Nalatenschap & hypothecair krediet dat toegewezen wordt aan de erfgenamen

MissTi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nalatenschap & hypothecair krediet dat toegewezen wordt aan de erfgenamen

#1 , 07 aug 2019 17:51

Mijn vraag betreft het volgende: mijn ouders hadden een 'solidair' aangegaan hypothecair krediet lopen dat nog niet volledig was afgelost op het tijdstip van overlijden van mijn vader. Bij afwikkeling van alle erfenisformaliteiten werd de nog openstaande hypotheekschuld verbonden aan de nalatenschap van mijn vader vereffend en uitbetaald via zijn overlijdensverzekering. Mijn moeder moet momenteel nog ongeveer gedurende een jaar haar deel van het hypothecair krediet aflossen.

Ik zit nu zelf in het proces van het openen van een hypothecair krediet en krijg van mijn bank te horen dat ik blijkbaar al een hypotheek heb lopen, terwijl ik nog nooit ook maar één krediet ben aangegaan?
Navraag leert dat ik blijkbaar geregistreerd sta als mede-ontlener voor het woonkrediet dat mijn moeder momenteel nog aan het aflossen is (= haar deel van de woonlening die ze samen met mijn vader heeft afgesloten). Bij de bank deelt men mij mee dat dit waarschijnlijk het gevolg is van het feit dat ik de nalatenschap van mijn vader aanvaard heb (= zowel de tegoeden als de schulden).
Echter: de hypotheekschuld verbonden aan mijn vader werd reeds vereffend door zijn overlijdensverzekering? Hoe kan het dan dat ik (zonder hiervan op de hoogte gebracht te worden) ineens als mede-ontlener geregistreerd wordt, terwijl enkel het hypotheekluik verbonden aan mijn moeder nog moet afgelost worden? Mijn moeder leeft bovendien nog en voert deze aflossingen getrouw uit.

Het probleem dat zich nu acuut stelt is dat mijn terugbetalingscapaciteit onterecht negatief beoordeeld wordt i.k.v. mijn eigen aanvraag voor een woonkrediet, omdat mijn bank veronderstelt dat ik al een hypothecair krediet aan het afbetalen ben (terwijl dit dus helemaal niet het geval is).

Heeft iemand hier ervaring mee of info over?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding