bewindvoering stopzetten

jules88
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

bewindvoering stopzetten

#1 , 18 sep 2019 22:14

Ik heb dus van de week verzoek ingediend om de bewindvoering stop te zetten.
Ik ben dan naar psychiater geweest voor een attest en heeft gezegd dat er psychisch niks mis is en mijn leven stabiel genoeg is om zelf mijn financiën te beheren.
Hij gaat het verslag opsturen. weet iemand hoelang dit kan duren eer dit allemaal opgelost ga zijn. En gaat dan ook mijn bewindvoerder en vrederechter op de hoogte brengen.
Ik hoop dat de rekeningen deze maand nog op mijn naam komen te staan, dat zou wel handig zijn voor mijn nieuwe job in oktober.
Is dat realistisch?
Zelf al is een psychiater eens dat ik het zelf kan, kan de bewindvoerder zelf nog moeilijk doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2019 22:48

De bewindvoering kan enkel opgeheven worden door de vrederechter. Hij zal de bewindvoerder in kennis stellen. Het is niet aan u op dit te bepalen. Een bewindvoering verhindert uw nieuwe job niet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jules88
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2019 22:53

de griffier zei zelf dat ik voor een medisch attest moest zorgen met psychiater naar keuze, hij mag enkel geen familie of bevriend zijn. vanwege objectiviteit.

Reclame

jules88
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2019 23:15

ik vind het gewoon handig dat ik dan mijn loon en domicilie alles op een nieuwe rekening kan zetten ipv bij de bewindvoerder

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2019 10:11

Ik ga er van uit dat de aanstelling van een voorlopige bewindvoerder noodzakelijk en gerechtvaardigd was en dat de vrederechter op basis van stukken u onder bewindvoering heeft geplaatst. Het is correct van de griffier als hij stelt dat een psychiatrisch rapport kan ondersteuning bieden bij de aanvraag om stopzetting bewindvoering. Het is wel de vrederechter die beslist of hij/zij al dan niet ingaat op je verzoek. Hij zal dan ook uitmaken of een "attest van een psychiater" op basis van een kort gesprek al dan niet voldoende zal zijn. Ik spreek dan ook bewust van een psychiatrisch rapport. Mocht de bewindvoering opgeheven worden, dan raad ik u toch aan om contact op te nemen met het CAW of de sociale dienst van het O.C.M.W. om u bij te staan in de uitstap uit de voorlopige bewindvoering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jules88
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2019 12:53

nogal kort door de bocht, psychiater zei zelf dat ik psychisch in orde was en mijn leven is stabiel om alles zelf te doen. ik had vroeger een moment dat ik veel geld uitgaf ja maar dat is achter de rug. er was een periode ik moest ineens alles zelf doen.
ik heb nooit geen schulden gehad of heb nooit onbetaalbare leningen aangegaan.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 11 okt 2019 20:07

Bocht is niet te kort maar is de juridische weg. En die kan lang zijn maar recht.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”