Vroegtijdig schulden afbetalen in collectieve schuldenregeling

Tamara1303
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vroegtijdig schulden afbetalen in collectieve schuldenregeling

#1 , 27 nov 2019 13:46

Ik zit met een vraag die mijn schuldbemiddelaar zelf niet wil beantwoorden, ze zei me dat ik dit zelf moest uitzoeken .
Ik ben ondertussen al bijna 4jaar in schuldbemiddeling, de totaalschuld bedraagt momenteel 3680euro zonder interesten weliswaar, nu wil mijn familie mij helpen deze schuld ineens af te betalen zodat ik eindelijk met mijn 2 dochters wat kan leven . Nu is de vraag als ik dit doe moet ik dan ook de interesten mee terug betalen? Dat zou dan ipv 3680 euro 9031euro worden. Groot verschil uiteraard . Ik zou nog tot 2023 in schuldbemiddeling moeten zitten met 650 euro per maand alleenstaande mama met 2 dochters en van die 650 heb ik maandelijks ( na rekeningen ) nog 250 euro om van te leven , nochtans komt er met het kindergeld bij bijna 2000 euro op haar rekening. Zo zijn er nog wel dingen die volgens mij niet kloppen. Zoals ik een afbetalingsplan van infrax heb lopen bij haar maar ik betaal dit zelf af via mijn budgetmeter , daar gaat elke week geld af om af te betalen... Waar gaat het geld dan naartoe dat zij betaald daarvoor...
Ik hoop dat jullie mij wat info hierover kunnen geven .
Alvast bedankt
Tamara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 27 nov 2019 14:10

Ik begrijp je frustratie omtrent de reactie van je advocaat....je moet het maar zelf uitzoeken....je vraagt je waarschijnlijk af waarom je haar dan betaalt? 😉
Je kunt zelf altijd uit CSR stappen door een verzoek neer te leggen bij de griffie van de arbeidsrechtbank. Maar dan komen alle intresten idd terug "vrij". Ik denk dat best is omde schuldeisers te contacteren, een schrijftelijke overeenkomst met hen te bekomen over bedrag en termijn en als alles op papier staat, uit CSR stappen en dan de schuldeisers effectief ook betalen.
Ik ben anders benieuwd naar de input van anderen want ik speel ook met de gedachte om eruit te stappen, maar weet niet hoe mijn advocaat zou reageren, ik zit er maar een half jaar in...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2019 14:49

Als je er zelf uitstapt komen al de intresten en de kosten er terug bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Tamara1303
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2019 15:55

Ja maar heb gelezen dat je het ook vroegtijdig kan afbetalen en dat het dan gewoon vroegtijdig wordt beëindigd , maar echt duidelijk wat er dan gebeurt staat er niet bij . Dus niet dat ikzelf uit de bemiddeling stap maar samen met de advocaat het beëindig. Het enige wat ik eigenlijk moet weten is of zo de interesten er toch nog bijkomen.
Alvast bedankt voor de reactie's
Mvg
tamara

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2019 16:12

art: 1675 / 15 § 3. In geval van herroeping herwinnen de schuldeisers individueel het recht hun vordering uit te oefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van het niet betaalde deel van hun schuldvorderingen.


bent best even vragen aan je schuldbemiddelaar, maar denk dat de schuldeisers hun recht op intresten en de kosten terug krijgen .

En ook je schuldbemiddelaar moet betaald worden en dit is natuurlijk niet min
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#6 , 27 nov 2019 16:32

art: 1675 / 15 § 3. In geval van herroeping herwinnen de schuldeisers individueel het recht hun vordering uit te oefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van het niet betaalde deel van hun schuldvorderingen.


bent best even vragen aan je schuldbemiddelaar, maar denk dat de schuldeisers hun recht op intresten en de kosten terug krijgen .

