Geld lenen als samenwonende

Didi123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geld lenen als samenwonende

#1 , 23 dec 2019 22:51

Beste,

Korte informatie:

Mijn vriend woont voorlopig in bij zijn moeder. Hij is daar gedomicilieerd en is wettelijk samenwonend. Zijn moeder wil een autolening aangaan. Zijn moeder heeft een lage loon (een invaliditeitsuitkering). De bank heeft gevraagd aan mijn vriend of hij mee helpt met de facturen etc. en een bewijs dat hij als samenwonend is geregistreerd. Hij helpt thuis met de facturen omdat hij daar woont, dus hij heeft daar eerlijk op geantwoord dat hij elke maand minstens 2 facturen betaald en ook helpt bij boodschappen.
Hij gaat de lening niet samen aan en zal ook niet als borg staan, dus hij heeft nergens getekend. De lening gaat op de moeder haar naam staan.
Wij gaan binnenkort samenwonen, dus hij gaat daar niet langer gedomicilieerd zijn. Hij heeft deze informatie niet doorgegeven omdat we nog niet zeker zijn wanneer. Dus de bank denkt dat hij daar gaat blijven wonen.

Ik heb een aantal vraagjes hierover;

1. Zou mijn vriend aansprakelijk zijn als er iets zou misgaan. Met misgaan bedoel ik, als de moeder eventueel het niet zou kunnen afbetalen. Mijn vriend heeft haar proberen te overtuigen om geen lening aan te gaan, vanwege haar lage loon. Toch blijft zij aandringen en heeft ze zelfvertrouwen dat ze het aankan. Dit is een volwassen vrouw, dus wij kunnen daar niets aan doen als zij per se een lening wil aangaan.
2. Zal dit voor moeilijkheden zorgen als wij gaan samenwonen, dus wanneer dat hij zich dan officieel uitschrijft bij zijn moeder haar adres. Zou dit het moeilijk maken om een huurcontract af te sluiten?
3. Kan hij zelf een lening aangaan? Persoonlijke lening, autolening of huislening? Wij willen 1 jaar huren en dan een huis kopen (we hebben redelijk al wat gespaard).

Ik herhaal hij heeft nergens getekend, dus hij staat ook niet borg. Ik werd gewoon een beetje bang toen hij me vertelde dat de bank zulke vragen had gesteld. Misschien gaat de bank wel een lening geven omdat de bank ervan overtuigd is dat er 2 lonen het huis binnenkomen (2 inkomsten). Hij heeft het document van samenwonend afgegeven bij de bank. De bank gaat nu berekenen/beslissen of ze een lening gaat krijgen. Ze wil 10.000 euro lenen en als dat niet wordt goedgekeurd heeft ze ook gevraagd hoeveel ze minstens wel zou mogen lenen. Ze moet nu een aantal dagen afwachten tot de bank belt.

Ik zou het heel vriendelijk vinden als iemand antwoorden heeft op deze vragen of eventueel zelf ervaring hiermee hebben.
Alvast bedankt en een fijne avond!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 24 dec 2019 08:49

Uw vriend heeft niets getekend, dus is hij geen mede-ontlener. Als hij met u wettelijk gaat samenwonen is het helemaal OK; Het enige wat nu kan gebeuren (terwijl hij samenwoont met zijn moeder) is dat bij schulden de inboedel (en dus ook zijn spullen) aangeslagen kunnen worden door een deurwaarder. Eens hij verhuist en zich domicileert op een ander adres, kan niemand nog schulden verhalen op hem.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 24 dec 2019 16:09

Uw vriend heeft geen enkel engagement en heeft nul, komma nul te maken met die lening.
Bank wil risico en draagkracht van de moeder inschatten. Samenwonen verlaagt de vaste kosten ( die gedeeld worden).
Als dat samenwonen eindigt verhoogt het risico terug. Maar dat is dan uw moeders en de bank haar probleem
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Didi123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2019 01:07

Dankuwel voor de reacties!

Ik ben opgelucht! Zulke onderwerpen kunnen me echt schrik aanjagen.

Nogmaals bedankt en fijne feestdagen :)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”