Straatje zonder einde .....

delia9903
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Brasschaat

Straatje zonder einde .....

#1 , 09 jul 2008 10:09

Vorig jaar had ik een tijdje door omstandigheden betalingsproblemen. Hierdoor belandde einde oktober 2007 op de zwarte lijst. Einde november kon ik mijn achterstal voldoen en uiteindelijk zou deze lening einde april 2008 volledig afbetaald zijn. Weerom pech (door plots defect en serieuze kosten aan auto). Dus ik vraag nog een betalingsuitstel en krijg toestemming om de laatste 2 betalingen resp. einde april en einde mei te voldoen. Dit doe ik ook en half juni (ik was die periode net met vakantie (deze was reeds geboekt vóór de betalingsproblemen :D ) stuurden zij mij nog een brief met nalatigheidsintresten. Op 30 juni kwam ik terug van vakantie en op 1 juli ben ik dan 's ochtends onmiddellijk dit saldo gaan betalen via de post. Ik heb hen dan ook dezelfde dag nog op de hoogte gebracht waarom de betaling pas op 1 juli werd uitgevoerd (incl. het betalingsbewijs) en kreeg verder geen reactie van hen. Vandaag consulteer ik de NBB en blijkbaar sta ik dus nog steeds door hen vermeld op de zwarte lijst, want er zou nog steeds een achterstal zijn van 33,70 €. Dit naar aanleiding van het feit dat de vorige brief met achterstal gedateerd was op 16/06 en dat ik de betaling pas verrichtte op 1/7. Dus voor 14 dagen weerom intresten van 33,70 € ! Ik heb heb hierover aangesproken en zij blijven erbij dat ik dit dien te betalen. Ik stelde hen de vraag waarom zij mij dit niet onmiddellijk lieten weten op 1/7 nadat ik hen berichtte over de betaling en het antwoord was duidelijk: rond 16/7 zullen wij u een nieuw schrijven sturen met daarin uw achterstal tot op die datum. Per dag laattijdige betaling blijven er intresten aangerekend worden (dus brief komt waarschijnlijk pas rond 20/7 in mijn brievenbus terecht en bijgevolg komen er weerom kosten bij !). Dit kan volgens mij toch echt niet meer.

Eerst stemmen ze toe met een uitstel van betaling. Wanneer ik dan denk alles afbetaald te hebben, komen ze plots met nog achterstallige kosten (vóór de laatste afbetaling heb ik hen trouwens gevraagd welk bedrag ik in totaal nog diende af te betalen en ook hierop weerom geen antwoord, dus ging ik ervan uit dat het om het gewone maandelijkse bedrag ging.)

Zoals het er nu aan toe gaat, is dit een straatje zonder einde, want in juli zal ik de 33,70 € (die tegen de tijd dat ik de officiële brief krijg weerom vermeerderd zal zijn naar +/- 65 € veronderstel ik) betalen van zodra ik het schrijven ontvang, maar ondertussen blijven de intresten lopen (dag van ontvangst brief is al later dan datum van begin extra intresten, overschrijving +/- 2 dagen, ...).

Had ik trouwens de NBB niet geraadpleegd (of de mogelijkheid er niet toe gehad), dan was ik ten stelligste in de overtuiging geweest dat het krediet volledig terugbetaald was en dat ik bijgevolg ook geen melding meer had bij de NBB. Ik vind dan ook dat deze kredietmaatschappij serieus zijn boekje te buiten gaat en heb ondertussen hierover klacht ingediend bij de Ombudsdienst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 09 jul 2008 12:38

Beste,

Hou er wel rekening mee, dat wanneer je gemeld werd op de NBB voor een betalingsachterstal, deze vermelding aanwezig blijft gedurende 1 jaar NA de regularisatie van het dossier.