En ook je schuldbemiddelaar moet betaald worden en dit is natuurlijk niet min
Denlowie, ik weet dat je het heel goed bedoelt want ik had al veel steun aan je reacties, maar in dit geval spreek je een beetje naast de kwestie.

Tamaara wilt weten of ze haar schulden vroegtijdig kan afbetalen, binnen de csr. Dus stel, haar schulden bedragen nu 5000 euro en ze krijgt 5000 euro van haar familie, of de lotto wint of iemand geeft haar dit bedrag....gaat de advocaat dan een verzoek indienen voor vroegtijdige beëindiging wegens beschikbare gelden of niet....
Het zal iig in het nadeel van de advocaat zijn want hij loopt zo zijn inkomen mis....

Tamara, wat voorziet jouw minnelijke regeling? In de mijne is er wel iets over een korter looptermijn indien genoeg reserves op de rekening, maar ik weet dus niet hoe mijn advocaat zou reageren als ik plots een groot bedrag op de rubrkekrekening zou storten....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2019 16:44



Tamaara wilt weten of ze haar schulden vroegtijdig kan afbetalen, binnen de csr. Dus stel, haar schulden bedragen nu 5000 euro en ze krijgt 5000 euro van haar familie, of de lotto wint of iemand geeft haar dit bedrag....gaat de advocaat dan een verzoek indienen voor vroegtijdige beëindiging wegens beschikbare gelden of niet....
.
Fons tamaara vraagt ook als ze alles betaal of dan de intresten en de deurwaarderskosten terug bij de rekening komen !

En in de wettekst staat het volgende

In geval van herroeping herwinnen de schuldeisers individueel het recht hun vordering uit te oefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van het niet betaalde deel van hun schuldvorderingen.

Kan u me een andere tekst tonen ???

De rechter kan daar over beslissen !

Maar denk eens na, als je veel schulden maakt en je heeft ergens een spaar boek,je gaat in de CSR je betaald alles en alle kosten zijn weg, ik denk niet dat dit zo werkt

Kan mis zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#8 , 27 nov 2019 16:49

Ze wilt geen herroeping, maar een vroegtijdige afbetaling wegens voldoende middelen ( van haar familie)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2019 17:55

Ze wilt geen herroeping, maar een vroegtijdige afbetaling wegens voldoende middelen ( van haar familie)

Dit staat niet in de wetgeving !

Toon me waar er staat hoe het geregeld word als je zelf stopt.

Als je zelf stopt is het een herroeping.

Anders zie ik graag de wettekst .

Een herroeping is niks anders dan je aan de rechtbank vraagt om te stopen met je schuld bemiddeling , en dan komen de schuldeisers terug aan je adres en je betaalt alles ook de kosten en intresten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tamara1303
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2019 18:04

Klopt Fons54, het gaat niet om een herroeping maar vroegtijdig afbetalen van schuld , van mijn schuldbemiddelaar krijg ik uiteraard geen uitleg daarover zoals jullie zelf zeggen krijgt ze hierdoor natuurlijk niet het volledige bedrag als dat ik 7jaar in schuldbemiddeling zou zitten . Dit is wat ik vond over deze situatie maar echt duidelijk is dat niet : 1: Het is uiteraard steeds mogelijk om schulden vervroegd terug te betalen. Dat kan het geval zijn wanneer u tijdens de looptijd van de regeling substantieel meer inkomen verwerft of u een schenking of erfenis ontvangt.

2:U kan ook zelf het initiatief nemen en uit de collectieve schuldenregeling stappen. Dit is echter niet aangewezen tenzij u zelf een overtuigende alternatieve oplossing voor uw volledige schuldafbouw aan de rechtbank kan voorleggen.
Het gaat dus over situatie 1 ...

