Schuld bij dienst Penale boeten.

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

Schuld bij dienst Penale boeten.

#1 , 15 jul 2008 10:29

Hallo,
In 2001 ben ik in schuldbemiddeling gegaan,de beslagrechter heeft me een schuldbemiidelaar toegewezen en hij heeft alle schuldeisers aangeschreven(via gerechtsbrieven )
Normaal hebben dan alle schuld eisers x-aantal tijd om te reageren en zo hun geld op te eisen???
Twee schuldeisers hebben toen niet gereageerd,m'n ex en de Dienst der penale boeten. Volgens de wet verzaken ze dan aan hun geld?
In 2007 is mijn schuldbemiddeling afgelopen en nu,in 2008 beginnen die mensen van de Dienst Penale boeten me alsnog de vroeger kosten te laten betalen(gerchtskosten van 1997-1998)
Kan dit zomaar? Ben deze week naar de rechtbank geweest om mijn dossier in te kijken en daarin zit inderdaad een aangetekend schrijven van de rechtbank naar de Dienst Penale boeten.
Deze laatste beweerd echter dat ze nooit aangeschreven zijn.
Bij mijn ex-schuldbemiddelaar kan ik ook nie terecht,het dossier is volgens hem gesloten.
Alvast bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 jul 2008 12:00

1675/9.§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...2° de schuldeisers...§ 2. De aangifte van schuldvordering moet uiterlijk een maand na toezending van de beschikking van toelaatbaarheid bij de schuldbemiddelaar worden verricht...§ 3. Indien een schuldeiser niet binnen de in § 2, eerste lid bedoelde termijn, aangifte van schuldvordering doet, brengt de schuldbemiddelaar hem bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs ervan op de hoogte dat hij over een laatste termijn van vijftien dagen beschikt, te rekenen van ontvangst van deze brief, om alsnog die aangifte te doen. Indien de aangifte niet binnen die termijn gedaan wordt, wordt de betrokken schuldeiser geacht afstand te doen van zijn schuldvordering.In dat geval verliest de schuldeiser zijn recht om zich te verhalen op de schuldenaar...”(Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek of de Dienst der penale boeten aangifte deed van zijn schuldvordering aan de schuldbemiddelaar en indien hij dit niet deed of de schuldbemiddelaar hem bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs ervan op de hoogte bracht dat hij over een laatste termijn van vijftien dagen beschikte om alsnog die aangifte te doen.

Indien de Dienst Penale boeten daaraan niet het vereiste gevolg gaf,vraag de schuldbemiddelaar dan kopie van voornoemde aangetekende brief en een attest waarin hij verklaart dat de Dienst Penale boeten daaraan niet het vereiste gevolg gaf.

‘het dossier is volgens hem gesloten‘ ontheft hem er niet van aan uw verzoek te voldoen.Herhaal uw verzoek aan de schuldbemiddelaar per aangetekend en gemotiveerd schrijven.Geeft hij daaraan geen gevolg stuur dan kopie van dit schrijven aan de voorzitter van de betrokken rechtbank met verzoek om zijn tussenkomst.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#3 , 16 jul 2008 13:05

Ik heb enkel in mijn dossier een aangetekend schrijven v/d beslagrechter gevonden. Daar heeft de dienst Penale boeten niet op gereageerd.
Als ik goed begrijp,moest mijn schuldbemiddelaar nog een 2de aangetekend schrijven richten tot die dienst???
Dat heeft hij niet gedaan. Dus door diens nalatigheid heeft de dienst der penale boeten toch nog het recht hun geld op te eisen?? Zelfs na 10 jaar?
Ik ging er wel vanuit dat een schuldbemiddelaar,aangewezen door de rechtbank zelf,toch wel weet waar hij mee bezig is,of niet?
Ondertussen heb ik wel een nieuw gezin gestart en wat nu?

Reclame

andy
Berichten: 66

#4 , 19 jul 2008 14:21

Ik heb enkel in mijn dossier een aangetekend schrijven v/d beslagrechter gevonden. Daar heeft de dienst Penale boeten niet op gereageerd.
Als ik goed begrijp,moest mijn schuldbemiddelaar nog een 2de aangetekend schrijven richten tot die dienst???
Dat heeft hij niet gedaan. Dus door diens nalatigheid heeft de dienst der penale boeten toch nog het recht hun geld op te eisen?? Zelfs na 10 jaar?
Ik ging er wel vanuit dat een schuldbemiddelaar,aangewezen door de rechtbank zelf,toch wel weet waar hij mee bezig is,of niet?
Ondertussen heb ik wel een nieuw gezin gestart en wat nu?
De schuldbemiddelaar moet na de kennisgeving door de griffie van de beschikking van toelaatbaarheid (dus de beschikking van de beslagrechter waarbij je toegelaten wordt tot de collectieve schuldenregeling), na één maand inderdaad een 15 daagse brief versturen, althans als de schuldeiser geen aangifte van schuldvordering gedaan heeft binnen die maand.

Is die 15 daagse termijn verlopen en is er geen reactie geweest dan is er geen probleem, dan kan de schuldbemiddelaar zijn aanzuiveringsregeling opmaken en dan wordt de betreffende schuldeiser geacht afstand van schuldvordering te hebben gedaan.

Je zit bijgevolg jammer genoeg met de gebakken peren.

Wat betreft verjaring van de schuldvordering:

- de verjaring van de straf is eventueel mogelijk. Daarvoor is dan wel vereist dat je strafrechtelijk veroordeeld bent geweest. De termijn varieert echter naargelang de veroordeling.

- De Penale Boeten vorderen echter ook minnelijke schikkingen in. Ik weet nu ook niet direct wanneer dit juist verjaart...

--> te weinig info

Groeten

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#5 , 27 jul 2008 18:05

Ok,allemaal goed en wel,ik heb mijn schuldbemiddelaar indertijd +/- 1500/jaar moeten betalen,dus kan ik hem verantwoordelijk stellen voor een eventuele beroepsfout???Tenslotte heeft hij z'n werk nie gedaan warvoor ik hem betaald heb??? Of niet???

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 27 jul 2008 19:47

Dit alles is weer eens een duidellijk voorbeeld hoe dergelijke diensten, in casu hier dus deze Dienst Penale Boeten, zichzelf door de wetgever dankzij weet ik wat ook voor achterpoortjes en middellen, en dit in tegenstelling tot de gewone burger, kan en laat bevoordelen (niet "bevooroordelen").

Inderdaad waarom moet voor zo'n dienst een uitzondering gemaakt worden ivm AS ? Waarom is voor hen 2x een AS nodig ? De gewone burger heeft zelfs soms nog niet het recht om 1 enkel AS als bewijs te eisen !! Is het omdat de wetgever weet dat op dergelijke diensten een leger van amateurs werkt, dat zij liefst 2 x per AS moeten verwittigd worden vooraleer zij zelf als "officieel in de fout gegaan te zijn" kunnen worden beschuldigd. Waarom moet de wetgever rekening houden met de onwil/vergetelheid/wanorde van dergelijke diensten ?

Van 2 maten en 2 gewichten gesproken.
Laatst gewijzigd door JohnD op 28 jul 2008 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 27 jul 2008 20:41

“dat op dergelijke diensten een leger van gewetenloze amateurs werkt”

Dit lijkt me in strijd met onderstaande forum-regel:

“Plaatsen van berichten met een inhoud die racistisch, haatdragend, obsceen of ongepast is, is absoluut verboden”

Steven I.
Berichten: 18
Locatie: Beernem

#8 , 28 jul 2008 08:52

“dat op dergelijke diensten een leger van gewetenloze amateurs werkt”

Dit lijkt me in strijd met onderstaande forum-regel:

“Plaatsen van berichten met een inhoud die racistisch, haatdragend, obsceen of ongepast is, is absoluut verboden”
Volledig akkoord..., de rest van de reactie lijkt me wel meer kloppen.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#9 , 28 jul 2008 09:07

Heeft de schuldbemiddelaar geen 'PV van vaststelling van gebrek aan minnelijke regeling' opgesteld?
Daarin zou moeten vermeld staan welke schuldeisers hun akkoord hebben gegeven en welke niet.

