Werken in het buitenland tijdens collectieve schuldbemiddeling

Katia_1985
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werken in het buitenland tijdens collectieve schuldbemiddeling

#1 , 01 nov 2019 11:16

Ik ben sinds recent in collectieve schuldenregeling. In de toekomst (binnen 2 a 3) jaar ga ik de mogelijkheid krijgen als ik een examen slaag om in de Verenigde Staten te gaan werken. Ik kan deze opportuniteit niet laten gaan aangezien ik van de firma vele voordelen ga krijgen (een woonst, een auto, medische verzekering, beter loon,.....)
Nu is mijn vraag of ik in het buitenland kan en mag werken tijdens collectieve schuldbemiddeling, want ik wil natuurlijk ook niet weglopen van mijn schulden. Ik zou regelmatig nog op vakantie willen komen zonder problemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2019 18:01

Ik denk dat je dit best eens bespreekt met je advocaat en dat men tegen dan eens naar de arbeidsrechter gaat om te vragen als dit kan.

Want dit is niet voorzien in de wet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 01 nov 2019 22:17

Ter info: men kan zich ook de vraag stellen of die schulden immers nog te innen zijn als je in de VS woont. Als je niet meteen terug denkt te komen is dit het perfecte moment om met de schuldeisers te onderhandelen over schuldherschikking en deels kwijtschelding.

Men kan immers niet makkelijk schulden innen in de VS vanuit Europa. Belgische vonnissen kunnen in veel gevallen niet uitgevoerd worden, en men moet dus lokaal dagvaarden en een vonnis bekomen. Gaat het om een groot bedrag aan één tegenpartij?

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen van een Amerikaan die een krediet had aangegaan voor het behalen van een universiteitsdiploma ("student loans"). Omdat dat bedrag zo gigantisch was na afstuderen (ongeveer 100.000 dollar) was hij destijds naar Dubai verhuist en gestopt met betalen. Voor de financiële instelling quasi onmogelijk om daar te innen. Uiteindelijk heeft de advocaat van voornoemd persoon een voorstel gedaan: een akkoord tot terugbetaling van 25.000 dollar vandaag, en de rest van de schuld werd kwijtgescholden.

Niet dat ik zeg dat je het zo moet doen, maar ik geef het maar mee. Je kan advies vragen aan een advocaat als het terug te betalen bedrag quasi onmogelijk is.

Reclame

Katia_1985
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2019 20:04

Hey het gaat om schulden naar verschillende schuldeisers, ongeveer 20 verschillende. Zijn schulden aan maatschappijen zoals proximus, electriciteit, water, ziekenhuisrekeningen, aankoop auto,... allemaal schulden die zijn opgestapeld door onverwachte omstandigheden waardoor ik rekeningen niet meer kon betalen en daardoor dieper en dieper ben vastgeraakt door al de intresten. Het gaat over een schuldenberg van 100 000 euro. Ik wil dit graag oplossen maar het volledige bedrag ga ik nooit kunnen betalen, dus ik hoop dat ik in collectieve kan blijven door bijvoorbeeld maandelijks naar mijn advocaat een bepaalde som door te storten of dat er een minnelijke overeenkomst kan komen met de schuldeisers. Want het is onmogelijk dat ik 7 jaar moet wachten om naar de VS te gaan, en ja het is dan nog ni gezegd dat ik echt van alles af ga zijn in 7 jaar.

Fons54
Berichten: 445

#5 , 03 nov 2019 10:43

Zolang jij je aan de minnelijke regeling houdt, zie ik geen probleem. Ieder zijn doel blijft om de schulden af te betalen, of je nu dat doet vanuit België of de VS, maakt weinig uit. Natuurlijk, je moet hierover duidelijke afspraken maken met je schuldbemiddelaar. Stel dat je naar de VS gaat zonder iets te zeggen en je stopt de betalingen, wordt je CSR herroepen door de schuldbemiddelaar en na je terugkomst naar België krijg je gegarandeerd deurwaarders aan je deur. Mocht je plannen hebben om niet meer terug te komen....tja, dan moet je zelf weten hoe je her aanpakt, maar geen kat zal je in de VS zoeken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2019 12:02

Mijn inzien kan u enkel met toelating van de advocaat aangesteld in de CSR naar het buitenland verhuizen.

Verhuist u zonder toelating naar het buitenland, vervallen m.i. alle afspraken gemaakt in de CSR en bent u m.i. althans terug aangeschoten wild, met alle gevolgen van dien.

De beste oplossing is m.i. althans zorgen dat u alle schulden heeft ingelost, inclusief kosten, vooraleer u naar het buitenland verhuisd en dat dit werd bevestigd door de Rechtbank

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 03 nov 2019 12:10

Ik volg de mening van Marcus hierin, de vraag is ook hoe uw schuldbemiddelaar op de hoogte blijft van uw zaken. Ik neem aan dat uw loon niet op uw BE rekening gestort kan worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2019 16:13

Zoals ik reeds schreef enkel de arbeidsrechtbank kan daar over beslissen.

Dit staat niks over in de wetgeving van het CRS.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Katia_1985
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 nov 2019 18:22

Ja sowieso ben ik niet van plan om weg te lopen van mijn schulden en betalingen te stoppen. Ik wil blijven betalen en liefst ook in de schuldbemiddeling blijven. Ik wil ook zonder problemen op vakantie kunnen komen bij mijn ouders. Maar ja zoals voordien gezegd is het ook geen optie om te wachten tot mijn schuldbemiddeling afgelopen is aangezien dit nog lang kan duren. Dus ja van zodra ik meer weet wanneer ik met mijn gezin naar daar trek zal ik bij mijn schuldbemiddelaar informeren wat de opties zijn. Inderdaad kunnen ze deze verhuis ook niet verbieden en ja dat ik bereidt ben om te blijven betalen zal ook wel in mijn voordeel spelen want velen zouden er misschien gewoon van weglopen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 nov 2019 20:36

"Dus ja van zodra ik meer weet wanneer ik met mijn gezin naar daar trek zal ik bij mijn schuldbemiddelaar informeren wat de opties zijn."

T.S. Dit is een foute houding. U moet eerst bij de schuldbemiddelaar informeren of u überhaupt naar het buitenland kan verhuizen. Voor u zijn er immers geen opties. De opties worden bepaald door de aangestelde advocaat.

Ik zou het zeer onlogisch vinden indien de arbeidsrechtbank en de aangestelde advocaat u toestemming zouden geven.

Vergeet niet dit is geen tewerkstelling in het buitenland, maar een verhuis naar het buitenland en zelfs overzees.

Anders zou het liggen als u in België bleef wonen en in het buitenland zou gaan werken, bv. grensarbeid.

Een verwittigd man of vrouw is er twee waard.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

U heeft alle info gekregen die u moet hebben. Mijn inzien mag dit topic dan ook afgesloten worden. Het zou anders toch maar een oeverloze discussie worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”