Dus als u op 01-07-2008 geregulariseerd heeft, dan blijft deze melding hier staan tot 01-07-2009.

delia9903
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Brasschaat

#3 , 09 jul 2008 15:52

Ik heb hierover geïnformeerd, en wanneer de lening in tussentijd volledig voldaan wordt (zoals hier het geval) zou de vermelding automatisch wegvallen. Enkel indien de lening nog lopende is blijft de melding 1 jaar staan. De lening is echter volledig voldaan sedert einde mei, enkel blijven zij steeds weer met intresten boven water komen. Half juni hebben ze mij trouwens zelf in de brief gezegd dat, na voldoening van de nalatigheidskosten van 64 € de melding bij de NBB zou wegvallen wegens volledige terugbetaling van het krediet. Maar nu blijken er plots weer extra nalatigheidskosten te zijn. En het gaat mij niet of die melding 1 jaar blijft staan of niet. Wel staat er plots bij (en dit was vorige maand niet, want ik kijk dit regelmatig na !) dat er een achterstallig saldo is van 33,70 € met vermelding van data die zelfs gewoon nergens op slaan. Als je hen telefonisch hierover contacteert krijg je bovendien een uitleg waar je kop of staart aan kan krijgen.

Ook bij de ombudsdienst werd mij ondertussen bevestigd dat de melding bij de NBB wegvalt binnen het jaar van zodra het volledige krediet afbetaald werd. Zij zoeken het nu verder uit, maar vinden het inderdaad ook niet kunnen dat ik momenteel van de kredietinstelling in kwestie nog steeds geen bericht heb ontvangen betreffende nog eventuele achterstallen. En daar gaat het mij juist om. Volgens hen komen er dagelijks bijkomende kosten bij, terwijl de consument hiervan niet op de hoogte wordt gebracht (1x per maand (rond de 20ste) ontvangt men een schrijven, gedateerd de 16de. Extra intresten beginnen te lopen bij elke betaling NA de 16de, dus men kan nooit het exacte bedrag afbetalen. Volgens kredietinstelling moet je hen dan maar de dag van betaling telefonisch contacteren om het exacte bedrag van achterstal te kennen. Dit zijn toch geen praktijken meer. Als ik op zaterdag of zondag mijn betalingen wens uit te voeren, kan ik hen trouwens niet bereiken).

Heb ook al verder geïnformeerd en dit is zeker niet de eerste keer dat zoiets voorvalt. Blijkbaar zijn er reeds meerdere klachten hierover reeds ingediend. Kredietinstellingen wanen zich nog steeds onaantastbaar op dat gebied blijkbaar.

Reclame

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#4 , 09 jul 2008 23:01

Ook al heb je de lening voldaan toch zal je blijven staan.Zelf heb ik het tegengekomen door me scheiding dat er een achterstel was van 2 maanden eens die lening voldaan was heeft het toch nog een jaar geduurd voor het er af was.

delia9903
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Brasschaat

#5 , 24 jul 2008 16:18

Vandaag (!!!) eindelijk antwoord gekregen van kredietinstelling dat de 33,70 € een "standaardmelding" bij de NBB is omdat op 1/7 er nog een achterstal was van 64,92 € (dit heb ik op 1/7 via postoverschrijving betaald). Eveneens een definitieve bevestiging ontvangen dat per 2/7 de lening volledig voldaan was. De melding zal nu blijkbaar nog 3 maanden blijven staan, vermits dit saldo (nalatigheidsintresten) nog openstaand was na de vooropgestelde aflooptermijn van de lening (deze was 31/05). Dus maar wanneer ik nu mijn gegevens bij de NBB controleer staat er: geregulariseerd 30/11/2007 - achterstal 33,70 €. Zo lijkt het net alsof er nog steeds betaald dient te worden. Maar ja, blijkbaar is het dus één of andere "wettelijke" vermelding. Weten we dus ook weeral.

delia9903
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Brasschaat

#6 , 27 jul 2008 14:06

Vrijdag weer ander antwoord gekregen ivm melding bij NBB. Omdat ik de betaling via post verricht heb op 1 juli en zij deze pas bij hen verwerkten op 4 juli hebben zij op 2 juli een melding gedaan naar de NBB van 3 maanden achterstal na einddatum krediet (was 01/04, maar ik had van hen schriftelijk uitstel van betaling gekregen van 2 laatste afbetalingen (1/5 en 1/6 heb ik dan ook de laatste maandaflossingen gedaan; vervolgens was er volgens hen nog een achterstal in nalatigheidsintresten van 64 €)). Aan de NBB is doorgegeven dat de regularisatie pas op 8 juli 2008 is gebeurd -> DUS 7 DAGEN NA MIJN EFFECTIEVE BETALING. Volgens de kredietmaatschappij is het NIET de poststempel die telt als bewijs van betaling, maar de dag dat zij het bij hen verwerken. Ik kan mij niet voorstellen dat een postoverschrijving die op 1 juli 's ochtends om 8u werd uitgevoerd pas op 4 juli bij hen op de rekening verschijnt. Normaal had mijn melding bij de NBB op 30/11/2008 vervallen, nu blijft deze nogmaals een volledig jaar staan en dit alles omdat ik door vakantie de betaling pas enkele dagen na ontvangst van hun schrijven kon uitvoeren. De dame in kwestie die ik hierover gesproken heb was dan eveneens nog zo vriendelijk om mij het volgende te zeggen: "Had u ervoor gezorgd dat de betaling ten laatste bij ons op 1/7 had verwerkt kunnen worden, dan was deze melding u bespaard gebleven".

Mijn vraag is nu eigenlijk devolgende: Ik weet dat in vele gevallen de poststempel inderdaad nog geldig is als effectieve betaaldatum. De maatschappij beweert van niet, maar zij zullen ook enkel steeds in hun voordeel spreken natuurlijk. Weet er misschien iemand hoe het in dit geval juist zit?

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#7 , 28 jul 2008 12:41

Beste,

De enige correcte datum voor een bank, kredietinstelling odm, is de datum waarop deze op de rekening is gearriveerd. Het is ook alom geweten dat betalingen die via de post gebeuren, langer onderweg zijn dan via een bankinstelling.

Het feit dat u nog een jaar op de NBB geseind blijft staan, heeft niks te maken met de vakantie of wat dan ook, dat is gewoon de wetgeving op de consumentenkredieten van 1991.

Met vriendelijke groeten,

Kelly

Vaoke
Berichten: 400

#8 , 28 jul 2008 17:21

Zo'n antwoord.. zoals het voorgaande.. dat is ronduit maar wat uit de nek kletsen!
Toch even eraan herinneren dat dergelijke verrichtingen "bij De Post" verlopen via De Bank van De Post.. een N.V. van Publiek Recht waarvan o.a. de grootbank Fortis één van de aandeelhouders is; je wist dat nog niet.. dan weet je dat nu hé ?!
Voor die periode.. dienden alle onderling uit te wisselen verrichtingen te passeren via de Compensatiekamer van de NBB.. met als bevoorrechte partner.. jawel, die oude tante Pos !!!
Maar daar had je waarschijnlijk nog nooit van gehoord zeker?!
Waar het hier eigenlijk om gaat dat is de zgn. door deze e.a. banken eenzijdig gehanteerde.. opgelegde en willens nillens te accepteren "valutadatum"; blijft verder de vraag wat de klagende poster ooit ondertekende.. m.a.w. wat staat er in dat contract ?!
Tenslotte zou ik nog dit willen zeggen.. precies omwille van diene datumstempel van die Bank van De Post.. maken nogal wat gefortuneerde mensen (zakenlui) uit de diamantsector gebruik van de diensten van De Bank van De Post.. waarom denkt u ?!
Juist omwille van de "rechtskracht" (lees: waarde) die van diene afdruk uitgaat !!!
Moraal van het verhaal; wanneer dat bedoeld contract niets preciseert.. en je trekt naar de rechtbank (alk dan niet door bemiddeling van Test Aankoop.. als lid).. dan zal men moeten inbinden!!!
Wat meer bescheidenheid is altijd meegenomen!!!

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#9 , 29 jul 2008 12:21

Beste Vaoke,

Bedankt voor uw antwoord, had alleen iets beleefder gekund dan de mensen gewoon liggen uit te maken.

Vaoke
Berichten: 400

#10 , 29 jul 2008 14:00

Het spijt mij.. maar je vroeg nu eenmaal om een duidelijke corrigerende reactie en dat door het gebruik van uw zin:"Het is alom geweten..."; een zin waarmee u mij uitnodigde om niet alleen juiste.. maar vooral volledige informatie te posten!!!
Weet u.. u kent ongetwijfeld dat verhaal van diene "boemerang".

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”