Fons54
Berichten: 445

#11 , 27 nov 2019 19:02

Klopt Fons54, het gaat niet om een herroeping maar vroegtijdig afbetalen van schuld , van mijn schuldbemiddelaar krijg ik uiteraard geen uitleg daarover zoals jullie zelf zeggen krijgt ze hierdoor natuurlijk niet het volledige bedrag als dat ik 7jaar in schuldbemiddeling zou zitten . Dit is wat ik vond over deze situatie maar echt duidelijk is dat niet : 1: Het is uiteraard steeds mogelijk om schulden vervroegd terug te betalen. Dat kan het geval zijn wanneer u tijdens de looptijd van de regeling substantieel meer inkomen verwerft of u een schenking of erfenis ontvangt.

2:U kan ook zelf het initiatief nemen en uit de collectieve schuldenregeling stappen. Dit is echter niet aangewezen tenzij u zelf een overtuigende alternatieve oplossing voor uw volledige schuldafbouw aan de rechtbank kan voorleggen.
Het gaat dus over situatie 1 ...
Wat staat er in je regeling?
Misschien hebben we dezelfde advocate...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 nov 2019 19:06

Met ingang vanaf 1/9/2013 is een wetswijziging van kracht : de schuldenaar kan vanaf dan wel vrijwillig afstand doen, en er geldt geen wachttijd als je daarna toch weer je toevlucht moet nemen tot collectieve schuldenregeling. Een eenvoudige brief naar de griffie van de arbeidsrechtbank volstaat. De rechter moet na de vrijwillige afstand wel uitspraak doen over de verdeling en de bestemming van de gelden op de bemiddelingsrekening.

Het spreekt vanzelf dat je goed moet nadenken en goede raad inwinnen vooraleer je beslist vrijwillig afstand te doen van een lopende procedure. Het einde van de procedure, zowel bij herroeping als bij vrijwillige afstand,heeft als gevolg dat de schuldeisers weer allemaal beslag kunnen komen leggen op elk persoonlijk of gemeenschappelijk bezit van de schuldenaa

Met ingang vanaf 1/9/2013 is een wetswi ... schuldenaa


Voor mij ben je voldoende inlichtingen en wetteksten hier gezien, voor mij stopt het hier, men kan niet blijven rondjes draaien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tamara1303
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2019 19:23

Fons54 er staat niets in over deze zaken jammer genoeg , het gaat over mvr Van Gelder te Berchem.
Denlowie u bent niet verplicht om hierop te reageren he dus u hoeft geen rondjes te draaien en neen ik weet nog steeds niet wat ik kan doen , maar zal hiervoor wel een andere advocaat dan mijn bemiddelaar contacteren.
Bedankt voor jullie reactie's

Fons54
Berichten: 445

#14 , 27 nov 2019 20:36

Denlowie, in deze praat je naast de kwestie, sorry. Er is een aanzuiveringsregeling waarin de bedragen opgenomen zijn. Als de schuldenaar door een of andere reden de schulden zoals opgenomen in het plan, sneller kan afbetalen, dan is dit zeker in het voordeel van de schuldeisers want zij krijgen sneller hun geld. Het is wel in het nadeel van de schuldbemiddelaar want hij verliest een dossier (=inkomsten).

Tamara, voor je een andere advocaat raadpleegt, zou ik de huidige stand van zaken opvragen bij jouw schuldbemiddelaar en melden dat je over persoonlijke middelen beschikt om het saldo te betalen (schenking van familie). Ik zou dit aangetekend doen, van mails en telefoontjes zijn advocaten niet onder de indruk....
Ook zou je naar de griffie van de rechtbank kunnen om raad te vragen ( ze mogen geen advies geven, maar tussen de regels vertellen ze een en ' t ander). Rechters zijn ook mensen en ik zou niet weten op welke basis ze een vroegere afbetaling zouden wilen tegenhouden. Je benadeelt de schuldeisers helemaal niet, in tegendeel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2019 21:25

Denlowie, in deze praat je naast de kwestie,
Ik heb hier nergens gezegd dat het niet kan, ik heb geschreven
De rechter kan daar over beslissen !
En ook geschreven dat er niks in de wetgeving daar over staat ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”