Spaarboekje kind en schuldbemiddeling

Schuldvraag
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Spaarboekje kind en schuldbemiddeling

#1 , 06 jan 2020 18:31

Hallo

Ik heb met mijn ex een zaak open gehouden. Deze is failliet gegaan. Maar jammer genoeg hebben we ook leningen op persoonlijke naam aangegaan om deze zaak te kunnen starten.
Ik ben ondertussen gescheiden van mijn ex, maar door die schulden op eigen naam ben ik in collectieve schuldbemiddeling moeten stappen.

Ondertussen heb ik al twee jaar een nieuwe vriend, waarvan ik nu zwanger ben.
We zijn financieel niet van elkaar afhankelijk. In de zin van dat we samen geen rekening, leningen, aankopen etc hebben.
Ik woon wel in zijn huis. De schuldbemiddelaar betaald een maandelijks bedrag aan hem voor kost en inwoon.
Voor de rest betaald hij eens het eten, enkele dagen later ik weer.. Hij helpt me ook op financieel vlak als het even niet meer gaat.

Nu er een kindje komt willen we graag een spaarrekening openen voor haar.
Het plan is dat mijn vriend daarop maandelijks geld stort en dat ik (als ik iets over heb van mijn leefloon) ook wat bijdraag.
Nu vragen we ons alleen af of dit wel mag? Mag ik als voogd op een spaarboekje staan voor mijn dochter?
Het geld op haar spaarboekje zal voor 90% van hem komen. En het is de bedoeling dat ze er later van kan gaan studeren of toch een basis heeft.
Het zou jammer zijn dat ze nu al moet boeten voor mijn fouten uit het verleden en niets kan opbouwen.
Zou mijn vriend best als enige aangeduid staan als voogd? Ik zou niet willen dat iemand aan haar geld komt.

Graag raad

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuldvraag
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2020 13:11

Niemand?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2020 16:48

Uw vriend is niet in de schuldbemiddeling opgenomen. Het staat hem dan ook vrij om een spaarboekje te openen. Uw eigen inkomen geldt om zelf te "overleven" en uw schulden af te lossen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Schuldvraag
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2020 20:46

En zou ik als voogd op haar spaarrekening mogen staan? Of best enkel mijn vriend?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2020 21:29

Gelieve mijn antwoord enkele malen grondig te lezen, dan heeft u uw antwoord.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”