Achterstal lening vriendin

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

Re: Achterstal lening vriendin

#16 , 01 sep 2020 13:13

Ze is van een wildvreemde man zwanger geraakt, daarmee zit ze nu zo achter haar geld waarschijnlijk. Maar ik kan er ook niets aan doen.... ik ga toch geen geld aan mijn ouders vragen om haar lening terug te betalen als ik mijn eigen rekeningen nog niet eens kan betalen.

Los daarvan... Mijn ouders staan volledig los van het verhaal, waar zij het in haar hoofd haalt om die er bij te betrekken.
TS : haar zwangerschap is haar private aangelegenheid en niet voor ons.
En uw ouders worden niet gedwongen of betrokken, maar is wel een vraag waard. Of kennen uw ouders u zo goed.

U kunt uw eigen rekeningen niet betalen. Misschien eens een helder hoofd halen en kijken/beslissen waar kan ik op besparen en welke zijn niet noodzakelijke uitgaven. U heeft een inkomen en moet ernaar leven ( moeten wij trouwens allemaal ). Of aan iemand bijstand/raad vragen om uw situatie op orde te zetten en een beetje te begeleiden in de uitgaven.
U gaat zo in juridische problemen raken in geval geen koerswijziging.


En de reacties van de forumleden zijn er ter goeder trouw en bedoeld om uw vragen te beantwoorden op aangeven van uw info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#17 , 01 sep 2020 13:13

Heeft de schuldeiser een door u ondertekend document dat ze geld aan u heeft geleend en dat u dit gaat terugbetalen?

Wat denkt u dat een rechtbank zal doen. Die gaan u een afbetalingsplan opleggen. Als u zich daar niet aan houdt (zoals u nu al doet) komen er deurwaarders in het spel. Die mensen werken zeker niet gratis, al deze kosten zijn ook voor u. Ziet u al in welk sukkelstraatje je terecht gaat komen? De kosten zullen exponentieel stijgen.

Zoals hier al aangekaart, probeer uw schuld zo snel mogelijk af te lossen zodat de schuldeiser niet naar de rechtbank hoeft te stappen. Ofwel via uw ouders ofwel via de bank met een persoonlijke lening.

LeenW
Berichten: 12825

#18 , 01 sep 2020 13:18

Aan uw excuses heeft niemand iets. Hebt u reeds een aangepast afbetalingsplan voorgesteld? Of compensatie voor de laattijdige betalingen?

De andere zaken die u vermeldt staan los van de lening. Als ze meent dat u nog ergens voor moet bijbetalen, moet ze dat maar via de rechtbank aanvragen.

Reclame

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 sep 2020 13:26

Het punt is, ik ontken niet dat ik haar geld moet voor die lening. En ik wil die ook volledig terugbetalen, maar... ik heb er de middelen nu niet voor.

Een krediet bij een bank is geen optie, zelfs al zou ik dat krijgen kan ik ze niet terugbetalen. Of mijn huishuur kan dan niet betaald worden, of ik kan niet eten, ... Ik ga pas iets kunnen doen eens ik terug werk heb. Dan betaal ik haar ook in grotere stukken terug en is het binnen 3 maand terugbetaald.

Maar... zij heeft op eigen houtje x duizenden euro's aan die lening ligt toegevoegd wegens haar huidige psychiatrische problemen, bezoeken aan een vruchtbaarheidskliniek vorig jaar, enz.

Dingen vanwaar ze mij allemaal de schuld geeft omdat de relatie nooit van de grond is geraakt.

Om het helemaal erg te maken heeft ze zelfs een aantal werken op factuurbasis laten doen en die op mijn naam gezet.

Van de lening bestaan papieren, ik stond hier op. Ik wou geen onduidelijkheden. Van de rest niets. Buiten een hoop kwaaie mails van haar waarin staat dat ik dat ook moet betalen want het is "mijn" schuld.

De vriendschap is intussen uiteraard volledig verzuurd.

Ik wil ze nog steeds terugbetalen (de lening), maar nu bestaat er geen mogelijkheid voor. Als ze het dan wilt pushen, dat ze dan naar de rechtbank gaat. Voor de rest kan ik niets doen.

Eens ik opnieuw inkomsten heb zet ik de betalingen verder, maar momenteel zit ik vast.

Het laatste waar ze afgelopen weekend mee afkwam was om het geld te gaan vragen bij mijn gepensioneerde ouders. Iets wat hoe dan ook niet kan want ze hebben mij al gezegd me voorlopig niet te kunnen helpen.

Nu spreekt ze er van om een lange brief naar mijn ouders te schrijven waarin ze haar versie van de feiten geeft met de vraag haar het bedrag voor te schieten, want ze is toch maar een arme zwangere vrouw, en het dan bij mij te gaan halen.

En uiteraard... zij wil alles bij hun vragen... in totaat 5000 euro, waarvan ze eigenlijk maar op 1500 euro recht heeft.

Voor mij is de maat eigenlijk vol.. vandaar mijn post hier op het forum.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 sep 2020 13:35

TS : haar zwangerschap is haar private aangelegenheid en niet voor ons.
En uw ouders worden niet gedwongen of betrokken, maar is wel een vraag waard. Of kennen uw ouders u zo goed.

U kunt uw eigen rekeningen niet betalen. Misschien eens een helder hoofd halen en kijken/beslissen waar kan ik op besparen en welke zijn niet noodzakelijke uitgaven. U heeft een inkomen en moet ernaar leven ( moeten wij trouwens allemaal ). Of aan iemand bijstand/raad vragen om uw situatie op orde te zetten en een beetje te begeleiden in de uitgaven.
U gaat zo in juridische problemen raken in geval geen koerswijziging.


En de reacties van de forumleden zijn er ter goeder trouw en bedoeld om uw vragen te beantwoorden op aangeven van uw info.
Haar zwangerschap is de reden van haar imbeciel gedrag van de laatste maanden.
Ik leef alleen in een klein appartement in het midden van de stad met mijn kat. Mijn maandelijkske onkosten zijn de huishuur, stroom, gas en internet. De rest gaat op aan voedsel.

Daarbuiten heb ik een auto die ik aan het afbetalen ben, daar ben ik al een paar keer geld voor moeten gaan vragen.

Ik heb zicht op werk, waarschijnlijk vanaf 01/10. Er is alleen nog niets getekend. Maar ze wil niet tot dan wachten.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 sep 2020 13:38

Aan uw excuses heeft niemand iets. Hebt u reeds een aangepast afbetalingsplan voorgesteld? Of compensatie voor de laattijdige betalingen?
Uiteraard. Ik kan ze alleen nog geen aanvangsdatum geven.
De andere zaken die u vermeldt staan los van de lening. Als ze meent dat u nog ergens voor moet bijbetalen, moet ze dat maar via de rechtbank aanvragen.
Ze wil dit geld gelijk aan mijn ouders vragen... als het enkel over de lening gaat OK. Maar neen, ze wil alles aan hen vragen.

Daar gaat het mij om.

LeenW
Berichten: 12825

#22 , 01 sep 2020 13:39

Nogmaals, enkel het overeenkomen bedrag van de lening heeft ze recht op (de 1500 als ik het goed lees), maar dat moet dan natuurlijk ook wel betaald worden. Op welke manier maakt niet uit. Zomaar een lening bij een financiële instelling uitsluiten, is te kort door de bocht.

U schrijft hierboven dat u een auto hebt. Waarom verkoopt u die niet? Zonder werk moet u toch nergens naar toe.

Laat een ding duidelijk zijn, ook al is de maat bij u vol: U bent hier niet het slachtoffer, dat is de persoon die intussen al jaar op haar geld wacht.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 sep 2020 13:51

Wel, ik heb een renting, dus de wagen is niet van mij. Ik kan hem dan ook niet verkopen. Bovendien... voor mijn werk is een auto vrijwel noodzakelijk. Ik val bij veel vacatures weg als ik geen eigen vervoer heb.

Wat kan ik doen als mijn ouders besluite haar het volledige bedrag (inclusief de dingen waar ze geen recht op heeft) te betalen?

Dat is wat ik wil vermijden...

Met al het gezever ben ik evenzeer slachtoffer...

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 sep 2020 13:52

Nogmaals, enkel het overeenkomen bedrag van de lening heeft ze recht op (de 1500 als ik het goed lees), maar dat moet dan natuurlijk ook wel betaald worden. Op welke manier maakt niet uit. Zomaar een lening bij een financiële instelling uitsluiten, is te kort door de bocht. n al jaar op haar geld wacht.
Dat vind ik ook... maar leg dat maar aan haar uit.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”