Collectieve schuldenregeling

AnkexMichael
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldenregeling

#1 , 28 aug 2019 15:04

Hallo iedereen,
Ik heb uw raad/hulp nodig..
Laat ik beginnen bij het begin, ik ben op vroege leeftijd mama geworden(17jr) en heb al heel hard moeten knokken om te staan waar ik nu sta(26jr). Op mijn 19e heb ik mijn lieve vriend leren kennen. Toen ik 23 was werd mijn 2e kindje geboren. Mijn vriend sukkelde toen hard met rugproblemen, resultaat: 4 hernia's uitgehaald en 2 cystes op zijn zenuwen. Toen in de sukkel gekomen met de betalingen aangezien mijn vriend niet meer kon werken na zijn operaties en terug kerende hernia's.
Wij hadden een goede maanloon van ongeveer 5000 euro. Na de operaties was dit nog maar 2000 euro. Dus met 3000 euro maandelijks tekort hadden wij dus grote zorgen. Na zo'n 2 jaar gesukkeld te hebben met deurwaarders, gerecht,enz.. hadden wij besloten om in collectieve schuldenregeling te gaan na overleg met het OCMW. We zijn nu bijna 1 jaar verder en al 12000 euro opgespaard om de schulden te betalen. Mijn vriend werkt ook terug op zijn job, dus we hebben opnieuw een redelijk inkomen. Wij hebben nu problemen met onze auto dat al 12j oud is. Er moet een nieuw stuk opgestoken worden dat de motor afkoelt. Dit kost jammer genoeg 974 euro. De bemiddelaar zegt dat dit een onvoorziene kost is en dat dit niet kan betaald worden, terwijl er wel 12000 euro op de rekening staat! Wij wonen in Oostende en mijn vriend werkt aan de haven van Zeebrugge dus hij heeft de auto nodig. Als hij om 4u s'nachts moet beginnen rijden er geen trams/bussen dus openbaar vervoer is ook geen optie. Kunnen zij dit zomaar doen? En wat kunnen wij daar eventueel aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Christine66
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2019 18:45

Om toestemming te krijgen om een onvoorziene uitgave te mogen doen als je in CSR zit, moet je bij de rechtbank zijn, de bemiddelaar werkt immers voor de rechtbank, niet voor jullie.

jules88
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2019 23:12

bedragen groter dan 1000 euro moet met een verzoek naar de vrederechter worden gestuurd en kan niet enkel tussen bewindvoerder en klant worden geregeld.
dan kan de vrederechter het geld vrijmaken.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2019 10:44

De aanstelling van een bewindvoering gebeurt door de vrederechter. Een collectieve schuldenregeling behoort echter tot de bevoegdheid van de arbeidsrechtbank. CSR en bewindvoering zijn dan ook heel verschillende materies.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2019 11:07

Het is de schuldbemiddelaar die beslist .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”