ex vriend betaalt schulden niet af

sarah1984
Topic Starter
Berichten: 1

ex vriend betaalt schulden niet af

#1 , 12 jul 2008 18:53

Hoi,

Enkele jaren geleden ben ik met mijn ex vriend samen een restaurant begonnen. We hadden een persoonlijke lening aangegaan van rond de 30.000 EURO en de rest van het restaurant werd afbetaald aan de vorige eigenaar ( was kennis) via wissels. Voor beide heb ik meegetekend als borg. Toen ik opeens zwanger was telde het allemaal niet meer en mocht ik vertrekken. Zonder reden. Alles beschreven bij de notaris dat hij sind mei 2006 instaat voor de verdere afbetaling, interesten, schulden en zoveel meer...
Nu is de zaak failliet, en komen ze nog steeds naar mij voor het geen die nog niet betaald is, van de persoonlijke lening zo een 6000 euro, en dan het bedrag die nog moet betaald worden aan de vorige eigenaar ,totaal n weet weet ik niet hoeveel er nog open staat. Wat de vorige eigenaar wel kon meedelen is dat alles op tijd betaald werd toen ik nog meedraaide in de zaak. Mijn ex heeft de grote jan uitgehangen en zo verder, nu is mijn vraag of ik ook moet opdraaien voor zijn gemaakte schulden of als een rechtzaak in mijn voordeel zou kunnen uitdraaien? Ook toen ons huis verkocht werd na de beschrijving dat hij voor alles opdraait was er een winst over van 30.000 euro die naar die persoonlijke lening is gegaan , waar ik eigenlijk op hoopte voor de helft er van te krijgen. Uiteindelijk was dat geld bestemt voor zijn restaurant en niet voor mij.
Kan ik mij daar uit werken uit die schulden of zal dit voor altijd moeten meedragen door de stommiteiten die hij heeft uitgehaald...Een ding weet ik zeker, ik heb de stommiteit begaan van mijn leven om zijn droom waar te maken om een eigen restaurant te kunnen beginnen en had dus getekend.

SARAH

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 14 jul 2008 12:53

Beste Sara,

Als je meegetekend hebt dan zal het heel zwaar worden om eruit te geraken. Tenzij er een rechter is die je bij vonnis desolidariseert. Dan kan je van de schulden afraken. Maar anders vrees ik ervoor.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 jul 2008 14:13

“Artikel 2011. Hij die zich voor een verbintenis borg stelt, verplicht zich jegens de schuldeiser, aan die verbintenis te voldoen, indien de schuldenaar niet zelf daaraan voldoet.Art.2029. De borg die de schuld betaald heeft, treedt in alle rechten die de schuldeiser had tegen de schuldenaar.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.87.De medeschuldenaar of de borg die gedeeltelijke betaling gedaan heeft, komt in het faillissement op voor alles wat hij tot ontlasting van de gefailleerde betaald heeft.”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”