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#10 , 28 jul 2008 09:55

Heeft de schuldbemiddelaar geen 'PV van vaststelling van gebrek aan minnelijke regeling' opgesteld?
Daarin zou moeten vermeld staan welke schuldeisers hun akkoord hebben gegeven en welke niet.
Ik heb enkel als bewijs een paar zinnetjes met;
"Volgende schuldeisers hebben niet gereageerd"
-Mevrouw x (mijn ex)
-Dienst der Penale boeten,Savaanstraat,9000 Gent.

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 28 jul 2008 13:12

“dat op dergelijke diensten een leger van gewetenloze amateurs werkt”
Dit lijkt me in strijd met onderstaande forum-regel:
“Plaatsen van berichten met een inhoud die racistisch, haatdragend, obsceen of ongepast is, is absoluut verboden”
LOL, heb het dan even aangepast; een ancien tegen de borst stoten is wel het allerlaatste wat ik beoogde.

andy
Berichten: 66

#12 , 28 jul 2008 20:53

@johnD: Neen, geen twee maten en gewichten, steeds is een kennisgeving vereist en daarna - bij ontstentenis van reactie - een 15 daagse aangetekende zending. Dit geldt voor gelijk welke schuldeiser, overheid of niet.

@rebel: Dergelijk PV is hier niet aan de orde geweest. De schuldbemiddeling is immer afgelopen, de aanzuiveringsregeling werd nageleefd. (Althans dat leid ik af uit mevrouw/meneer haar/zijn verhaal)

Uiteraard is hier een beroepsfout gemaakt. Geloof me, je schuldbemiddelaar wacht nu angstig af en hoopt dat je er gewoon niet meer achter zal kijken.
Ik weet echter ook niet direct wat er in deze situatie moet gebeuren (qua aansprakelijkheidstelling edm)

Groeten

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#13 , 31 jul 2008 14:27

Hallo,
In 2001 ben ik in schuldbemiddeling gegaan,de beslagrechter heeft me een schuldbemiidelaar toegewezen en hij heeft alle schuldeisers aangeschreven(via gerechtsbrieven )
Normaal hebben dan alle schuld eisers x-aantal tijd om te reageren en zo hun geld op te eisen???
Twee schuldeisers hebben toen niet gereageerd,m'n ex en de Dienst der penale boeten. Volgens de wet verzaken ze dan aan hun geld?
In 2007 is mijn schuldbemiddeling afgelopen en nu,in 2008 beginnen die mensen van de Dienst Penale boeten me alsnog de vroeger kosten te laten betalen(gerchtskosten van 1997-1998)
Kan dit zomaar? Ben deze week naar de rechtbank geweest om mijn dossier in te kijken en daarin zit inderdaad een aangetekend schrijven van de rechtbank naar de Dienst Penale boeten.
Deze laatste beweerd echter dat ze nooit aangeschreven zijn.
Bij mijn ex-schuldbemiddelaar kan ik ook nie terecht,het dossier is volgens hem gesloten.
Alvast bedankt voor een antwoord.
Na het beëindigen van het dossier van jouw schuldbemiddeling heeft geen enkele schuldeiser die voorkomt in dit dossier het recht om gelden te ontvangen van vroegere schulden.
Het is wel een gekend fenomeen dat bepaalde diensten zich durven bezondigen aan het 'toch maar proberen' te ontvangen.
Je kan een advocaat onder de arm nemen en de 'schuld' betwisten.

andy
Berichten: 66

#14 , 31 jul 2008 16:27


Na het beëindigen van het dossier van jouw schuldbemiddeling heeft geen enkele schuldeiser die voorkomt in dit dossier het recht om gelden te ontvangen van vroegere schulden.
Het is wel een gekend fenomeen dat bepaalde diensten zich durven bezondigen aan het 'toch maar proberen' te ontvangen.
Je kan een advocaat onder de arm nemen en de 'schuld' betwisten.
Klopt niet. Als geen 15 daagse brief werd verstuurd, staan ze wel degelijk recht in hun schoenen. Ik zit overigens in de branche.

Art. 1675/9 Ger. W.:

§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :
1° (de verzoeker en zijn echtgenoot of de wettelijk samenwonende, onder toevoeging van de tekst van artikel 1675/7 en, in voorkomend geval, zijn raadsman;)
2° de schuldeisers en de personen die een persoonlijke zekerheid hebben gesteld onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift (...), van een formulier van aangifte van schuldvordering, van de tekst van § 2, van dit artikel en van de tekst van artikel 1675/7;
3° de schuldbemiddelaar onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift en van de als bijlage toegevoegde stukken;
4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren.
§ 2. De aangifte van schuldvordering moet uiterlijk een maand na toezending van de beschikking van toelaatbaarheid bij de schuldbemiddelaar worden verricht, hetzij bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbericht, hetzij bij aangifte op zijn kantoor met ontvangstbericht gedagtekend en ondertekend door de bemiddelaar of zijn gemachtigde.
Die aangifte omschrijft de aard van de schuldvordering alsmede de verantwoording ervan, het bedrag ervan in hoofdsom, interesten en kosten, de eventuele redenen van voorrang, alsook de procedures waartoe ze aanleiding kan geven.
§ 3. Indien een schuldeiser niet binnen de in § 2, eerste lid bedoelde termijn, aangifte van schuldvordering doet, brengt de schuldbemiddelaar hem bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs ervan op de hoogte dat hij over een laatste termijn van vijftien dagen beschikt, te rekenen van ontvangst van deze brief, om alsnog die aangifte te doen. Indien de aangifte niet binnen die termijn gedaan wordt, wordt de betrokken schuldeiser geacht afstand te doen van zijn schuldvordering. In dat geval verliest de schuldeiser zijn recht om zich te verhalen op de schuldenaar en de personen die voor hem een persoonlijke zekerheid hebben gesteld. Hij herwint dit recht in geval van afwijzing of herroeping van de aanzuiveringsregeling.
De tekst van dit artikel wordt afgedrukt op de brief bedoeld in het eerste lid.
§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4° ontvangt, ter beschikking van de verzoeker een leefgeld dat ten minste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 tot 1412 beschermd wordt. Met de schriftelijke instemming van de verzoeker mag dit leefgeld evenwel worden verminderd, zonder dat het minder mag bedragen dan de in artikel 14 van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie bedoelde bedragen.

Groeten

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#15 , 31 jul 2008 22:52

[

§ 3. Indien een schuldeiser niet binnen de in § 2, eerste lid bedoelde termijn, aangifte van schuldvordering doet, brengt de schuldbemiddelaar hem bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs ervan op de hoogte dat hij over een laatste termijn van vijftien dagen beschikt, te rekenen van ontvangst van deze brief, om alsnog die aangifte te doen. Indien de aangifte niet binnen die termijn gedaan wordt, wordt de betrokken schuldeiser geacht afstand te doen van zijn schuldvordering. In dat geval verliest de schuldeiser zijn recht om zich te verhalen op de schuldenaar en de personen die voor hem een persoonlijke zekerheid hebben gesteld. Hij herwint dit recht in geval van afwijzing of herroeping van de aanzuiveringsregeling.
Groeten
Ok,bedankt,tot zover begrijp ik het.
Maar nog eens,die schuldbemiddelaar was mij toegewezen door de beslagrechter zelf(of door zijn dienst)
Ik heb ondertussen een nieuw leven opgebouwd,in de waan schuldenvrij te zijn???? Wie is nu verantwoordelijk voor die fout?
Ik zou +/- 250€ terugkrijgen v/d belastingen ook,maar onlangs kreeg ik een brief dat dit geld in beslag is genomen door de dienst der penale boeten te Gent. Ikzelf heb van die dienst geen enkel schrijven gehad i.v.m achterstallige gerechtskosten....
Na telefonisch contact met de penale boeten,zeiden ze me dat er nog zo 7 zaken niet betaald werden(allemaal van voor 1998)......2x arbeidsrechtbank(was vroeger chauffeur en werd gestraft omda ik teveel had gewerkt) en 5 x politierechtbank(geef toe...ik had ne zware voet in vroegere tijden)
Nooit veroordeeld voor crappuleuze feiten.

alvast bedankt

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”