verjaring nalatigheidsinteresten

Lut1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verjaring nalatigheidsinteresten

#1 , 14 aug 2019 10:55

Hierbij even kort de context:

In 1993 heb ik een lening afgesloten voor de renovatie van mijn woning, echter het geld werd gestolen door een aangetrouwd familielid. de leningsmaatschappij werd hiervan op de hoogte gesteld maar ik heb de lening wel stipt afbetaald.
Daarna wegens een echtscheiding en de context in financiële moeilijkheden geraakt. Het openstaande bedrag werd in handen genomen door een incassobedrijf. Een afbetalingsplan werd gevraagd en stipt nageleefd. Sedert 1995 heb ik ononderbroken dit plan stipt betaald.

Een paar weken geleden kreeg ik een telefoontje met de vraag om in 1 keer 10.000€ af te betalen en zou dit incassobedrijf mij 16.000€ kwijtschelden. Ik vond nogal een vreemde boodschap. Dit bedrag kan ik uiteraard niet in 1 keer ophoesten en zodoende werd het bedrag van de maandelijkse aflossing verhoogd naar 80€ per maand.
Gezien ik dit nogal vreemd vond, heb ik een overzicht gevraagd van het openstaande bedrag:

geleend bedrag : 7461.60€
bedrag van het contract: 10.510.08€
bedrag betaald voor de opzegging: 1751.71€
bedrag hoofdsom = 8758.57€

bedrag van de forfaitaire vergoeding: 1313.79€

bedrag van de nalatigheidsinteresten: 26.344.41€

totaal : 36.416.77€

reeds betaald: 9780.52€

saldo openstaand bedrag: 26.636.25€

Mijn vraag. ik betwist de hoofdsom uiteraard niet, vandaar dat ik ook steeds stip het afbetalingsplan heb nageleefd (nog steeds trouwens). Echter vind ik de nalatigheidsinteresten exuberant. Ik heb ergens gelezen dat er een verjaringstermijn is bepaald voor deze interesten, klopt dit? Wat kan ik doen om dit in te roepen?

Alvast hartelijk dank voor jullie professionele input.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding