomen én mijn net aangevulde spaargeld ingehouden.

Ik heb nee gezegd.
En ze hebben wel degelijk al mijn geld ingehouden en ik start nu met huurachterstand.

Kunnen zij dit zomaar doen wanneer ik duidelijk, op papier, dus er is bewijs, vraag om een afbetaling?

Dit is toch niet normaal?

Met zo een start zit ik binnen de kortste keren terug in hetzelfde bootje.....

Kan ik hen aanklagen?

Als u vragen heeft waarom ik neen heb geantwoord:
Toen ik schoolverlater was ben ik radeloos bij hen gaan aankloppen, zonder schulden.
5 jaar later (waarvan 3 gewerkt) had ik plots meer dan 12000€ schulden van een opstapeling bewust onbetaalde rekeningen.
Dus heb ik me kwaad gemaakt, waarop men mij geschorst heeft.
De daaropvolgende jaren heb ik hard afgezien om die schulden naar beneden te halen. Er was nog 3000€ over. Daar heb ik voor gezorgd, alleen.
Dan volgde mijn ontslag en een paar tegenslagen.
Waarop ik hier terecht kwam, zij voor het eerst in 7 jaar mijn leven terug in handen hebben en na 3 maanden is al mijn spaargeld op.
En nu deze bedreiging. Blijf bij ons of kus je geld gedag. Op wat slaat dat nu? Dit kan toch niet legaal zijn?..

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2021 20:04

5 jaar later (waarvan 3 gewerkt) had ik plots meer dan 12000€ schulden van een opstapeling bewust onbetaalde rekeningen.
- om wat soort rekeningen ging het hier?
- wie heeft deze rekening bewust niet betaald en waarom?
- wat soort uitkering geniet u nu? Werkloosheidsuitkeringen? Indien niet, waarom niet?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12838

#3 , 07 jan 2021 20:10

Een afbetalingsplan is in principe steeds een gunst, geen recht. Men kan er dus zeker voorwaarden aan koppelen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2021 10:03

Je lijkt een hoge prijs te zullen gaan betalen voor jouw eigen koppigheid. Als je gebleven was dan had je wél een afbetalingsplan kunnen krijgen. Even je best doen om snel terug te betalen en er dan uit stappen leek een beter plan geweest.

En als het OCMW met jouw inkomen én jouw spaargeld niet al jouw gemaakt kosten kon betalen, dan is het toch logisch dat er schulden ontstaan? Als er vijf facturen binnen komen en er is maar geld voor vier...
Tenzij ze natuurlijk alles zo lang hebben laten aanslepen dat er heel veel aanmaningskosten zijn bij gekomen terwijl dat vermijdbaar was. Is dat het geval?

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2021 10:16

@LennieK:
Dat was idd het geval.
Men was niet tevreden dat ik zelf koos, in der tijd, voor TV Vlaanderen.
Want "OCMW heeft een goede samenwerking met Telenet."
Dus werd daar niks van betaald. Werd ik een contractbreuk aangerekend en moest ik de schotel en digicorder volle prijs betalen.
Of mijn water, elektriek etc
Vaak dat men een rekening betaalde, dan 1 niet, dan weer wel enz. Terwijl er altijd genoeg inkomen aanwezig was om alles te betalen.

Tot 6 keer toe is mijn spaargeld door hen opgebruikt. 2 keer in de laatste twee maanden, geld dat ik nodig had voor meubels te kopen. Nu slaap ik op de grond.

Men zegt wel dat ze het beste met mij voor hebben, maar hun acties tonen duidelijk andere motivaties.

Ik ben pas vooruit gegaan toen ik bij hen weg was.
Dat is nogmaals bewezen de laatste 6 maanden in de crisiswoning. Ze hebben 6 maanden terug controle over mijn leven; en ik ben al mijn spaargeld én inkomen, van deze maand, kwijt.

Wie weet hoe erg dat zou aflopen als ik hen blijvende volmacht gaf puur voor een afbetalingsplan.

Ik heb nog nooit een schuldeiser geweten die zulke extreme eisen gaat stellen. Eisen die neerkomen op: "dans naar mijn pijpen en ik maak uw leven een hel."

Op wat slaat dat nu? Dat kan toch niet legaal zijn?

Uit mijn ervaring:
Wanneer een afbetalingsplan word voor gesteld dan moet dit serieus genomen worden omdat je initiatief neemt.
Niet uitgebaat worden in het verwoesten van een leven omdat jullie meer subsidies willen ..

Als dit legaal is, dan is het systeem officieel gebroken.

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2021 10:19

5 jaar later (waarvan 3 gewerkt) had ik plots meer dan 12000€ schulden van een opstapeling bewust onbetaalde rekeningen.
- om wat soort rekeningen ging het hier?
- wie heeft deze rekening bewust niet betaald en waarom?
- wat soort uitkering geniet u nu? Werkloosheidsuitkeringen? Indien niet, waarom niet?
Sociaal assistente beslist over alles. Ik had 0 inzeg in mijn eigen financiën.
Rekeningen varieerden van vaste kosten tot lidgeld voor de vakbond tot ziekenkas tot entertainment (internet/tv/telefoon). Alles dus.
Werkloosheiduitkering

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2021 10:24

Een afbetalingsplan is in principe steeds een gunst, geen recht. Men kan er dus zeker voorwaarden aan koppelen.
Dit:
"Wij gaan akkoord met een afbetalingsplan enkel en alleen wanneer jij in budgetbeheer blijft."
Na dat men ruim 500€ spaargeld heeft opgebruikt. Geld dat opzij stond voor meubelen én een duidelijke afspraak over hadden, op papier, dat men van dat geld zou blijven.
Dat is geen voorwaarde meer.
Dat is een equivalent met je financiele leven in de handen van een alcoholieker te laten... Je weet op voorhand al dat je je geld kwijt voor héél die periode.

