Discriminatie bij het verkrijgen van een krediet

RobertG
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Discriminatie bij het verkrijgen van een krediet

#1 , 30 jul 2020 22:27

Ikzelf ben Belg, mijn vriendin is van Turkse nationaliteit. Zij is 3jaar geleden naar België gekomen, heeft hier een Masterdiploma behaalt, leert Nederlands en werkt hier ondertussen 2jaar. Zij verblijft hier met verblijfskaart A (regime single permit, de werkvergunning welke om de 3jaar dient te worden vernieuwd).
Ondertussen zijn wij bijna 2jaar samen, en zouden we graag samen ons eerste huis aankopen (momenteel huren we samen, maar zijn we niet getrouwd).

Al de indicatoren staan op groen: Eigen inbreng is groot genoeg, beiden vast contract met voldoende nettoloon om de af te betalen som aan te kunnen, ...
We worden bij verschillende banken geweigerd met simpelweg de reden dat mijn vriendin nog geen 5jaar in België verblijft/verblijfskaart type A heeft. Dit gebeurt niet verdoken, de persoon in het kantoor zal zich verstoppen achter het feit dat het hoofdkantoor het krediet zal weigeren/er wordt verwezen naar de policy rond het geven van kredieten.

Bij het stellen van de vraag of dit een harde regel is (lijkt me niet wettelijk?) of dat dit iets is dat case by case wordt bekeken (dan zouden we nog hoop hebben) wordt er geen duidelijk antwoord gegeven. Mijn vraag is dan ook feitelijk opgesplitst in twee delen en hier kom ik bij jullie terecht.

1 Bank in kwestie verwijst naar richtlijnen van de NBB hierrond (dit was mondeling). Vergelijkbaar zoals de NBB ook richtlijnen geeft rond de dat de quotiteit 90% moet zijn. Rond de quotiteit is online veel terug te vinden, rond de verblijfskaart vind ik online niet meteen info terug. Dus ik vroeg me af of dit gaat om bewust verkeerde informatie geven, of dat dit toch klopt. Deze persoon zegt dat dit eigenlijk compliance is naar de NBB toe, wat ik ten zeerste betwijfel. (Het verstoppen achter de NBB gebeurde enkel bij Belfius, bij elke andere bank (bv Crelan, Argenta) verwijst men enkel naar de eigen credit policy).

Over dit alles: ik besef volledig dat de kredietgever de vrijheid moet hebben om een krediet al dan niet toe te kennen. Tegen het feit dat men iemand die (nog) geen permanente verblijfsvergunning heeft een hoger risico kan zijn, kan ik immers niet veel inbrengen. Zo gaf Crelan ons de uitleg: de looptijd van het krediet zou niet langer mogen zijn dan de geldigheid van de huidige verblijfvergunning. Dit houdt steek wel ergens voor mij. Al zou dit nog steeds case bij case moeten worden beoordeeld volgens mij...
Wat mij echter tegen de borst stoot is dat bij de eerste intakes de bank altijd dezelfde vragen stelt (heb je een vast contract, hoe lang bent u vast in dienst, wat is het nettoloon...) zelf na het scannen van de ID-kaart van type A, en expliciet de vraag te stellen, zegt men dit geen blokkerende factor kan zijn. Het is voor mij een zeer onethische manier van werken (al kan het ook pure onwetenheid zijn van de persoon in het kantoor) om met mogelijke ontleners door gans het proces te gaan, een rentevoet voor te stellen, etc. Om dan uiteindelijk het krediet te weigeren om een reden die eigenlijk al vanaf het begin gekend is. Dit zou dus van helemaal in het begin van het proces moeten duidelijk zijn of het überhaupt mogelijk is een lening te krijgen;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2020 10:40

Een bank is een private onderneming en zij zijn 100% vrij om u een lening of geen lening toe te staan, en zij zijn ook verplicht om bepaalde regels te volgen eer men ze u een lening mag toestaan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 31 jul 2020 11:38

Er is hier geen juridische discriminatie.
Dit zijn de 19 discriminatiecriteria, opgedeeld per wet:

Genderwet: geslacht
Antiracismewet: nationaliteit, nationale of etnische afstamming, zogenaamd ras, huidskleur en afkomst (Joodse oorsprong)
Antidiscriminatiewet: handicap, geloof of levensbeschouwing, seksuele geaardheid, leeftijd, vermogen, burgerlijke staat, politieke overtuiging, syndicale overtuiging, gezondheidstoestand, fysieke of genetische eigenschap, geboorte, sociale afkomst en taal
Bron : Unia.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 31 jul 2020 12:37

Voor de bankencrisis was dit waarschijnlijk wel mogelijk, hierna niet meer. Lenen aan iemand die mogelijk niet kan blijven is echt wel een rood knipperlicht.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 31 jul 2020 14:51

vermogen
Dit lijkt mij tegenstrijdig. Als er een criterium is wat relevant is voor het toekennen van een lening is het wel vermogen.

