Achterstal lening vriendin

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Achterstal lening vriendin

#1 , 31 aug 2020 22:29

Vorig jaar leende een vriendin mij een paar 1000 euro voor me te helpen met het betalen van een dringende rekening.

Ik betaalde maandelijks 300 euro af, in augustus verloor ik echter mijn betrekking.

Ik liep hierdoor een paar maand achterstand op, op zich geen probleem. Ze had alle begrip voor de situatie en vroeg me gewoon zo gauw ik terug de middelen had verder te betalen.

Na 4 maand vond ik opnieuw werk en hervatte ik mijn betalingen.

Maart dit jaar verloor ik opnieuw mijn werk: Corona...

Sindsdien zit ik thuis en loopt mijn achterstand steeds meer op.

Nu krijg ik vandaag van haar een ultimatum: ze wil dat ik contact opneem met mijn ouders en hun het geld vraag, want: zij heeft het nodig.

Financieel zit ik echter zelf ver aan de grond. en ik ben ik niet bereid om voor haar ergens geld te gaan lenen.

Nu wil ze zelf mijn ouders aanschrijven, de situatie op haar dramatische wijze uitleggen in de hoop dat ze hen kan overtuigen om geld op tafel te leggen.

Mijn vraag: wat kan ik doen als ze dit doet? Kan ik ze op een of andere manier ten verantwoording roepen of ga ik het gewoon moeten slikken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 31 aug 2020 23:03

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2020 08:55

U bent niet bereid voor haar ergens geld te gaan lenen, maar dat zij voor u geld uitleent, dat vind u normaal? Ik schrik er met zo'n instelling niet van dat uw vriendin haar geld terug wil...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2020 11:30

Heb je een schuldbekentenis getekend bij je vriendin ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2020 12:03

LeenW en LennieK hebben het bij het rechte eind.
Uw vriendin is mijns inziens nog niet van de slechtsten. Zij doet moeite voor u en de dank ?

U kunt toch eerst bij uw ouders terecht gaan, en vragen om te lenen en achteraf terug te betalen. Indien dit niet lukt, spreek uw bankinstelling eens aan voor een lening. Uw zult toch een vervangingsinkomen hebben; gezien u gewerkt heeft.

Bedrag lening van uw vriendin, en hoeveel reeds afbetaald. Indien wij hier niet spreken over duizenden euro's, moet u toch een kortlopende lening bij uw bankier krijgen ( of u moet nog meerdere schulden hebben ? ).

En welke toekomstplannen voor werk ?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2020 12:20

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Een rechtbank baart mij minder zorgen in elk geval.

Zij denkt hier hier rechten te hebben om het geld te kunnen gaan opeisen bij mijn ouders dat (en nog een paar andere zaken) gaan mij wat te ver.

Als ze naar mijn ouders stapt krijgt ze een factuur gepresenteerd wat mij betreft, de vraag is hoe ik dit legaal kan aanpakken...

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 01 sep 2020 12:22

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Een rechtbank baart mij minder zorgen in elk geval.

Zij denkt hier hier rechten te hebben om het geld te kunnen gaan opeisen bij mijn ouders dat (en nog een paar andere zaken) gaan mij wat te ver.

Als ze naar mijn ouders stapt krijgt ze een factuur gepresenteerd wat mij betreft, de vraag is hoe ik dit legaal kan aanpakken...
U moet haar geld en gaat haar een factuur presenteren???

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2020 12:26

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Een rechtbank baart mij minder zorgen in elk geval.

Zij denkt hier hier rechten te hebben om het geld te kunnen gaan opeisen bij mijn ouders dat (en nog een paar andere zaken) gaan mij wat te ver.

Als ze naar mijn ouders stapt krijgt ze een factuur gepresenteerd wat mij betreft, de vraag is hoe ik dit legaal kan aanpakken...
U moet haar geld en gaat haar een factuur presenteren???
Na al de zever van de afgelopen maanden? Reken maar van yes.

Ik heb reden genoeg om een hele reeks klachten tegen haar neer te leggen.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 sep 2020 12:27

We hebben het hier over iemand die achter mijn rug facturen op mijn naam laat zetten want ik moet haar nog geld. Die verwacht dat ik haar van alles en noog wat terugbetaal omdat ik geen relatie met haar ben opgestart.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 sep 2020 12:30

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Deze nogal kortzichtige redenering werkt trouwens in beide richtingen. Dat zij het geld plots nodig heeft maakt mijn rekening niet.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2020 12:40

TS indien u geen volledige info geeft kunnen forum leden u geen reacties geven.
Bovendien lijkt uw topic mij meer op wrok en onredelijkheid ( gezien uw standpunt tov vriendin ).
En het is misschien door het door u geleende bedrag ( niet terugbetaald ) dat zij nu zelf moeilijkheden heeft.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 sep 2020 12:50

Ze is van een wildvreemde man zwanger geraakt, daarmee zit ze nu zo achter haar geld waarschijnlijk. Maar ik kan er ook niets aan doen.... ik ga toch geen geld aan mijn ouders vragen om haar lening terug te betalen als ik mijn eigen rekeningen nog niet eens kan betalen.

Los daarvan... Mijn ouders staan volledig los van het verhaal, waar zij het in haar hoofd haalt om die er bij te betrekken.

LeenW
Berichten: 12818

#13 , 01 sep 2020 12:56

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Deze nogal kortzichtige redenering werkt trouwens in beide richtingen. Dat zij het geld plots nodig heeft maakt mijn rekening niet.
Wat is dat nu voor onzin? U hebt een achterstallige schuld bij haar. Begrijpt u wel hoe leningen werken?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 sep 2020 13:09

Geen onzin. Zij kan van mij niet gaan verwachten dat ik ergens een lening ga doen zuiver om haar terug te betalen. Een lening die ik momenteel zelfs niet zou kunnen terugbetalen.

Als ik in de mogelijkheid was om een lening aan te gaan had ik haar al lang terug betaald bovendien. Ik kom met wat ik binnenkrijg aan een vervangingsinkomen zelfs niet rond.

En dan wil zij dat ik aan mijn ouders geld ga vragen, terwijl die al heel duidelijk hebben gezegd dat niet meer te willen doen.

Ondertussen heeft ze meerdere facturen achter mijn rug op naam laten zetten, verwacht ze dat ik een heel aantal zaken van vroeger allemaal terugbetaal want "het is allemaal mijn schuld".

Ze stuurde me vorige maand zelfs de 1ste factuur van haar hospitalisatierekening van haar psychiatrische opname.

Die wil ze dat ik er ook nog eens bovenop betaal.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 sep 2020 13:10

Dat u uw werk verliest, maakt haar rekening niet. Ze heeft gelijk haar geld terug te eisen, als ik zo lees staat u al verschillende maanden achter? Als het een bank was geweest, had u al enkele deurwaarders over de vloer gehad.

Dat ze naar uw ouders schrijft, is het minst van uw zorgen. Dat gaat u enkel wat gezichtsverlies kosten. Als ze naar de rechtbank stapt, gaat het u een pak extra geld kosten.
Deze nogal kortzichtige redenering werkt trouwens in beide richtingen. Dat zij het geld plots nodig heeft maakt mijn rekening niet.
Wat is dat nu voor onzin? U hebt een achterstallige schuld bij haar. Begrijpt u wel hoe leningen werken?
Een achterstallige schuld die geen voorrang heeft op wat er voor de rest ook allemaal moet betaald worden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”