Hypotheek krediet geweigerd

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Hypotheek krediet geweigerd

#1 , 05 jan 2020 11:06

Hallo,

Mijn man en ik hebben een woonkrediet aangevraagd en het werd geweigerd. Na vragen voor meer inlichtingen kreeg we te horen dat het iets te maken heeft met fraude op mijn naam. De bank wou me niet verder vertellen hoe of wat. Wij zijn naar de Nationale bank geweest en daar stond niets negatief gemeld op ons namen. Wij hebben sterk vermoeden dat het te maken heeft met wat er 6 jaar geleden is gebeurd...

In 2014 werd mijn portefeuille gestolen in Brussel Zuid. De dieven hebben criminele verschillende feiten gepleegd in naam. Ze zijn zelf zover gegaan om geld te halen uit mijn spaarrekening aan het loket van bpost bank. Ik had gelukkig wel het geld terug gekregen na hun onderzoek. Ik had verschillende klachten ingediend en de zaak werd geklasseerde zonder vervolg
In die tijd was ik klant bij BANK, ze hadden toen besloten om mijn niet meer te hebben als klant. Ik ben geweest voor meer uitleg, maar dat wou ze me niet geven. Ik had sterk vermoeden dat het te maken had met mijn gestolen portefeuille..

Hoe is dit mogelijk!! Wij zijn hier zo kapot van😭😭 IK word gestraft voor iets dat ik niet gedaan heb. Ik weet echt niet wat we moeten doen.
Wij zijn nu bij een andere bank geweest voor een woonkrediet en zijn direct eerlijk geweest en alles verteld, en kopies gegeven van alle bewijzen die wij hebben ivm die diefstal.. Hij ging ons aanvraag indienen met die bewijzen met de hoop dat hun hoofdkantoor zullen begrijpen dat ik slachtoffer ben..

Wat kan ik doen?? Hebben enige advies voor ons??

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 jan 2020 12:26

Wat wordt/werd u dan laste gelegd. Slachtoffer zijn van een diefstal is toch geen misdrijf...er moet dus meer aan hand zijn dan wat u schrijft.
Geeft de bank dan geen reden waarom de lening niet werd toegekend?

Indien uw zieltje zuiver is: https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 62623.html
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2020 12:50

Nee, ze zeggen alleen dat het iets te maken heeft met fraude en dat heel ernstig is. Telefonisch, maar op mail wordt het alleen gezegd dat mijn lening is geweigerd.
Ik heb een mail gestuurd naar de bank om mij de reden te geven voor de weigering met ombudsfin in cc en ook bewijzen toegevoegd van de pvs. Ik ben bij de politie geweest ze zeggen dat ik niet gekend ben in hun systeem..

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 05 jan 2020 12:57

Die informatie komt uiteraard ergens vandaan. Als jij nergens bij een overheidsinstelling (nationale bank, politie,...) gemeld staat waarom probeer je dan niet bij een andere bank die dan hoogstwaarschijnlijk ook niet over die informatie beschikt.

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2020 13:18

Ja daar zijn we mee bezig. Ik ben alleen bang dat de andere banken die informatie ook zullen zien..
Ik weet niet of het een goed idee is om het al van te voren te zeggen of niet. Ik heb morgen bv een afspraak bij de hypotheek groothandel en dinsdag bij de Andere Bank..

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2020 13:28

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de bank die ons in dat database heeft gezet die foutief informatie verwijderd. Wij vermoeden dat het de BANK is want zij hebben me toen weggestuurd van hun bank.
Daarom had ik vrijdag een mail gestuurd naar de BANK om mij te vertellen wat voor informatie ze beschikken in mij naam om mij toen af te sluiten als klant.. Help me aub, ik word niet alleen hierdoor gestraft maar ook mijn man en mijn zoon van 13 jaar. Wij hebben al een compromis gesloten en een voorschot betaald..


Geen bedrijfsnamen aub - Inazuma

CityBird
Berichten: 792

#7 , 05 jan 2020 13:59

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de bank die ons in dat database heeft gezet die foutief informatie verwijderd.
Als deze informatie enkel bij die bank aanwezig is en deze bank dat niet wil corrigeren is het nog maar de vraag of je hier iets aan kan veranderen. Een bank is immers niet verplicht om je een lening te geven ook al ben je uiterst kredietwaardig.

Ga dan weg bij die bank zou ik zeggen.

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jan 2020 16:32

Die bank hebben mij al weggestuurd zonder uitleg of de kans om zich te verdedigen. Moet ik een advocaat nemen?

CityBird
Berichten: 792

#9 , 05 jan 2020 16:50

Je kan daar idd ten rade gaan maar ik denk niet dat een rechtbank de mening van de bank kan afdwingen over een bepaalde klant zolang er geen privacy wetten geschonden zijn.

Dit is volgens mij hetzelfde als solliciteren voor een functie. Jij mag het beste profiel hebben, een bedrijf is vrij om jou totaal ongeschikt te vinden voor die functie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jan 2020 17:58

Heeft u persoonlijk al op de NBB gekeken of je niet op de zwarte lijst staat ?

Indien je daarop staat zal je bij andere banken ook geweigerd worden

Dus neem je u id kaart en ga naar de NBB en kijkt of je erop staat .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

T&J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2020 18:02

Dat is juist het probleem, wij staan daar niet vermeld bij de NBB

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 05 jan 2020 18:14

Juridisch valt er niet veel aan te doen.

Er is geen enkele verplichting tot het verlenen van een krediet in hoofde van de bank; er is geen 'kredietrecht'. Je kan niet naar de rechter stappen en dit eisen.

De bank mag niet discrimineren, dat wil zeggen: geen krediet verstrekken wegens huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur en dergelijke. Dat is hier niet van toepassing: de bank wil niet contracteren op basis van andere redenen en dat is haar goed recht.

Je kan ook niet stellen dat de bank onzorgvuldig is want ze is transparant en laat dit op voorhand weten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 05 jan 2020 19:45

GDPR aanhalen en eisen dat ze de gegevens die ze over jou hebben kenbaar maken? Is wilde gok

https://www.agoria.be/nl/De-GDPR-Stap-7 ... etrokkenen

P.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 05 jan 2020 19:51

Mogelijks ben je na die diefstal van portefeuille nalatig geweest door niet snel genoeg uw rekeningen te blokkeren, zodat de daders de tijd hebben gehad hun fraude te plegen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#15 , 05 jan 2020 21:22

Beste

Een bank heeft u een aantal jaren geleden opgezegd als klant.
U gaat nu bij diezelfde bank een krediet aanvragen.
Die bank weigert dat.
Elke grootbank heeft een doorlopend proces van klantrisico evaluatie. Op basis van bepaalde transacties of gebeurtenissen kan een bank oordelen dat zij liever niet meer samenwerken.
Mits voorafgaande opzeg is dat ook geen probleem. U heeft de algemene voorwaarden aanvaard bij aangaan klantrelatie. Die algemene voorwaarden voorzien voor de klant de mogelijkheid om de relatie te beëindigen, maar ook voor de bank.
De bank zal de reden ook niet bekendmaken. Primo omdat de algemene voorwaarden dat niet voorzien. Secundo omdat er dikwijls achterliggende oorzaken zijn die men niet kan of mag bekend maken. (Bvb strafrechtelijk of fiscaal onderzoek).
GDPR heeft daar dus niets mee te maken.
Zoals gezegd : er zijn genoeg andere banken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”