RobertG
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2020 15:50

Ik reageer hier even in 1post op enkele van de hierboven aangegeven puntjes:
- Lenen aan iemand die hier mogelijk niet kan blijven is een rood knipperlicht.
Singe permit - is geldig tot in 2023. Wordt in 2022 al automatisch omgezet naar pemanente vergunning. Dus dit is volgens mij zeer relatief. Iemand met de Belgische nationaliteit kan evengoed met de de Noorderzon verdwijnen. De kaart waarover we spreken is voor alle duidelijkheid een geldige identiteitskaart met chip, en Belgisch rijksregisternummer

- Zoals reeds zelf vermeld: banken zijn private ondernemingen welke een lening kunnen toekennen aan wie ze willen. Is er hier geen soort van minimum aan transparantie verplicht?
Hoe is het mogelijk dat in in het kantoor nooit een punt van wordt gemaakt. Samen met alle standaard vragen rond contract, nettoloon. zou dit dadelijk een punt moeten moeten zijn. Hoe kan het dat je online duizend en één simulaties kan doen om na te kijken of je een lening kan krijgen maar nergens iets is terug te vinden over de verblijfskaart? Hier is 0,00 transparantie over. Ik daag iedereen uit online een bron te vinden die deze criteria die worden gehanteerd openbaar toelichten. Dit is voor alle duidelijkheid mijn grootste ergernis.

- 19 Discriminatiecriteria: opgedeeld per wet. Burgerlijke staat. Naast de 5jaar regel hebben ook verschillende keren gehoord dat het dus aan de verblijfskaart ligt (de facto kan dit samen). Als we zouden trouwen zou mijn vriendin 6maanden later over een F-kaart beschikken. Dus met alle andere parameters identiek
Burgerlijke staat: getrouwd --> Jullie krijgen geen lening van ons
Burgerlijke staat: ongehuwd --> Jullie krijgen geen van ons
Hoe kan het dan dat dit geen discriminatie is?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 01 aug 2020 12:04

Beste

Hier is geen sprake van discriminatie.
Banken zullen bij elke kredietverlening een evaluatie maken van zowel de kredietnemers als van de parameters van het dossier.
En secundo hebben verschillende banken verschillende evaluatieprocessen en verschillende credit policies.

Die transparantie is dus moeilijk omdat ze niet alleen verschilt van bank tot bank, maar ook omdat ze doorheen de tijd evolueert binnen eenzelfde bank.
Alles staat of valt immers met een kredietrisico evaluatie die ook evolueert door maatschappelijke tendensen en juridische ontwikkelingen.

een voorbeeld : apotheken waren decennialang goudmijnen voor de uitbaters en dat leidde tot zeer hoge overnameprijzen en dito kredieten.
Vandaag is er een - terechte - druk door de overheid op de winstmarges. daarenboven zit het eraan te komen dat Europa de Belgische vestigingswetten (die apothekers een vergund en exclusief ambtsgebied toekennen) zal vernietigen omwille van concurrentiebeperkend. als gevolg daar van zijn banken nu een stuk strenger naar apotheken.
De boycot van Rusland op export van appelen en peren vanuit België heeft geleid tot zware omzetdalingen en dientengevolge voorzichtiger kredietverlening aan die bedrijven. En zo zijn er tal van ontwikkelingen.

In dit geval is het duidelijk dat een krediet op langere termijn verlenen dan de verblijfsrechten van de kredietnemer op ons grondgebied penibel is.
Dat een Belg kan vertrekken klopt. Maar die zijn verblijfsrechten zijn niet bij voorbaat ontoereikend.

Banken hebben natuurlijk ook interne statistieken welke parameters bij geschillendossier bovengemiddeld optreden.
En helaas is het inderdaad voor mensen met een tijdelijk verblijfsstatuut makkelijker om met de noorderzon te verdwijnen. Een Belg die vertrekt laat hier ook zijn hele sociale en familiale leven achter en die stap weegt duidelijk zwaarder. Achterliggend zijn er dan soms nog terugvalposities (toekomstige erfenissen van ouders bvb waar men in België op dat moment beslag kan op leggen)

Niets belet je bij verschillende banken rond te kijken en mogelijk toch een oplossing te vinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”