LeenW
Berichten: 12838

#8 , 09 jan 2021 10:44

Een afbetalingsplan is in principe steeds een gunst, geen recht. Men kan er dus zeker voorwaarden aan koppelen.
Dit:
"Wij gaan akkoord met een afbetalingsplan enkel en alleen wanneer jij in budgetbeheer blijft."
Na dat men ruim 500€ spaargeld heeft opgebruikt. Geld dat opzij stond voor meubelen én een duidelijke afspraak over hadden, op papier, dat men van dat geld zou blijven.
Dat is geen voorwaarde meer.
Dat is een equivalent met je financiele leven in de handen van een alcoholieker te laten... Je weet op voorhand al dat je je geld kwijt voor héél die periode.
Dan had u het afbetalingsplan moeten weigeren en via andere methoden moeten betalen.

Het is de laatste jaren meer en meer het idee geworden dat het OCMW maar met geld moet smijten zonder voorwaarden te geven aan de schuldenaars. Dit kan echt niet de bedoeling zijn

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jan 2021 14:08

Een budgettering kan pas slagen als er vertrouwen is tussen de begeleider en de "schuldenaar". Het is de bedoeling dat de OCMW-omgeving een veilige haven biedt om samen met de cliënt een uitweg te vinden in het financiële kluwen waarin hij verzeild is geraakt. Het is dan ook een samenspel tussen beide partijen en vooral dat iedere partij zich aan vooraf gemaakte afspraken houdt. Indien een afspraak niet kan nagekomen worden dient dit besproken te worden en samen naar een alternatief/oplossing gezocht te worden. In uw situatie raad ik u persoonlijk aan om contact op te nemen met een maatschappelijk werker binnen de sociale dienst, die mogelijk bemiddelend kan optreden. Contact opnemen met het CAW kan in dit soort situaties vaak ook voor soelaas zorgen. Het allerbelangrijkste is dat u financiële begeleiding blijft tot u volledig schuldenvrij bent. Deze begeleiding geeft u immers ook een vorm van bescherming.

Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Xikay
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2021 10:38

Een afbetalingsplan is in principe steeds een gunst, geen recht. Men kan er dus zeker voorwaarden aan koppelen.
Dit:
"Wij gaan akkoord met een afbetalingsplan enkel en alleen wanneer jij in budgetbeheer blijft."
Na dat men ruim 500€ spaargeld heeft opgebruikt. Geld dat opzij stond voor meubelen én een duidelijke afspraak over hadden, op papier, dat men van dat geld zou blijven.
Dat is geen voorwaarde meer.
Dat is een equivalent met je financiele leven in de handen van een alcoholieker te laten... Je weet op voorhand al dat je je geld kwijt voor héél die periode.
Dan had u het afbetalingsplan moeten weigeren en via andere methoden moeten betalen.

Het is de laatste jaren meer en meer het idee geworden dat het OCMW maar met geld moet smijten zonder voorwaarden te geven aan de schuldenaars. Dit kan echt niet de bedoeling zijn

Wow wow woooow daar. Rustig é.

Het OCMW heeft voor mij nog niet 1 hulpvaardig iets gedaan in mijn leven.

Ze hebben me geld gekost, mijn spaargeld meermaals opgebruikt.
Bewust schulden maken in mijn naam ondanks dat er genoeg inkomen was om alle kosten te betalen.

En ga zo maar verder.

Elke schuld die ik heb werd door het ocmw gemaakt
Iedere cent die ooit gespaard is hebben ze opgebruikt

En dan verwacht jij dat ik die onbekwame mensen terug de financiële macht over mijn leven geef??

Lees je het gesprek hier eigenlijk wel?

Ik verwachtte NIKS van het ocmw.

Ik was verplicht klant te worden wilde ik gebruik maken van de crisiswoning.

En omdat ik niet klant wil blijven, gaan ze mij alles afpakken.
Enkel om een afbetalingsplan op te stellen??
Als het afbetalen mogelijk is wanneer ik klant bij hen ben, dan kan het ook wanneer ik dat niet ben.

Wat zij doen is niet ok en is verre van mijn schuld, zoals jij lijkt te insinueren. Beschuldigen, zelfs.

Ik wou gewoon weten of ik hiermee een zaak via het vredegerecht kan beginnen.

Ik vroeg niet om een preek van iemand die vol zit met vooroordelen. Dan had ik mijn vraag wel op 1 of andere social media site gezet.

LeenW
Berichten: 12838

#11 , 11 jan 2021 11:28

Mijn commentaar was zeker niet specifiek op u bedoeld, maar het is op dit forum vaker te zien dat mensen hulp zonder voorwaarden verwachten van het OCMW. Alsof het een pure liefdadigheidsinstelling is.

Maar u koos voor de crisiswoning van het OCMW, niemand heeft u daartoe verplicht. Zij mogen daar voorwaarden voor stellen, net zoals ze nu voorwaarden mogen stellen voor een afbetalingsplan. U hoeft daar niet akkoord mee te gaan, maar dan mogen zij (net zoals elke andere schuldeiser) onmiddellijke betaling eisen.

Voor het overige kan de raad van Marcus Aurelius een mogelijke oplossing zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”