samenwonen - schulden

john brs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

samenwonen - schulden

#1 , 06 jan 2021 15:35

ik ben eigenaar van een woning en mijn vriend zit in CSR. Kan ik met mijn eigendom in problemen komen indien wij zouden samenwonen? En/of hoe kan ik dat voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jan 2021 19:21

Indien jullie niet getrouwd zijn, is er geen probleem. In dat geval leven jullie in een staat van 'scheiding van goederen'. Uw huis, uw vermogen, heeft niets van doen met zijn schulden.
Men kan wel zijn situatie herbekijken, in de zin dat hij voordeel zou kunnen halen uit het feit dat hij bij u woont.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 jan 2021 20:44

Met uw woning -waarvan u blijkbaar alleen eigenaar bent- gaat u niet in de problemen komen.

Met al wat er in staat, kan dat wél ...

Eens jullie op hetzelfde adres gedomicilieerd staan, is dat ook het adres waar schuldeisers en uiteindelijk deurwaarders gaan aankloppen ...

Kan er toe leiden dat uw roerende bezittingen in beslag genomen worden (minus wat uitgesloten is van beslag) en dat u via lastige procedure moet proberen uw eigen spullen terug te krijgen . Zonder garantie op succes.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 jan 2021 11:30

Is niet zo evident. Dikwijls wordt aanvaard dat - zeker in dergelijke relaties - de inboedel en de woning één zijn. Zeker als die inboedel er was voor de vriend opdook.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 jan 2021 11:32

Is niet zo evident. Dikwijls wordt aanvaard dat - zeker in dergelijke relaties - de inboedel en de woning één zijn. Zeker als die inboedel er was voor de vriend opdook.
Dit lijkt mij gevaarlijk advies.

Kan u mij enkele voorbeelden uit de rechtspraak bezorgen, aub? U stelt dat dit 'dikwijls' gebeurt, dus dat zou niet moeilijk mogen zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2021 12:54

Ik sluit me bij Ghentian aan. Misschien ook eens lezen: http://www.steunpuntschuldbemiddeling.b ... kunnen-295. Inboedel en woning zijn immers niet d'office van dezelfde eigenaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 jan 2021 17:37

Is niet zo evident. Dikwijls wordt aanvaard dat - zeker in dergelijke relaties - de inboedel en de woning één zijn. Zeker als die inboedel er was voor de vriend opdook.
Ik had er idd beter bij gezet dat één en ander door TS dient bewezen te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”