Vraagtekens bij uitgevoerde betalingen door schuldbemiddelaar

specialeke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraagtekens bij uitgevoerde betalingen door schuldbemiddelaar

#1 , 09 dec 2019 12:03

Sinds 2014 zitten mijn huidige partner en ik in de collectieve schuldbemiddeling en over het algemeen zijn wij tevreden over onze schuldbemiddelaar.

In ons dossier zitten twee schuldeisers die voortkomen uit mijn vorige relatie. Deze vorderingen staan dus op mijn naam en op naam van mijn vorige partner.
Bij het begin van de collectieve schuldbemiddeling werd aangegeven dat deze twee schuldeisers de claim bij zowel mij als mijn ex partner neer mogen leggen en dat het niet persé door twee gedeeld dient te worden.

Sinds mei van dit jaar ben ik op een overzicht tot de constatering gekomen dat er op de betaaloverzichten aan de schuldeisers niet meer de naam van 1 van de hierboven genoemde schuldeisers staat maar de naam van mijn ex partner. Op een mailtje dat wij naar aanleiding van deze bevinding stuurden naar het secretariaat van onze schuldbemiddelaar (verstuurd op 13 mei) kwam echter geen antwoord. Ook een tweede mailtje bleef onbeantwoord. Uiteindelijk heeft mijn huidige partner een mail gestuurd naar de schuldbemiddelaar en daarin zijn ongenoegen uitgesproken over het niet beantwoord krijgen van de gestelde vraag door het secretariaat. Hierop kwam het antwoord dat het uitgezocht zou worden en jawel vorige week kregen we het antwoord:
De schuld bij 1 van de hierboven vermelde schuldeisers was door mijn ex partner met 100€ per maand afgelost maar hij had meer dan de helft van het totaalbedrag afgerekend en dat moet dan aan hem terugbetaald ipv aan de schuldeiser.
Uiteraard schoten onze wenkbrauwen omhoog omdat wij hier op geen enkele wijze van op de hoogte gesteld waren en verdwijnt er op het betaaloverzicht de oorspronkelijke schuldeiser, maar komt er een nieuwe schuldeiser voor in de plaats te staan.
Het totaalbedrag van die schuld is echter wel door de rechtbank bekrachtigd en daar zitten we nu dus met een vraag:
Het bedrag op het officiële document van de rechtbank is 4315€ en staat als volledig bedrag op mijn overzicht bij de schuldeiser. Wij hebben in de jaren inmiddels ruim 3037€ betaald waarvan 1312€ aan de originele schuldeiser en inmiddels 1725€ aan mijn ex partner. Wanneer het bedrag effectief door 2 gedeeld diende te worden dan hadden wij een schuld van iets meer dan 2157 euro. Wanneer we dan de berekening gaan maken blijkt dat we inmiddels een bedrag van 879€ teveel betaald hebben in dit dossier. Geen idee of er teveel is overgemaakt aan de originele schuldeiser of dat dit aan mijn ex partner is.

Uiteraard rijzen hierdoor vragen welke wij in een mail aan onze schuldbemiddelaar hebben gesteld, maar we willen ook graag van een andere jurist horen hoe dit zomaar kan, of dit zomaar kan en wie er het teveel betaalde geld gaat terughalen. Al jaren beperken wij de vraag om extra geld, hebben we 1 inkomen weten te verviervoudigen maar dat wil nog niet zeggen dat er daarom teveel betaald moet worden in een dossier dat volgens het secretariaat dus afgerond zou zijn.
Kan een bedrag dat door de rechtbank bekrachtigd is zomaar worden gehalveerd of dient de rechtbank daarvoor zijn akkoord te geven ?
Kan er zomaar een nieuwe schuldeiser toegevoegd worden zonder dat wij daarvan op de hoogte gebracht worden ?
Wanneer blijkt dat een gezamelijk dossier van mij en mijn ex-partner effectief gehalveerd kan worden geld dit dan ook voor het tweede dossier ?
Daar betreft het een totaalbedrag van 23197€ (lening) welk bedrag ook volledig op ons dossier door de rechtbank bekrachtigd is. Wanneer dit bedrag echter ook door 2 gedeeld dient te worden (helft voor ons, helft voor mijn ex partner) dan zou dat inhouden dat wij een bedrag van 11711€ verschuldigd zijn aan de schuldeiser. In dit dossier werd er door ons echter al 13349€ afgelost, wat dan neerkomt op een teveel betaald bedrag van 1638€.

Wie kan ons vertellen hoe dit exact zit zodat we ook weten hoe te reageren wanneer de schuldbemiddelaar met een volledig ander antwoord komt.

Wij hebben er zelf voor gekozen om voor de collectieve schuldbemiddeling te gaan gewoon omdat wij dat de beste manier vonden ook al ben je daardoor meer beperkt in je doen en laten, maar dat hadden wij er voor over. Nogmaals, in principe hebben wij geen problemen met onze schuldbemiddelaar en gaan we ervan uit dat we een juist antwoord krijgen en dat het teveel betaalde bedrag op welke manier dan ook terug op onze rubriekrekening terecht zal komen maar omdat we online geen duidelijk antwoord konden vinden willen we graag een antwoord van een onpartijdige jurist met kennis van zaken.

Bij voorbaat dank

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding