Vanaf wanneer kan men intresten op een schuld aanrekenen ?

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

Vanaf wanneer kan men intresten op een schuld aanrekenen ?

#1 , 25 sep 2008 23:10

Tengevolge van een annulatie van een medereiziger, moesten wij van Neckermann een bepaald bedrag terugkrijgen. Zij hebben dit bedrag echter maar gedeeltelijk terugbetaald.

In februari hebben wij hierover klacht neergelegd bij Neckermann , en hebben hierop gisteren (dus na 7 maanden) een negatief antwoord gekregen. Het resterende bedrag (ongeveer 250 €) zou zijn tengevolge van een reiziger die door de annullatie alleen in een 2-persoonskamer moest verblijven, en een wijziging naar zeezicht dat door ons zou zijn toegevoegd.

Omdat we hier niet mee akkoord zijn, zal ik dit nu echter aan mijn rechtsverzekering doorgeven teneinde dit met een advokaat terug te eisen.

Kunnen wij op dit bedrag intresten verkrijgen sinds het neerleggen van onze klacht (per email, met ontvangstbevestiging), of moeten wij hiervoor eerst een aangetekende ingebrekestelling opsturen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 26 sep 2008 11:46

Vanaf het ogenblik dat u een ingebrekestelling stuurt mag u intresten aanrekenen.
Gelieve éérst de algemene voorwaarden te lezen vóór uw jurdische stappen neemt...

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 26 sep 2008 14:24

Zijn er enige vormvereisten voor zo'n "ingebrekestelling" ?
Ik veronderstel dat we hen hierbij ook nog een termijn om te antwoorden moeten opleggen, is er hier een minimumtermijn ?
Heeft er toevallig iemand een voorbeeld van zo'n ingebrekestelling ?

Ik vind het wel raar dat Neckermann volgens hun voorwaarden al na 2 weken intresten mag aanrekenen zonder enige waarschuwing, terwijl wij hiervoor aangetekende brieven moeten sturen. Lijkt me een onrechtmatig beding...

Ze hebben er dus alle baat bij om hun antwoord zo lang mogelijk uit te stellen (7 maanden).

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 sep 2008 13:11

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan.”(B.W.).

“Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest(thans=7%,Wet 5 mei 1865)...“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”