Hoe rechtsgeldig is deze leningovereenkomst nog?

Fortuin
Topic Starter
Berichten: 1013

Hoe rechtsgeldig is deze leningovereenkomst nog?

#1 , 23 nov 2020 12:20

Grootvader heeft alzheimer dus ik kan het hem niet meer vragen. Maar we hebben een aantal documenten gevonden bij leegmaken oude woning.

Situatie:

1. Grootvader leent rond 2000 X0.000 EUR aan persoon Y voor aankoop aandelen in cooperatieve vennootschap -- iets "non profit", maar mooi project. Beide partijen ondertekenen onderhandse overeenkomst. Volgens het document werd er via een notaris een bepaalde overschrijving gedaan, en werd het excess betaald via bankrekening grootvader (hier zijn voor zover ik weet geen stukken meer van).

2. Persoon Y koopt daarmee aandelen in CVBA en heeft op heden deze aandelen nog steeds. Overeenkomst stelt dat deze aandelen als pand gelden tot terugbetaling lening. Rente op lening werd volgens mij nooit betaald, maar ook daar heb ik geen stukken van. Voor zover ik kan lezen is er op deze lening geen verplichting om (meteen) terug te betalen.

Valt dit geld nog te recupereren, of is er minstens de mogelijkheid om (op termijn) deze aandelen te verkrijgen ten belope van het bedrag van de lening? Staan hier verjaringstermijnen op?

Persoon Y is goede vriendin van grootvader en wij hebben geen probleem dat ze deze aandelen heeft, maar zouden indien mogelijk graag de centen (of minstens gelijkwaardig bedrag aandelen) terugzien bij overlijden. Ze gaat ook al richting midden de 70.

Indien nog rechtsgeldig, zijn er stappen die wij moeten ondernemen om deze overeenkomst niet te laten vervallen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 23 nov 2020 18:08

2000 X0.000 EUR?
Dat lijkt me gewoonweg 0 euro te zijn.
2000 keer niets blijft niets....

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 23 nov 2020 18:12

Als dit een “rechtsgeldige” lening is dan behoort de som hem nog toe en zal je r bij overlijden successie moeten op betalen. Terugbetalingsmodaliteiten moet je terugvinden in de leningsovereenkomst. Mogelijks de waarde van de aandelen bij overlijden (of 1 of 2 maand erna)

Reclame

Fortuin
Topic Starter
Berichten: 1013

#4 , 23 nov 2020 20:04

2000 X0.000 EUR?
Dat lijkt me gewoonweg 0 euro te zijn.
2000 keer niets blijft niets....
In het jaar 2000, een bedrag ten belope van X0.000 EUR (X wens ik niet te vermelden...)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”