Beslag op bankrekening met pensioen uitbetaling

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Beslag op bankrekening met pensioen uitbetaling

#1 , 14 jan 2020 19:11

Alle vragen rond beslag samengevoegd - niet nodig dat in driemaal te doen - JurecaBE - moderator

Begrijp ik het goed?
1. Beslag op pensioen kan enkel rechtstreeks bij het pensioenfonds volgens de wettelijk toegelaten barema's
2. Na inhouding van het toegelaten beslag komt de uitbetaling van het verminderde pensioenbedrag op de bankrekening.
3. De schuldeiser kan geen beslag leggen op het reeds aan de bron verminderde bedrag dat op de bankrekening komt
Graag bevestiging

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2020 19:19

Ik heb een bankrekening met een kas faciliteit van 1250 euro die ik constant uitput.
Uiterst zelden (en dan maar voor een beperkt bedrag) ga ik met mijn pensioen uitbetaling uit het rood.
Klopt het dat schuldeisers geen beslag kunnen leggen op tegoeden die deel uitmaken van de debet stand van mijn kas faciliteit

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2020 19:23

Moet de ophalingsdatum van de goederen onder uitvoerend beslag in alle gevallen op voorhand worden bekend gemaakt?
Hoe lang op voorhand?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 jan 2020 19:26

Misschien niet, maar contractueel gaat je rekening éénmaal per bepaalde tijd uit het rood moeten komen, gebeurt dit niet dan wordt je krediet onmiddellijk opeisbaar, je moet dan met andere woorden 100% aanzuiveren of je komt in wanbetaling te staan.
Bij mij (grootbank), is dit zelfs 1 maal per maand positief staan.

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2020 19:28

Op basis van een uitvoerend beslag heb ik 10 jaar geleden een afbetalingsovereenkomst gemaakt met de deurwaarder.
Niettegenstaande dat de deurwaarder bijna elk jaar een verhoging van de mensualiteit afdwingt is de schuld nog niet eens tot de helft geslonken, zeker door de groeiende interesten en dossierkosten voor de maandelijkse "verwerking" van de afbetalingen.
Een bewarend beslag vervalt na 3 jaar. Heeft een uitvoerend beslag ook een vervaltermijn?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2020 22:01

" Beslag op pensioen kan enkel rechtstreeks bij het pensioenfonds volgens de wettelijk toegelaten barema's",
behalve als het om achterstallig onderhoudsgeld gaat.

De allerbelangrijkste vraag in deze is wie heeft loonoverdracht betekend, de bank of andere derde?
bv. bankrekening staat op -500, pensioen is na beslag bv. 1000 euro. Stand na storting pensioen: 500 euro min eventuele kosten debet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2020 14:12

De allerbelangrijkste vraag in deze is wie heeft loonoverdracht betekend, de bank of andere derde?

Wat is het verschil?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2020 14:32

Omdat het anders een én én verhaal is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”