Incasso ontvangen van incompetente Nederlandse leverancier

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Incasso ontvangen van incompetente Nederlandse leverancier

#1 , 31 aug 2020 17:11

Hallo allemaal,

Ik ben een zelfstandige IT'er en had besloten om paar maanden terug een deel van mijn werk te outsourcen naar een klein nederlands bedrijf.

Het idee was dat zij een deel van mijn server infrastructuur gingen monitoren en onderhouden voor een maandelijks bedrag.

Na wat gepruts met gebrekkige communicatie had ik mijn eerste betaling verzonden via overschrijving. Weliswaar had ik nog geen contract getekend en nog geen login gegevens gegeven zodat ze van start konden gaan. Mijn idee was om een partner te vinden en pas op later tijdstip duidelijk te vertellen wat ze moeten doen. Ik had ook eerlijk gezegd verwacht dat er een duidelijk contract en SLA ging komen en er nog verder dingen gingen worden besproken.

Kort daarna had ik mijn verlof genomen en kwam ik terug naar een hoop onbeantwoorde mails en openstaande facturen. Ze waren extreem onprofessioneel op juridisch vlak en ik hecht hier toch wel wat belang aan aangezien het over data en bereikbaarheid van mijn klanten gaat. Doorheen de gesprekken had ik opgemerkt dat ze technisch niet zo competent waren als ik had gedacht wat ook nog een reden was om niet verder in zee te gaan met hun.

Toen ik terug van verlof kwam had ik een mail verstuurd met de nodige feedback en had ik hun verteld dat ik geen interesse had om verder te werken met hun.

Ik kreeg op deze mail geen antwoord en verder kreeg ik ook geen herinneringen qua onbetaalde facturen.

Ik heb ook werkelijk het 1ste initieel factuur betaald met de partij waar ik uiteindelijk niet mee ben gestart. Hier heb ik ook het geld niet van terug gevraagd ondanks ze letterlijk niks hebben gedaan.

We zijn 3 maanden verder en plots krijg ik een FB bericht + mail van een Nederlands incasso bureau.

Ze vragen het volgende:
€180,29 - origineel factuur met wat rente
€4,30 - openstaande rente
€50 - openstaande kosten/incasso kost

Ik heb een aantal vragen:
1. Mijn idee was om een mail naar de leverancier te sturen dat ik ze slecht vond in veel aspecten: contractueel, communicatie, competentie, ... en dat dit de reden was om niet te starten met hun. Dit had ik ook in mijn laatste feedback mail gezegd waar ze niet op hebben geantwoord.
2. Incasso gewoonweg niet betalen en het hierbij laten. Wat zijn de mogelijke gevolgen? Is dit slim? Het is een relatief "klein" bedrag en ik verondestel dat hiervoor naar de rechtbank stappen niet veel nut heeft.

Ik kijk uit naar jullie advies.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2020 17:24

Ze staan niet op de lijst. Dus de kans dat ze dit serieus gaan vervolgen is redelijk klein? (Al zeker door het bedrag)

Edit:
Nevermind, had het lijstje verkeerd geïnterpreteerd. Dus de bureaus die daar op staan kan ik veilig negeren? Het bureau staat er niet tussen, ik denk ook deels omdat het Nederlands is.

Wat ik eigenlijk concreet wou weten is of een Nederlands incassobureau veel kan doen hier?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 31 aug 2020 17:27

En hebt u met een AS de facturen betwist?
Normaal zou U een overeenkomst moeten hebben afgesloten die het bedrijf zou hebben moeten tekenen gezien u de opdrachtgever bent.

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2020 17:32

En hebt u met een AS de facturen betwist?
Normaal zou U een overeenkomst moeten hebben afgesloten die het bedrijf zou hebben moeten tekenen gezien u de opdrachtgever bent.
Het bedrijf verkoopt zichzelf als een dienstverlener. Ze hebben een site en algemen voorwaarden (dat weliswaar goed verstopt waren). Daarom had ik ook verwacht dat zij het contractuele op zich gingen nemen aangezien zij de zelfde dienst aanbieden aan verschillende klanten. Ik had verondersteld dat ze een sjabloon contract hebben dat ze me zouden opsturen voor we van start gingen.

Ik had ook duidelijk voor de 1ste betaling vermeld dat ik naar het contactuele aspect zou willen overstappen om alles in orde te brengen maar die zijn op deze vraag niet ingegaan waardoor ik het ook redelijk vaag vond.

Ik heb gezegd dat ik het factuur niet ging betalen en dat mijn diensten mogen worden stopgezet. Op deze mail hebben ze niet gereageerd en dit was ook mijn laatste contact met partij.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 31 aug 2020 17:50

Misschien niet iets zeggen maar een AS sturen. U bent een professioneel. Dus handel ook dan ook zo.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”