Collectieve Schuldbemiddeling

Nikky09
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Collectieve Schuldbemiddeling

#1 , 29 dec 2019 02:54

Hoi,

Door problemen met het loon van mijn man die begin 2019 zijn begonnen en omdat hij achter ze centen zat via vakbond. En dan zijn ontslag eind mei. Zijn we serieus in de problemen geraakt.
Hij had een heel goed betaalde job en ok we hadden wel redelijk zware leningen maar we konden het altijd betalen tot die problemen ontstonden.
We hadden gelukkig beetje spaarcenten en hebben het dus ng wel tijdje kunnen rekken. Maar aangezien ik maar deeltijds werk werd het wel heel zwaar.
Caw geweest goed gesprek gehad. ocmw was helaas een tegenvaller... ik kreeg daar budgetbeleiding want ze wouden me vrijheid niet afnemen en ik deed het goed :( ja sorry daarvoor ging ik er niet aankloppen. Ze namen dan tijdelijk drie dringende facturen op zich ... deze hadden ze zelfs telaat betaald want ik kreeg herinneringskosten. Dus ging ik opzoek naar advocaten en ging daar informeren. De ene vroeg €500 voor het verzoekschrift de andere vroeg dan weer pak meer..

Uiteindelijk dan toch iemand gevonden had daar afspraak 29 november en die heeft het verzoekschrift dus gratis opgesteld.


Hoelang duurt het eigenlijk precies voor je effectief iets hoort van de arbeidsrechtbank hiervan ?

Moet ik nu nog verder betalen aan de leningen? Da gaat dus echt niet want dan blijft er amper wat over voor te leven omda we zodanig achter staan. En ben je nu ook al beschermd tegen deurwaarders en dergelijke met enkel het verzoekschrift?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2019 09:02

Dit kan een tijd duren !

En denk zeer goed erover na, dit gaan geen prettige tijden worden dan.

Kan de deurwaarder komen ?

Normaal wel, dit zal afhangen van de schuldeisers .

Maar als je toegelaten word kan je ook de deurwaarder krijgen voor je bezittingen van NU.

Art:1675/12 §2 - alle goederen die voor beslag in aanmerking komen, worden te gelde gemaakt op initiatief van de schuldbemiddelaar, overeenkomstig de regels inzake de gedwongen tenuitvoerleggingen. De verdeling heeft plaats met inachtname van de gelijkheid van de schuldeisers onverminderd de wettige redenen van voorrang;

Waarom dit ?

Je kan veel leningen aangaan voor van alles en nog wat, en dan in CRS gaan, zo werkt dit nu niet, als je veel dure spullen heeft kan men er ook beslag opgelegd worden.

Ik zeg het nog eens denk zeer goed na voor je definitief beslist ..want je gaat niks meer van geld persoonlijk ontvangen enkel wat klein geld elke maand er zijn hier gevallen geweest die maar 50€ kregen per maand .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Berichten: 232

#3 , 29 dec 2019 10:02

Ik ken ook mensen die in crs zitten en die zijn blij dat ze erin gestapt zijn. Gepensioneerden waarvan alleen de man een pensioen heeft. Ze hebben hun wagen mogen houden (deze is nu 8 jaar) en krijgen maandelijks 1400€ leefloon. Ze staan wel zelf in voor de huur en andere vaste kosten te betalen... Dus is mogelijk wel te doen. Ja ze leven nu wel wat zuiniger maar boeten niet in aan levenskwaliteit.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2019 10:23

Ik ken ook mensen die in crs zitten en die zijn blij dat ze erin gestapt zijn. Gepensioneerden waarvan alleen de man een pensioen heeft. Ze hebben hun wagen mogen houden (deze is nu 8 jaar) en krijgen maandelijks 1400€ leefloon. Ze staan wel zelf in voor de huur en andere vaste kosten te betalen... Dus is mogelijk wel te doen. Ja ze leven nu wel wat zuiniger maar boeten niet in aan levenskwaliteit.
Die heb ik nog niet tegen gekomen die in pensioen zijn en 1400€ krijgen, deze zullen zeer zeldzaam zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#5 , 29 dec 2019 18:37

Ik ken ook mensen die in crs zitten en die zijn blij dat ze erin gestapt zijn. Gepensioneerden waarvan alleen de man een pensioen heeft. Ze hebben hun wagen mogen houden (deze is nu 8 jaar) en krijgen maandelijks 1400€ leefloon. Ze staan wel zelf in voor de huur en andere vaste kosten te betalen... Dus is mogelijk wel te doen. Ja ze leven nu wel wat zuiniger maar boeten niet in aan levenskwaliteit.
Die heb ik nog niet tegen gekomen die in pensioen zijn en 1400€ krijgen, deze zullen zeer zeldzaam zijn .
Ik krijg 1386 euro leefgeld. Dit is de helft van onze gezinsuitgaves (leningen, alle rekeningen, eten...ALLES). Schulden zijn 38k, looptijd CSR 6.5 jaar. De psychologische kant is niet te onderschatten....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 dec 2019 18:51


Ik krijg 1386 euro leefgeld. Dit is de helft van onze gezinsuitgaves (leningen, alle rekeningen, eten...ALLES). Schulden zijn 38k, looptijd CSR 6.5 jaar. De psychologische kant is niet te onderschatten
Mooi Fons !

Dit is mooi ik dacht zoals men hier reeds meer malen gelezen heb dit veel minder was.

Dit zal van geval tot geval anders zijn zekers ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#7 , 29 dec 2019 19:09


Ik krijg 1386 euro leefgeld. Dit is de helft van onze gezinsuitgaves (leningen, alle rekeningen, eten...ALLES). Schulden zijn 38k, looptijd CSR 6.5 jaar. De psychologische kant is niet te onderschatten
Mooi Fons !

Dit is mooi ik dacht zoals men hier reeds meer malen gelezen heb dit veel minder was.

Dit zal van geval tot geval anders zijn zekers ?
Het is inderdaad "mooi", maar je mag niet vergeten dat ik dan ook alle kosten zelf betaal, de schuldbemiddelaar houdt zich alleen met de schulden bezig (+/- 700 euro wordt ingehouden op mijn loon). Wij klagen niet, wij kunnen zelfs op vakantie, maar het feit dat je toch geleefd wordt, is bij momenten zwaar.
Nog 6 jaar te gaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 dec 2019 20:10


is bij momenten zwaar.

Nog 6 jaar te gaan.
Ik denk dat iedereen dit begrijpt, en een geluk dat u een goede job heeft !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”