laattijdige betaling hypotheekaflossing

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

laattijdige betaling hypotheekaflossing

#1 , 08 aug 2008 12:59

Beste,

Sinds december 2006 kreeg ik iedere maand een brief met hoofding "EERSTE RAPPEL" van de AXA-bank. Aangezien in de hoofding steeds "EERSTE RAPPEL" stond ging ik ervan uit dat dit om een foute verwerking in hun computer zou gaan. Nu in juli 2008 krijg ik voor de eerste maal een schrijven met de hoofding "TWEEDE RAPPEL". Op deze brief heb ik dan onmiddellijk gereageerd.
Wat begon als een foutieve betaling (528 ipv 582) van +- 60 Euro is nu uitgegroeid tot een schuld van +-1300 Euro. Per brief die men mij heeft opgestuurd rekenden ze 63 Euro aan owv verwerkingskosten.:!: Verder heb ik nooit een aangetekend schrijven ontvangen van AXA. Dit verstevigde tevens ook mijn vermoeden dat het om een technisch probleem ging.

In het kort heb ik nu twee vragen :
- Heb ik een zaak tov AXA owv de aanduiding eerste rappel die nu pas gewijzigd is in tweede rappel? De werkwijze van Axa blijkt te zijn dat het achterstallig saldo bij de volgende betaling vereffend dient te zijn. Hierdoor bleef op mijn documenten eerste aanmaning staan (volgens hen, waarom er nu wel tweede rappel staat weet ik nog steeds niet)
- Verder staat er in mijn contract paraaf 3.4.3 dat : "In geval van wanbetaling van een verschuldigd bedrag zal de kredietgevende vennootschap binnen 3 maanden na de vervaldag aan de kredietnemers een ter post aangetekende verwittiging zenden die de gevolgen van een wanbetaling vermeldt. Indien deze verwittiging niet wordt gestuurd, zal de voorziene verhoging van de rentevoet niet worden toegepast. Bovendien zal dan voor deze vervaldag een betalingsuitstel van 6 maanden, te rekenen vanop de achterstallige vervaldag, zonder bijkomende kosten of intresten worden toegekend.."

Heb ik een zaak tov AXA, of dien ik dit bedrag van 62 Euro verhoogd met 1240 Euro verwerkingskosten maar te betalen???

Ik dank u

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding