ING verplicht aantal debetverrichtingen bij hypothecair krediet

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

ING verplicht aantal debetverrichtingen bij hypothecair krediet

#1 , 14 mei 2020 10:07

Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin een hypothecair krediet afgesloten bij ING. Men stelde eerst enkel loondomiciliëring en het aangaan van schuldsaldo-en een brandverzekering als voorwaarde. Later blijkt dat er een minimum aantal debetverrichtingen gehaald moeten worden, zoniet riskeren wij een verhoging van de rentevoet. Volgens ING zouden er maandelijks 10 debetverrichtingen gehaald dienen te worden. Dit zou moeten gehaald worden op alle ING-rekeningen samen.

In ons kredietdossier staat echter dit:

“Elke kredietnemer is een actieve ING-client: dit betekent dat er elke maand minimaal 10 debetverrichtingen op de ING-rekening(en) worden uitgevoerd.”

Komt dit niet neer op 20 debetverrichtingen gezien ik en mijn vriendin allebei kredietnemer zijn?

Hoe interpreteren jullie dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2020 11:48

Als dit zo in hun contract staat zal dit wel een wettelijke basis zijn om u hun lage intrest voet te laten genieten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 mei 2020 14:18

Dit soort onzin kan je gewoon op een onzin-manier aanpakken:

Open elk een (of een paar) rekening(en) bij gratis bank(en),
Stel elk 10 doorlopende opdrachten in om een beetje geld over te schrijven van ING naar elders.
Eventueel een paar domiciliëringen van die ING rekening doen ?

Er is zelfs een gratis bank die u betaalt per verrichting :!:

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 14 mei 2020 15:03

Dit soort onzin kan je gewoon op een onzin-manier aanpakken:

Open elk een (of een paar) rekening(en) bij gratis bank(en),
Stel elk 10 doorlopende opdrachten in om een beetje geld over te schrijven van ING naar elders.
Eventueel een paar domiciliëringen van die ING rekening doen ?

Er is zelfs een gratis bank die u betaalt per verrichting :!:
Gratis, voorlopig nog. Anderzijds, is de verhoging de moeite waard?

En zijn die debetverrichtingen tegen vastgestelde kostprijs, of zijn die prijzen veranderlijk (je kan toch niet gemakkelijk weglopen :evil: )

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 14 mei 2020 15:16

De eventuele verhoging zou neerkomen op honderden euro's extra per maand aan intresten. Onaanvaardbaar dus.

Mijn hamvraag was echter hoeveel debetverrichtingen ik en mijn vriendin nu dienen te halen.

In ons kredietdossier staat echter dit:

“Elke kredietnemer is een actieve ING-client: dit betekent dat er elke maand minimaal 10 debetverrichtingen op de ING-rekening(en) worden uitgevoerd.”

Komt dit neer op 20 debetverrichtingen gezien ik en mijn vriendin allebei kredietnemer zijn?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 mei 2020 16:52

“Elke kredietnemer is een actieve ING-client: dit betekent dat er elke maand minimaal 10 debetverrichtingen op de ING-rekening(en) worden uitgevoerd.”

Komt dit neer op 20 debetverrichtingen gezien ik en mijn vriendin allebei kredietnemer zijn?
Volgens mij wel ja.
Of kan het zeker zo geïnterpreteerd worden.


Dus geef je hen hun zin ...

Kijk wat zowat het minimum verrichtingen is dat je doet, en zet een carrousselletje van overschrijvingen op met allemaal andere bedragen om aan het vereiste aantal te komen.
Je stort op verschillende dagen een telkens verschillend bedrag naar een andere rekening bij een andere bank, bvb een spaarrekening
En wat later, of ervoor , ... stort je een som bijna gelijk aan totaal bedrag terug van die spaarrekening, eerst naar de bijhorende zichtrekening, en van daar naar ING.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 14 mei 2020 17:43

En om vergissingen te vermijden, dat alles dan automatisch laten verlopen, neem ik aan?

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 14 mei 2020 18:13

Ik denk dat ik me met zo'n onnozelheden ga bezighouden, dan stap ik nog liever - ondanks de meerkost hiervan - voor mijn hypothecair krediet over naar een andere bank...

Neen maar 20 debetverrichtingen bij ING ... Hoe verzinnen ze het.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 14 mei 2020 18:25

Ik denk dat ik me met zo'n onnozelheden ga bezighouden, dan stap ik nog liever - ondanks de meerkost hiervan - voor mijn hypothecair krediet over naar een andere bank..
Dat zou wel redelijk dom zijn
Paar minuten werk in online banking om wat bestendige opdrachten te maken ...en laat maar lopen.


En rekeningen bank- en kredietkaarten bij verschillende banken aanhouden, is een absolute aanrader :idea: :!:
Ooit in de VS gestaan met geblokkeerde kredietkaart - geen lachertje.
Of je gebruikelijke bank die eens een systeem-update doet die vervolgens een paar weken in de soep draait.

Dan ben je blij dat je een backup-bank hebt.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#10 , 16 mei 2020 01:13

Een carroussel van automatische overschrijvingen en terugstortingen is eigenlijk wel de beste oplossing.

Maar moet het per se gaan om een overschrijving naar een rekening van ons naar een andere bank?

We hebben drie rekeningen bij ING; een individuele zichtrekening voor allebei en één gemeenschappelijke ...

Als we nu die carroussel beperken tot overschrijvingen van en naar onze eigen ING rekeningen?

Een debetverrichting is toch puur een verrichting waarbij je eigen rekening gedebiteerd wordt?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 16 mei 2020 13:35

Nakijken wat ze als een verrichting beschouwen
Naar andere bank is altijd een "safe bet" - en tegelijk een vangnet voor administratieve/software problemen bij één bank.

De bank die je betaalt voor verrichtingen telt -uiteraard- interne overschrijvingen NIET mee ;-)

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 20 mei 2020 16:47

Vraag gewoon eens aan je kantoorhouder hoe de clausule te interpreteren is.

Als je je dagelijkse uitgaven met je debetkaart betaalt dan kom je toch vlot over de 20 bewegingen per maand? Tenzij het niet anders gaat betaal ik altijd digitaal met debetkaart (zelden met credit card)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”