Verjaring kredietschuld in erfeniscontext

KAGP
Topic Starter
Berichten: 10

Verjaring kredietschuld in erfeniscontext

#1 , 20 aug 2020 09:22

Hallo,

mijn vader waarmee ik al lange tijd geen contact meer had/wou, is onlangs overleden en via mijn tante verneem ik dat hij wat spaargeld had. Aangezien ik wat schrik heb van oude schulden en het geheugen van mijn moeder niet even gedetailleerd meer is, kom ik hier even mijn licht op steken.

In 1980 hebben mijn ouders een huis gekocht. Ze zijn enkele jaren later een zaak gestart en het huis is verder verhuurd. Het afbetalen van de hypotheek is niet meer gelukt en de zaak is ook stopgezet.
Er is dan alleszins een tijd loonbeslag geweest, het laatste dat ik daarvan terug vind is een bedrag van ongeveer 18.000 frank bij mijn vader in 1990. Mijn ouders zijn toen gescheiden en er is een verzoek geweest tot kwijtschelding van de nalatigheidsintresten. Dit ging volgens het schrijven in beraad worden gehouden tot juli 1991.
Na de scheiding is het helemaal fout gelopen met mijn vader en hij is een tijd vermist geweest en zat in het buitenland.
Heel die tijd is er niets meer vernomen van de schuldeisers en ze vonden blijkbaar ook mijn moeder niet ondanks officieel adres en beroep. Tot in 2006: toen kwam er via een incassobureau een schrijven dat er een schuld was van ondertussen maar liefst 27000 euro. Eén derde was afkomstig van het openstaande kapitaal, de rest van intresten.
Na een uitleg over de situatie is er een mild compromis uit de bus gekomen: bij betaling van 2500 euro werd het dossier afgesloten. Ik heb hier ook de brieven van: daar staat in een eerste brief dat het compromis betekent dat het dossier afgesloten is ten aanzichte van mijn moeder en haar kinderen. In een tweede brief staat dat het dossier volledig terugbetaald is sinds begin 2007.

Mijn vragen:
- kan het dat bij het betalen van dat bedrag van het compromis het incassobureau het dossier enkel tov mijn moeder afsluit, maar niet tov mijn vader? Maw dat wij via de erfenis opnieuw van het incassobureau horen?
- is er hier sowieso geen sprake van verjaring? Een lening met startdatum 40 jaar geleden (ik weet helaas niet over welke termijn de lening liep) en alweer bijna 15 jaar windstilte.

Los van mijn ethisch dilemma of ik wel geld wil erven van hem, spelen de antwoorden op deze vragen ook een grote rol.

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 aug 2020 17:30

Bij twijfel kan je aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. De notaris doet dit niet gratis.

KAGP
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 27 aug 2020 16:27

Ik ben bij een notaris langs geweest om advies in te winnen, maar tot mijn verrassing wijst de notaris mij door naar een advocaat die ons moet vertegenwoordigen tov het incassobureau om zicht te krijgen op eventuele openstaande schulden.

Ze vermoedde dat dit al verjaard zou zijn, maar was dat niet zeker.

Wat is de normale gang van zaken bij aanvaarding onder voorbehoud van boedelbeschrijving?

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”