Priveschuld beslaglegging bv

Sara1989 w.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Priveschuld beslaglegging bv

#1 , 14 jul 2020 07:41

Ik heb een priveschuld (consumentenkrediet, autolening) waarop ik een aanzienlijke betaalachterstand heb. Nu wil ik graag een bedrijf starten (freelance/bv). Kan de schuldeiser beslag laten leggen op de bv?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sara1989 w.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2020 09:06

Toevoeging: Ik ben momenteel in onderhandeling over een afbetalingsplan met de schuldeiser maar door prive omstandigheden kon ik 2 jaar lang geen betaling doen na 1 jaar wel terugbetalen van de schuld. In die 2 jaar is schuldenlast met +/- 6000 euro gestegen.

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 jul 2020 11:13

Neen, de rechtspersoon, in dit geval de besloten vennootschap heeft geen openstaande schuld. Ze kunnen het dus ook niet daarop verhalen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2020 12:29

Ik zou het toch niet zo zeker van zijn, men kan op je aandeel beslag leggen.

Probeer met ook nog iemand anders deze vennootschap te beginnen en u nv maar 1 a 5 aandelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 16 jul 2020 08:22

Al uw vermogen kan aangeslagen worden om de schuld te vereffenen. Dus ook aandelen in een BV. De vraag is natuurlijk of een lege doos waarde heeft voor een bank.

Een vennootschap heeft voor beginners wel aanzienlijke kosten (boekhouder, taksen, etc) dus tenzij je een klant klaarstaan hebt met een project waarvoor je een mooie vergoeding zou ontvangen, moet je misschien toch eerst even uitrekenen of het de moeite is.

Het is niet omdat je nu in principe kan oprichten met één euro, dat je dat ook moet doen. Kan je eerst geen eenmanszaak opstarten (= goedkoop) en de schuld afbetalen?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”