afzien van vruchtgebruik

machu
Topic Starter
Berichten: 3

afzien van vruchtgebruik

#1 , 18 nov 2019 15:13

Hoi,

ik schets even mijn situatie: in 2012 heeft mijn vader zelfmoord gepleegd en krijgen mijn zus en ik de naakte eigendom over het ouderlijk huis en mijn moeder het vruchtgebruik. we hebben elk ook geld geërfd. mijn moeder heeft een gokverslaving/gat in haar hand waardoor al haar geld op is. het huis is ondertussen echt verkrot door het gebrek aan aandacht van haar. ze heeft nu geen spaargeld meer (enkel weduwepensioen) en kan haar rekeningen niet betalen. ik weiger om haar geld te geven want ze maakt het op aan verkeerde dingen. ze zou eigenlijk ergens anders moeten wonen want ik wil dat huis verkopen. het beste leek mij een sociale woning huren via het ocmw, maar een van de voorwaarden is dat je geen vruchtgebruik hebt over een woning. ik zou dus willen dat ze afziet van haar recht op vruchtgebruik. Moeten mijn zus en ik haar dan uitbetalen of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 nov 2019 15:56

Zonder de toestemming van een vruchtgebruiker zelf, krijg je die nauwelijks uit het huis ...

Vruchtgebruik kan afgekocht worden, maar dan komt er weer geld in die hand met gaten.
OCMW gaat daar ook niet blij mee zijn, want vruchtgebruik is ook een mogelijke bron van inkomsten, dus kan er sprake zijn van opzettelijke verarming


Even opmerken dat "grote werken" aan het huis ten laste zijn van de naakte eigenaar ...

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 nov 2019 16:49

Vruchtgebruik gezinswoning is heilig.
Kan niet worden afgenomen.
Blote eigenaar kan wel verplicht worden om de grote herstellingswerken te betalen.
Jullie zitten in een vicieuze cirkel die het gevolg is van de wetgeving.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 18 nov 2019 16:52

Even opmerken dat "grote werken" aan het huis ten laste zijn van de naakte eigenaar ...
En de vruchtgebruiker, of haar vertegenwoordiger (? OCMW) kunnen u daar desnoods toe dwingen, vrees ik...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 nov 2019 18:13

Probeer moeder zo ver te krijgen dat ze akkoord gaat met de verkoop van die woning. Op die manier - een verkoopsopdracht - kan je haar inschrijven voor een sociale woning.
Vraag bij OCMW budgetbeheer voor haar, zodat die haar geld beheren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 nov 2019 18:24

U kan haar niet verarmen en dan vervolgens de toekomstige kosten afwentelen op de gemeenschap.

U kan het vruchtgebruik afkopen, en zij doet met dat geld wat ze wil. Als ze daarna opnieuw behoeftig is en geen vermogen weer heeft, kan ze beroep doen op de onderhoudsplicht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

dako
Berichten: 333

#7 , 19 nov 2019 09:19

Het probleem lijkt mij gewoon dat ze niet met geld kan omgaan. De verkoop van de woning en/of afzien van vruchtgebruik zal dit probleem niet oplossen.

Enige oplossing lijkt mij budgetbegeleiding of budgetbeheer om dit probleem aan te pakken. Dan lijkt het me ook dat "jou probleem" opgelost zal worden aangezien je één haar geen geld dient te geven en twee, er bij budgetbeheer normaal ook wel (beperkt) rekening zal gehouden worden met de kosten van onderhoud voor de woning.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”