Loonbeslag of beslag van inboedel

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Loonbeslag of beslag van inboedel

#1 , 02 aug 2019 12:35

Beste

Wie kan mij helpen?

Welke rechten zijn er bij loonbeslag? Houden ze alles af? Ook als je kinderen ten laste hebt?

En bij beslag op inboedel, wat mogen ze NIET meenemen?

Dank je wel alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2019 12:42

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2019 12:54

Er is een vrijstelling van 70€ per kind.

En op niks van het kind mag er beslag opgelegd worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 12:55

Dank je wel Marcus

Wat bedoelen ze met boven de 1462 euro alles?
Hele loon of alles wat boven de 1462 euro valt?

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2019 12:56

Er is een vrijstelling van 70€ per kind.

En op niks van het kind mag er beslag opgelegd worden
Wat bedoel je met vrijstelling?

Oke en al de rest bedoeld u?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2019 13:49

Als je de hyperlinks opent, vind je het antwoord op je vraag. Ik zal het fragment ter verduidelijking voor jou hier invoegen

Een schuldenaar die vanaf 1 januari 2019 een netto maandelijks vervangingsinkomen van meer dan 1.462 € ontvangt, zal in geval van loonoverdracht of loonbeslag 1.345,20 € (1.462 - 16,80 - 100) behouden: alles wat dit bedrag overschrijdt mag ingehouden worden. Met een kind ten laste, zal hij maximum 1.345,20 € + 70 € = 1.415,20 € behouden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2019 14:48

Als je de hyperlinks opent, vind je het antwoord op je vraag. Ik zal het fragment ter verduidelijking voor jou hier invoegen

Een schuldenaar die vanaf 1 januari 2019 een netto maandelijks vervangingsinkomen van meer dan 1.462 € ontvangt, zal in geval van loonoverdracht of loonbeslag 1.345,20 € (1.462 - 16,80 - 100) behouden: alles wat dit bedrag overschrijdt mag ingehouden worden. Met een kind ten laste, zal hij maximum 1.345,20 € + 70 € = 1.415,20 € behouden
Ooh dank je wel .
Ik wel, ik veronderstelde omdat er staat boven de 1462 euro - alles dacht ik dus alles het gehele bedrag.

Weet u ook wat ze exact niet mogen opladen van inboedel?

Op verschillende websites wordt elke keer wat anders gezegd

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2019 14:54

Bepaalde zaken kunnen niet in beslag genomen worden door een gerechtsdeurwaarder. Zaken die je nodig hebt om normaal te kunnen leven, zoals een bed, tafel en stoelen, een koelkast... mag hij in principe niet in beslag nemen. Ook bijvoorbeeld boeken en schoolmateriaal van kinderen mogen niet in beslag genomen worden.

Als je de hyperlinks had gelezen dan had je dit allemaal kunnen lezen. Dus ook even de moeite doen om een hyperlink te lezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 aug 2019 16:12

Mensen moeten tegenwoordig alles op een schoteltje voor hun geserveerd krijgen. Te lui om zelf te lezen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2019 16:24

@ mava
neen de mensen begrijpen niks van een omhaal van worden, ik ondervind dit op andere fora, zoals men het hier dikwijls op het hart gedrukt heeft kort en bondig antwoord en de mensen weten 10 keer meer dan een rechtsartikel, men leest zo geen ellenlange teksten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2019 18:01

Bepaalde zaken kunnen niet in beslag genomen worden door een gerechtsdeurwaarder. Zaken die je nodig hebt om normaal te kunnen leven, zoals een bed, tafel en stoelen, een koelkast... mag hij in principe niet in beslag nemen. Ook bijvoorbeeld boeken en schoolmateriaal van kinderen mogen niet in beslag genomen worden.

Als je de hyperlinks had gelezen dan had je dit allemaal kunnen lezen. Dus ook even de moeite doen om een hyperlink te lezen.
Ik heb deze wel gelezen maar ik lees zoals ik als zei op verschillende sites verschillende dingen
Soms word er wel beslag gelegd bv op stoelen enz

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2019 18:02

Mensen moeten tegenwoordig alles op een schoteltje voor hun geserveerd krijgen. Te lui om zelf te lezen.
Veralgemeen niet.
Niemand heeft u iets gevraagd

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2019 18:02

@ mava
neen de mensen begrijpen niks van een omhaal van worden, ik ondervind dit op andere fora, zoals men het hier dikwijls op het hart gedrukt heeft kort en bondig antwoord en de mensen weten 10 keer meer dan een rechtsartikel, men leest zo geen ellenlange teksten .
Wat bedoel je hiermee

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 aug 2019 19:18

@ mava

Wat bedoel je hiermee
Zeer simpel mava de mensen hebben een vraag en zij moeten gans de wetgeving daar niet rond weten, enkel dit wat in hun hoofd zit, en zelf opzoeken dit is lastig .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 aug 2019 19:59

Ik zou hier toch wel een lans willen breken. Er zijn hier zeer gekwalificeerde forumleden die zich belangeloos en gratis er voor inzetten om jullie top- en vooral correcte informatie te bezorgen. Zij trachten zich te onderscheiden van de zeveraars en fantasten. Zij zoeken informatie voor u op zodat u zelf voldoende gedocumenteerd bent om u of te verdedigen of verder te kunnen zoeken en vaak ook om u te behoeden voor stommiteiten die u heel veel geld kunnen kosten. De hyperlinks waar ik in dit topic naar verwezen heb, zijn zeer eenvoudige teksten die u een correct beeld geven van de situatie. Ik probeer steeds to the point te antwoorden. Indien het niet tot mijn expertiseterrein behoort, zal ik verwijzen naar teksten en studies die de TS wegwijs kunnen maken. Sommigen zijn immers zo overtuigd van hun (on)gelijk dat je wel gedwongen wordt om naar meer wetenschappelijke teksten te verwijzen. Trouwens iedereen is vrij om de hyperlinks volledig te lezen. Het minste wat men echter kan doen is de tekst diagonaal te lezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”