zijn er nieuwe reglementen die sinds 2011 op schuldbemiddeling zijn

lommellaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

zijn er nieuwe reglementen die sinds 2011 op schuldbemiddeling zijn

#1 , 27 feb 2020 23:40

ik ben exact 9 jaar op schuldbemiddeling sind 11 februari 2011, ik kan niet van de nieuwe wet die in 2012 is uitgekomen genieten dat bemiddeling max 7 jaar duurt, mijn vraag is zijn er nieuwe wetten uitgekomen want heb gehoord dat het nu maar 5 jaar mag duren alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 28 feb 2020 15:02

ik ben exact 9 jaar op schuldbemiddeling sind 11 februari 2011, ik kan niet van de nieuwe wet die in 2012 is uitgekomen genieten dat bemiddeling max 7 jaar duurt, mijn vraag is zijn er nieuwe wetten uitgekomen want heb gehoord dat het nu maar 5 jaar mag duren alvast bedankt
5 jaar? Heb je een wettekst?
Ik werd in juni 2019 toegelaten met een looptijd van 7 jaar....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2020 15:32


5 jaar? Heb je een wettekst?
.
Fons er zijn verschillende zaken die een rol spelen in de duur, en een gefailleerde mag slechts na 6 maanden naar het CSR maar daar staat dan zelfs geen einde op !!

ART 1675/12 § 2
§ 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden.
De terugbetalingstermijn van de kredietovereenkomsten kan worden verlengd. De verlengde terugbetalingstermijn van deze kredietovereenkomsten mag de duurtijd van de aanzuiveringsregeling, zoals vastgesteld door de rechter, vermeerderd met de helft van de resterende looptijd van deze kredietovereenkomsten niet overschrijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 28 feb 2020 15:48


5 jaar? Heb je een wettekst?
.
Fons er zijn verschillende zaken die een rol spelen in de duur, en een gefailleerde mag slechts na 6 maanden naar het CSR maar daar staat dan zelfs geen einde op !!

ART 1675/12 § 2
§ 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden.
De terugbetalingstermijn van de kredietovereenkomsten kan worden verlengd. De verlengde terugbetalingstermijn van deze kredietovereenkomsten mag de duurtijd van de aanzuiveringsregeling, zoals vastgesteld door de rechter, vermeerderd met de helft van de resterende looptijd van deze kredietovereenkomsten niet overschrijden.
Oh, maar dit is alleen als een minnelijke aanzuiveringsregeling niet mogelijk is. En dat zou uiteindelijk ook bijna 7 jaar geven want schuldbemiddelaar heeft 1 jaar om een regeling te bekomen.
Merci

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 mar 2020 18:51

Het is inderdaad zo dat een procedure collectieve schuldenregeling niet langer dan 5 jaar mag duren.

Het is echter wel zo dat een schuldbemiddelaar een Moratorium (een pauze als het ware) kan aanvragen zodat er een reserve kan aangelegd worden en/of de persoon nieuw werk/woonst etc kan in orde brengen.

Ook is het zo dat er bepaalde termijnen zijn die ervoor zorgen dat de totale duur van de procedure in casu langer kan duren dan 5 jaar.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”